رئیس جهادکشاورزی استان همدان گفت: براساس آمار در حال حاضر تولید کشاورزی استان دو برابر میانگین تولیدات کشور است.
کد خبر: ۴۸۲۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰ 16 June 2015
رئیس جهادکشاورزی استان همدان گفت: براساس آمار در حال حاضر تولید کشاورزی استان دو برابر میانگین تولیدات کشور است.

به گزارش ایسنا، "علیرضا رنجبرضرابی" در گردهمایی تبیین طرح ایجاد واحدهای تولیدی در روستاها، افزود: در استان همدان برای تولید پنج میلیون تن محصولات کشاورزی 2.1 میلیارد مترمکعب آب است می‌شود به طوریکه برای هر مترمکعب 2.4 کیلوگرم تولیدات کشاورزی داریم که این میزان دو برابر میانگین تولیدات کشوری است.

وی با تاکید بر اینکه بازار کشاورزی همدان از کشور جلوتر است، با تاکید بر اینکه 166 هزار هکتار از اراضی استان استعداد تجهیز به آبیاری تحت فشار دارند، گفت: ظرفیت بهره‌وری آب در استان بسیار بالا بوده که با اجرای آبیاری تحت فشار در برخی از مزارع و گلخانه‌ها 70 درصد آن محقق شده است.

بهره‌برداری از 242 پروژه در هفته جهاد کشاورزی در استان

وی در ادامه از افتتاح 242 پروژه در هفته جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: از این تعداد، 198 پروژه مربوط به آبیاری تحت فشار بوده که باید در راستای ایجاد فضاهای اقتصادی مناسب در بخش کشاورزی تلاش‌ها را مضاعف کرده و ایده‌های خوب و ارزشمندی را به کار بگیریم.

رنجبرضرابی افزود: بر اساس کتب و مقالات متعدد مشاهده می‌شود که امنیت ملی با امنیت غذایی رابطه مستقیم دارد که برای نگهداری نظام کشور می‌طلبد که در بخش امنیت غذایی قدم‌های بزرگی برداشته شود.

رئیس جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به شعار "کشاورزی پایدار با همدلی و همزبانی" هفته جهاد کشاورزی اظهار کرد: خانواده جهاد کشاورزی علاوه بر سیستم اداری در فضای بخش خصوصی نیز حضور دارند.

رنجبرضرابی تصریح کرد: مباحث ریشه‌ای امنیت غذایی در کشور زیاد مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد که هر چه این دیدگاه‌ها برای توسعه بخش کشاورزی بیشتر تکرار شود می‌توان بهتر در مسیر پیشرفت قدم برداشت.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان، کشاورزان توانمندی در حوزه تولید فعالیت می‌کنند که در کنار آن‌ها تشکل‌های ارزشمندی وجود دارد.

رنجبرضرابی با تاکید بر اینکه همه ما به دنبال یک هدف هستیم، افزود: آنچه ما را به یک هدف مشترک می‌رساند بحث امنیت غذایی بوده که بر مبنای مباحث علمی است.

رئیس جهادکشاورزی استان همدان اضافه کرد: همه ما در جامعه به دنیال غذای سالم، کافی و در دسترس هستیم، زمانیکه به این اهداف نرسیم هرج و مرج در جامعه ایجاد خواهد شد بنابراین وظیفه داریم با همکاری هم این وظایف را به خوبی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اقتصاد مقاومتی به بخش تولید محصولات استراتژیک تاکید فراوان داشتند به طوریکه اهمیت غذا در جامعه و اقتصاد مقاومتی جزو اولویت‌هاست.

وی تصریح کرد: ما نداشته‌های فراوانی داریم که قابل کتمان نیست که اگر این مسأله نبود سازمان‌های بزرگ و گسترده‌ای همچون جهادکشاورزی نیز تشکیل نمی‌شد و این نشان می‌دهد که ما همواره در حال تغییر هستیم و به تحول نیاز داریم همچنین ما را وادار می‌کند به دنبال موضوع و فضاهای جدید باشیم.

رنجبرضرابی تاکید کرد: باید برای سرانجام رساندن مسائل و ارزیابی خود ببینیم که با استفاده از داشته‌هایمان از جمله نیرو و انرژی، علم، توانمندی‌ها، افکار مناسب، کشاورزی‌های خوب و امکانات و سرمایه‌های موجود چه کارهایی انجام داده‌ایم.

وی اظهار کرد: در بسیاری از سال‌ها، درآمد بخش کشاورزی 6 میلیارد تومان بوده که باید بسنجیم اگر این درآمد کم است برای افزایش و ارتقاء آن چه کارهایی انجام دهیم.

نباید تسلیم موقعیت‌ها شویم

رنجبرضرابی با تاکید بر اینکه به هیچ‌عنوان نباید تسلیم موقعیت‌ها و مشکلات شویم، گفت: در بسیاری از اوقات مشکلات متعددی از جمله نبود و کمبود آب، خشکسالی و سرمازدگی مطرح می‌شود و باید کاری کنیم که تسلیم آن‌ها نشویم چرا که در هر فضا باید هر فردی وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

وی در ادامه با اشاره به بحث ارزش‌افزوده و با تاکید بر تلاش مضاعف در این مسأله یادآور شد: تحلیل از وضعیت اقتصادی در بخش کشاورزی نشان می‌دهد که ارزش‌افزوده در بخش کشاورزی نسبت به ساختمان یک سوم و نسبت به بخش صنعت نصف بوده که در بخش کشاورزی ظرف 10 سال گذشته به یک سوم رسیده است.

رنجبرضرابی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 85 نوع فعالیت اقتصادی در کشور وجود داشته که پنج نوع آن مربوط به کشاورزی است و باید آن را به صورت جدی تقویت کنیم که اگر این روش را پیش گرفته و دیگران را نیز تشویق به کار کنیم می‌توانیم فضای خوبی را برای خود تعریف کنیم.

وی در بخش دیگری به صندوق کارآفرینی اشاره و اظهار کرد: این صندوق امکاناتی را فراهم کرده که شهرهای زیر 20 هزار نفر و روستاها می‌توانند از تسهیلات آن بهره‌مند شوند.

مشارکت بیشتر روستائیان در فعالیت‌های اقتصادی هدف صندوق کارآفرینی است

رنجبرضرابی هدف صندوق کارآفرینی را مشارکت بیشتر روستائیان در فعالیت‌های اقتصادی دانست و افزود: در این هدف مسائل امنیت غذایی، سرمایه‌گذاری و اشتغال مطرح بوده و کمیته اجرایی این موضوع را پیگیری می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه صندوق کارآفرینی تنها مختص روستاها نیست، یادآور شد: در این طرح دو نوع مشارکتی و غیرمشارکتی مدنظر بوده که در بخش مشارکتی باید در تشکل وارد شده، بیش از 200 خانوار عضو داشته باشد و یا در محل‌های زیر 20 هزار نفر جمعیت واقع شوند و در بخش غیرمشارکتی افرادی که کمتر از 200 عضو داشته می‌توانند از امکانات استفاده کنند.

رنجبرضرابی با اشاره به سود تسهیلات بانکی گفت: در بخش مشارکتی میزان تسهیلات بانکی سه درصد و در بخش غیرمشارکتی 10 درصد است همچنین در پرداخت تسهیلات در بخش مشارکتی چهار میلیارد تومان و غیرمشارکتی دو میلیارد تومان است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار