رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، ریزگردها را دشمن جان طیور عنوان کرد.
کد خبر: ۴۹۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸ 19 June 2015

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور، آبزیان و زنبور عسل اداره‌کل دامپزشکی استان همدان نیوکاسل و برونشیت را دو بیماری تهدید‌آمیز برای طیور در فصل گرما اعلام کرد.

به گزارش ایسنا؛ دکتار "رسول سلگی" اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان دو بیماری برونشیت عفونی و نیوکاسل طیور صنعتی و بومی را تهدید می‌کند که هر دو کشنده است.

وی افزود: نیوکاسل به طور متوسط 50 تا 60 درصد تلفات داشته و در مورد برونشیت نیز در صورتی‌که طیور به شرایط بهتری منتقل شوند 30 درصد تلفات خواهند داشت.

دکتر سلگی تصریح کرد: تاثیر ریزگردها بر دستگاه تنفسی طیور تاثیر بسیار بالایی دارد در حالی‌که سیستم تنفسی پرندگان بسیار پیشرفته است.

رئیس مبارزه با بیماری‌های طیور دامپزشکی همدان تاکید کرد: طیور به علت نیاز انسان اصلاح نژاد شده به همین علت طی 40 روز به مرغ کامل تبدیل می‌شود و برخی به نادرستی تصور می‌کنند مرغ‌ها هورمون خاصی دریافت می‌کنند در حالیکه این‌گونه نیست.

دکتر سلگی یادآور شد: مرغداری‌ها باید رطوبت کافی داشته باشند چراکه سیستم تنفسی پرندگان حساسیت بالایی دارند و در مقابل خشکی و گرد و خاک واکنش نشان می‌دهند و گاهی موجب تلف شدن طیور می‌شوند.

وی تاکید کرد: دمای مناسب داخل سالن مرغداری باید 18 تا 20 درجه سانتیگراد باشد در حالی‌که برخی مرغداران آگاهی کامل نداشته و داخل مرغداری آنقدر گرم می‌شود که تلف شدن مر‌غ‌ها را به دنبال دارد و خسارت زیادی را به مرغداران وارد می‌کند.

دکتر سلگی تاکید کرد: در نتیجه گرمای بالا جوجه‌ها را به دهنک وا می‌دارد به این ترتیب مشکلات تنفسی برای مرغ‌ها به دنبال دارد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های طیور گفت: ریزگردهای وارداتی، خشکی هوا و حرکت مرغ‌ها که موجب گرد و خاک سالن می‌شود مشکلاتی را برای طیور ایجاد می‌کند و گاهی تلفات به بار می‌آورد.

وی به مرغداران توصیه کرد: هوای داخل سالن را گرم نگه ندارند و سیستم تهویه هوا در داخل سالن نصب کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار