مدیرکل دفتر توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور خواستار راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در شهرداری‌ها به منظور اجرای طرح بهسازی و نوسازی و توانمندسازی شهرهای دارای بافت فرسوده شد.
کد خبر: ۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۳ 19 January 2015

خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشت، نریمان مصطفائی در ستاد بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده استان همدان اظهار داشت: سند ملی بازآفرینی تکمیل‌کننده سند ملی سکونتگاه‌های غیررسمی است و در این سند جدید محدوده‌های فعالیت بیشتر شده و علاوه بر سکونت‌گاه غیررسمی، بافت‌های فرسوده، تاریخی و روستاهایی که در مجاورت شهرها قرار دارند و بافت‌های ناکارآمد زیر پوشش قرار گرفتند.

وی افزود: تمام محلات هدف که نیاز به بهسازی و بازسازی دارند در این ستاد تعیین تکلیف می‌شوند و همدان یکی از استان‌های پیشرو در امر توانمندسازی حاشیه شهرها در کشور است و برنامه‌های توانمندسازی سکونت‌گاه‌‍‌های غیررسمی را محقق کرده است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور تصریح کرد: از بودجه متمرکز استان‌ها در سال 94 باید ردیف اعتباری حداقلی را برای ستاد بهسازی  و نوسازی بافت فرسوده و توانمندسازی شهرها در نظر گرفته شود.

وی گفت: در سال‌های اخیر دستگاه‌های متولی در امر توانمندسازی شهرها و بافت فرسوده اقدام چندانی نداشتند و تنها شرکت مادر تخصصی عمران و شهرسازی به همراه شهرداری فعالیت‌هایی را انجام دادند.

مصطفائی افزود: به منظور اجرای طرح بهسازی و نوسازی و توانمندسازی شهرهای دارای بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی باید دفاتر تسهیل‌گری در شهرداری‌ها راه‌اندازی شود و در شوراهای اسلامی شهرها نیز کمیسیون ویژه بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی تشکیل شود.

وی بیان کرد: در محلات دارای سکونت‌گاه‌های غیررسمی باید شورا یاران محله به صورت پایدار فعال شوند و وظیفه شورایاران در محلات مطالبه‌گری از شهرداری و دستگاه‌های اجرایی برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز آنها است.

مدیرکل دفتر توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور از برگزاری همایش نقش شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها در فرایند بازآفرینی محدوده شهری در همدان خبر داد و گفت :لازم است هماهنگی بین بخشی در دستگاه‌های اجرایی متولی ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی ایجاد شود.

وی با تأکید بر بومی کردن سند ملی بازآفرینی محدود شهری در همدان افزود: روستاهای پیرامون شهر همدان بلاتکلیف هستند و باید مورد توجه راه و شهرسازی و فرمانداری‌ها قرار گیرد.

مصطفائی عنوان کرد: مدیریت حریم شهرها در برنامه ششم توسعه گنجانده شده است و در این راستا باید طرح جامع حریم شهری برای ساماندهی و کنترل سکونت‌گاه‌های غیررسمی تدوین شود و همچنین از مسکن‌سازی تدریجی در حاشیه شهرها جلوگیری شود.

وی تأکید کرد: شهرهایی که برنامه توانمندسازی بافت فرسوده در آنها اجرا می‌شود شهرداری‌ها موظف هستند که طرح تفصیلی این سکونت‌گاه‌ها را تهیه کنند و همچنین طرح تفصیلی محلات ویژه گروه کم درآمد تدوین و هزینه‌ها تسهیل شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور گفت: به زودی در شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات اعطایی به توانمدسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی به تصویب می‌رسد و در سال 94 تهسیلات این بخش براساس اولویت‌بندی پرداخت می‌شود.

معاون امور عمرانی استانداری همدان نیز با بیان اینکه ستاد بهسازی محدوده شهری به دنبال تحقق عدالت اجتماعی در احیای بافت شهری است، اظهار داشت: در احیای بافت شهری و سکونتگاه‌های غیررسمی نیازمند مشارکت همه نهادهای دولتی و غیردولتی هستیم چرا که موضوع ستاد احیای بافت شهری یکی از مهمترین و حساس‌ترین مسائل در کنار شورای عالی آب است.

محمودرضا عراقی افزود: توجه به مبلمان شهری، حاشیه شهر، توانمندسازی نهادهای مرتبط با امور شهری و در نظرگرفتن اعتبارات در این زمینه ضروری است و باید کارهای اساسی در این راستا انجام پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه در احیای بافت شهری باید محلات و مناطق را به صورت خاص مورد توجه قرار دهیم، گفت: مقیاس‌ها برای احیای بافت شهری باید کوچکتر شود و برای هر منطقه باید طرحی ویژه مشخص در نظر گرفته شود و در اجرای طرح‌های مناطق مختلف نیز اولویت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

معاون امور عمرانی استانداری همدان تصریح کرد: برای اجرای طرح بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی نمی‌توان قانون کلی را برای همه محدوده‌های شهری در نظر گرفت بلکه باید طرح‌ها به تفکیک برنامه‌ریزی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار