مدیر جهاد کشاورزی نهاوند از زیر کشت رفتن ۹ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به محصولات گشنیز و چغندرقند در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۳۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵ 11 May 2015
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: امسال ۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی نهاوند به کشت محصولات گشنیز و چغندرقند اختصاص‌یافته است.

به گزارش تسنیم ، احد ظفری ، اظهار داشت: سطح زیر کشت کل محصولات نهاوند بیش از 76 هزار هکتار است که 50 هزار هکتار آن به کشت محصولات زراعی و مابقی به باغات مثمر و تازه کاشت انواع درختان میوه اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: کشاورزان نهاوندی سال 93 با تولید 136 هزار تن چغندرقند برای نخستین بار رکورد تولید این محصول را که در استان همدان در اختیار خودشان بود شکستند به‌طوری‌که هر روز در زمان برداشت محصول بیش از 100 کامیون از نهاوند بارگیری و به کارخانه‌ها حمل می‌شد.

وی گفت: پارسال سطح زیر کشت این محصول 3300 هکتار بود که امسال به دلیل استقبال خوب کشاورزان و پرداخت به‌موقع پول محصول شان به 4000 هزار هکتار افزایش یافت که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید از 160 هزار تن فراتر رود.

ظفری افزود: سال 93 بیش از 15 هزار کامیون چغندر قند تولیدی نهاوند را به کارخانه‌های اصفهان، اراک، کرمانشاه و همدان حمل کرده‌اند که این نشان از افزایش تولید 15 درصدی نسبت به سال‌های ماقبل از آن بود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: افزایش تولید در سال‌های اخیر نشانگر توجه کشاورزان به برنامه‌ریزی خوب و کارشناسی شده توسط ناظران مزرعه جهاد کشاورزی نهاونداست که اصول کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی را به‌صورت 100 درصد مکانیزه و فنی انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: چغندرکاران نهاوندی با استفاده بهینه از آب چاه‌های عمیق خود و با کمک ناظران و بخش ترویج این اداره که موجب تشویق آنها به مجهز کردن اراضی خود به آبیاری تحت‌فشار است سبب کاهش مصرف 85 درصدی مصرف آب نسبت به آبیاری غرقابی و سنتی شده‌اند.

ظفری گفت: میزان متوسط عملکرد تولید چغندرقند کشور 38 تن در هکتار است ولی عملکرد این محصول در استان همدان حدود 45 تن در هکتار می‌باشد که در سال‌های گذشته یک کشاورز نهاوندی با تولید بیش از 120 تن در هکتار رکورد کشوری را شکست به‌طوری‌که هم‌اکنون میزان تولید این محصول در نهاوند بین 45 تا 50 تن در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند عنوان کرد: در این شهرستان سالانه بیش از 18 هزار و 200 نفر در قالب کشاورز، بهره‌بردار و کارگران فصلی در بخش کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی بیش از 9 ماه اشتغال دارند. 

وی همچنین در مورد سطح زیر کشت گیاه دارویی و غذایی گشنیز گفت: سال 93 سطح زیر کشت این محصول در شهرستان نهاوند نزدیک به 3000 هکتار بود که امسال به بیش از 3500 هکتار افزایش‌یافته که پیش‌بینی می‌کنیم در پایان فصل برداشت در تیرماه حداقل 6 هزار تن گشنیز پاییزه و بهاره از نهاوند برداشت شود.

 ظفری اظهار داشت: سالیانه چیزی نزدیک به 4500 تن گشنیز تولیدی نهاوند به خارج از کشور صادر می‌شود که بیش از 1 میلیون و 350 هزار دلار برای کشور ارزآوری دارد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند افزود: شهرستان نهاوند به پایگاه تولید عمده محصول گشنیز در کشور تبدیل‌شده که با تولید نزدیک به 6 هزار تن رتبه نخست تولید کشور را با اشتغال‌زایی برای 3000 نفر به خود اختصاص داده است.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار