معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: به کسی که بی سوادی را سواد دار کند بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان پرداخت می شود.
کد خبر: ۳۶۹۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۸ 20 May 2015

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان از تاسیس۱۲مرکز یادگیری محلی در راستای ریشه کنی بی سوادی خبر داد و گفت:در این مراکز سواد و مهارت های زندگی به افراد بی سواد آموزش داده می شود.

به گزارش مهر، عباس احمدی مقیم در شورای آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه براساس تصمیمات گرفته شده، سالجاری در استان همدان سال جهش اجرای برنامه ریشه کنی بی سوادی در نظر گرفته شده است، از برگزاری همایش استانی عاری از بی سوادی در تابستان امسال خبر داد و با بیان اینکه برگزاری این همایش گامی بلند در راستای داشتن استانی عاری از بی سوادی است، ادامه داد: سرمایه انسانی مهمترین سرمایه استان است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه جمعیت بی سواد مانع تحقق سیاست های توسعه پایدار است، بیان کرد: بی سواد مهارت های اولیه خواندن و نوشتن را بلد نیست و در زمره افراد آسیب پذیر نیز قرار می گیرد که نمی تواند مسائل اجتماعی و فردی خود را حل کند و ناهنجاری در جامعه از همین مسئله ناشی می شود.

احمدی مقیم با بیان اینکه افراد بی سواد آسیب دیده، آسیب پذیر و آسیب رسان هستند و سواد آموزی نسخه شفابخشی برای آنها است، عنوان کرد: سواد آموزی بخش مهمی از نظام آموزشی کشور و نامگداری سال۲۰۱۴ به نام سال «سواد توسعه پایدار» موید همین واقعیت است.

وی با بیان اینکه براساس نتایج سرشماری سال۹۰ استان همدان ۸۲ و شش دهم درصد جمعیت استان همدان افراد باسواد هستند و استان همدان رتبه ۱۸ کشور را از نظر باسوادی دارد، بیان کرد: استان همدان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال رتبه ۱۱ کشور را دارد.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه براساس سرشماری سال ۹۰ در استان همدان ۲۶۷ هزار و ۵۸۲ بی سواد وجود داشت که سال گذشته ۲۰ هزار نفر زیر پوشش سواد آموزی قرار گرفتند، ادامه داد: هم اکنون ۲۵۷ هزار بی سواد در استان همدان وجود دارد که از این تعداد ۵۶ هزار نفر گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال را تشکیل می دهند.

عباس احمدی مقیم با بیان اینکه گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال جمعیت مولد استان هستند و باید موجب تحول شوند، ابراز داشت: هشت هزار نفر از افراد بی سواد استان همدان در گروه سنی ۱۰ تا ۲۰ سال قرار دارند و در گره سنی شش تا هفت موفق به جذب هزار و ۷۰۰ نفر نشده ایم.

وی با بیان اینکه استان همدان از نظر عملکرد رتبه ۳۰ کشور را دارد، عنوان کرد: تویسرکان و ملایر دارای بیشترین جمعیت باسواد هستند و بی سوادی یک معضل فرهنگی است.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه هفت عامل از جمله عدم دسترسی به مدرسه، تعصبات خانوادگی بر دختران در برخی مناطق، کم سوادی والدین، استفاده از کودکان برای کمک به خانواده، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، ازدواج زود هنگام و کیفیت آموزش مدیر علل بی سوادی در جامعه است، ادامه داد: تنها راهکار، داشتن برنامه است و باید با برنامه ریزی در راستای ریشه کنی بی سوادی در استان همدان موثر باشیم.

احمدی مقیم با بیان اینکه باید در بی سوادان ایجاد نیاز کرد تا بی سوادان درکلاس های سواد آموزی شرکت کنند، بیان کرد:پراکنده بودن جمعیت بی سوادان یکی از محدودیت ها و نقاط ضعف محسوب می شود

وی در ادامه از تاسیس ۱۲ مرکز یادگیری محلی در راستای ریشه کنی بی سوادی در استان همدان خبر داد و بیان کرد: در این مراکز سواد و مهارت های زندگی به افراد بی سواد آموزش داده می شود.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه ارتقا رتبه استان از رتبه ۳۰ به رتبه میانی یکی از برنامه ها است، ادامه داد: سال گذشته ۴۰ درصد افزایش پوشش سواد آموزی افراد بی سواد را داشتیم.

عباس احمدی مقیم با بیان اینکه در برنامه است که درصد باسوادی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان همدان دو درصد افزایش پیدا کند، بیان کرد: هم اکنون ۹۳ و نیم درصد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال در استان همدان با سواد هستند که این رقم باید به ۹۵ درصد افزایش پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال آینده افرادی که برای پروانه کسب و یا صدور و دریافت گواهینامه و غیره مراجعه کنند باید سواد داشته باشد و به افراد بی سواد خدمات داده نمی شود، افزود: مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی در صورت بی سوادی نمی توانند مستمری خود را بگیرند.

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان با بان اینکه افراد بی سواد تا پایان امسال فرصت دارند با مراجعه به کلاس های سواد آموزی سواد بیاموزند، بیان کرد:علاوه بر سواد دار شدن بین۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار تومان به سواد آموز پول پرداخت می شود.

احمدی مقیم با بیان اینکه به کسی که بی سوادی را سواد دار کند نیز بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان پرداخت می شود، بیان کرد: دستگاه هایی که ساختمان های بلااستفاده دارند آنرا در اختیار مرکز یادگیری محلی قرار دهند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار