به گزارش ایسنا، دکتر "رسول سلگی" ، اظهار کرد: زنبور عسل برای تهیه یک گرم عسل باید روی 6 تا هشت هزار گل و گیاه بنشیند و شهد جمعآوری کند.
وی افزود: هر زنبور عسل برای جمعآوری یک گرم عسل باید هفت دور کره زمین را دور بزند اما متاسفانه در حال حاضر زنبوران با مشکل کاهش دید مواجه شدهاند و این موضوع تا زمانیکه ریزد گرد در هوا وجود داشته باشد رفع شدنی نیست.
دکتر سلگی تصریح کرد: زنبور عسل به دو فاکتور اصلی تغذیه و هوای سالم نیازمند است تا بتواند زندگی عادی داشته باشد اما این دو فاکتور با وجود ریزگردها قابل تامین نیست.
وی خاطرنشان کرد: شهد گلها با وجود ریزگردها آلوده میشود و زنبوران با مصرف این شهدها دچار بیماری تنفسی از جمله عفونت ریوی میشوند.
وی ادامه داد: زنبورعسل مادر بعد از دریافت شهد برای نوزادانش احتمال دارد مواد غذایی ببرد و به این ترتیب تعداد زیادی از زنبوران عسل نوزاد از بین میروند و جمعیت زنبوران عسل تهدید میشود.
سلگی تاکید کرد: در حال حاضر بیماری سیسیدی یا همان بیماری برنگشتن زنبوران عسل به داخل کندو در استان همدان وجود دارد و به این ترتیب زنبورداران را با خسارت مالی زیادی مواجه کرده است.
وی ادامه داد: در برخی موارد زنبوران به علت وجود گرد و غبار نمیتوانند کندوی خود را پیدا کنند و گم میشوند همچنین نوزادان زنبوران عسل با مصرف مواد آلوده دچار مریضی شده و میمیرند.
مسئول اداره مبارزه با بیماریهای طیور و زنبور عسل دامپزشکی همدان با بیان اینکه نمیتوان جلو ورود ریزگردها را گرفت، گفت: زنبورداران در مواقعی که هوا آلوده است حتیالامکان زنبورها را در مسیر غبار قرار ندهند همچنین مواد مکمل شهد و غذایی آب و شکر در اختیارشان قرار دهند تا این زنبوران برای دریافت مواد غذایی مجبور به طی کردن مسافت طولانی نباشند و راه را گم نکنند.
وی با بیان اینکه در در استان همدان تعداد کل زنبورستانها دو هزار و 175 است، تصریح کرد: تعداد کل کندوها 210 هزار کلنی و کندو است همچنین میزان تولید زنبوران عسل در استان یک هزار و 850 تن عسل در سال است که متاسفانه با وجود ریزگردها و غبار موجود در هوا میزان تولید عسل کاهش یافته است.
وی اشعههای موبایل بر روی زندگی زنبوران عسل تاثیرگذار اعلام کرد و یادآور شد: علاوه بر گرد و غبار اشعههای موبایل بر تشدید بیماری سیسیدی و یا همان بر نگشتن زنبوران عسل به کندوهای خود تاثیرگذار بوده و زنبوران عسل نیز از این موضع رنج میبرند.