فرمانده يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان گفت: هشت هكتار از مراتع شهرستان نهاوند روز گذشته طعمه آتش شد.
کد خبر: ۶۶۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۱ 26 July 2015

فرمانده يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان گفت: هشت هكتار از مراتع شهرستان نهاوند روز گذشته طعمه آتش شد.

به گزارش ایرنا؛ سرهنگ بهرام رسولي افزود: پس از دريافت گزارش مردمي از طريق سامانه ۱۵۰۴ مبني بر بروز آتش در مراتع نهاوند تيم هاي فوريت هاي امداد جنگل و مرتع به محل اعزام شدند.

وي اضافه كرد: با تلاش و همت تيم هاي امداد جنگل و همكاري و تعامل ساكنان و كشاورزان اين آتش مهار شد.

وي با ذكر اينكه در دو هفته گذشته آتش سوزي مراتع سير نزولي داشته است بيان كرد: جابجايي عشاير، پايان برداشت محصولات كشاورزي، آموزش و اطلاع رساني و ارتقاي آگاهي مردم در اين امر تاثير مثبت داشته است.

پوي اضافه كرد: عامل انساني به عنوان مهمترين مولفه در بروز ۹۵ درصد از آتش سوزي هاي مراتع اين استان، نقش اصلي را داشته است.

فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي همدان اضافه كرد: تاكنون گزارشي مبني بر عمدي بودن آتش سوزي دريافت نشده است با اين

وجود در صورت عمدي بودن حريق، فرد خاطي به مرجع قضايي معرفي مي شود.

رسولي گفت: با توجه به قرار گرفتن در فصل گردشگري بسياري از شهروندان براي تقريح و سرگرمي اقدام به حضور در دامن طبيعت و دشت هاي سرسبز مي كنند.

وي افزود: برخي از افراد آتشي را كه براي گرم كردن غذا برپا كرده اند روشن رها كرده و شعله هاي آتش با سوزاندن مراتع ، منابع طبيعي را به خاكستر تبديل مي كند.

وي تاكيد كرد: كشاورزان به عنوان مهمترين بهره برداران مراتع، نقش مهمي در اطفاي آتش دارند چون به علت حضور مستمر درزمين هاي كشاورزي پيش از محيط بانان از بروز حريق مطلع شده و مي توانند قبل از گسترش دامنه آتش بدون نياز به امكانات وشمار زياد نيروي انساني آن را خاموش كنند.

وي از شهروندان خواست : با توجه به تاثيرات منفي بسيار بالاي آتش سوزي در مراتع، از روشن كردن آتش در مراتع و رها كردن آن بپرهيزند.

فرمانده يگان حفاظت اداره كل منابع طبيعي همدان گفت: بروز حريق در مراتع موجب فرسايش خاك شده كه اين روند منفي علاوه بر از بين بردن پوشش گياهي و مرگ گونه هاي جانوري موجب فرسايش خاك و به دنبال آن جلوگيري از ذخيره آب مي شود.

وي با تاكيد بر ضرورت همكاري اهالي روستا در مهار آتش گفت: شهروندان مي توانند در صورت بروز آتش موضوع را از طريقسامانه ۱۵۰۴ به اطلاع فوريت هاي امداد جنگل و مرتع برسانند.

استان همدان داراي ۹۰۵ هزار هكتار اراضي ملي است كه ۴۲ هزار و ۵۶۶ هكتار از آن شامل جنگل هاي دست كاشت و طبيعي است.آتش ۱۸۲ هكتار از مراتع اين استان را امسال تبديل به خاكستر كرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار