ناگفته پیداست که افراد پیاده هم دارای حق و حقوقی هستند اما در ایجاد معابر درون شهری بیشتر خودرو محور اقدام شده است ، در حالی که مناطق مسکونی مکانی برای زندگی و تردد مردم است.
کد خبر: ۳۳۱۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۰ 10 May 2015
نبود پیاده رو، کم عرض بودن آن و نبودگذرگاه ایمن برای عبور و مرور عابران، معابر درون شهری استان همدان را به قربانگاه عابران تبدیل کرده است.

به گزارش ایرنا ،‌ علیرضا جهانگیری گفت: شاید اولین سخنی که پس از مرگ یک عابر به ذهن خطور می کند این است که وی از پل عابر پیاده استفاده نکرده است یا در عبور از عرض خیابان توجهی به خودروهای عبوری نداشته است در حالی که آمار و ارقام موجود سهم این دو مولفه را در مرگ عابران بسیار کم و ناچیز جلوه داده و با نگرشی تحلیلی دیگر مولفه هایی نمود می یابند که تاکنون توجه چندانی به آن نشده است.  

 با این توضیح که بیشتر معابر درون شهری همدان بدون پیاده رو ایمن هستند یا محل عبور عابر پیاده کم عرض است که همان را نیز دستفروشان و دیگر موانع تصرف کرده اند و این امر تمایل عابر برای عبور از محل تردد خودرو یا همان سطح سواره رو را بیشتر می کند.  

 برخی از بلوارهای شهر همدان که شاهد عبور خودرو با شدت و سرعت زیاد است دارای پیاده رو بسیار نامناسب با پستی و بلندی های فراوان هستند به گونه ای که هیچیک از عابران رغبتی برای استفاده از آن نشان نمی دهند و همین خلاء زمینه ای برای پاگذاشتن عابر به سوار رو می شود.  

 ناگفته پیداست که افراد پیاده هم دارای حق و حقوقی هستند و باید هنگام احداث راه برای تردد خودرو ایجاد گذرگاهی ایمن برای تردد عابران نیز در برنامه قرار گیرد ولی گویا برنامه ریزان برای کاهش گره های ترافیکی عادت دارند که پیاده رو را کوچک کنند و به سطح سواره رو بیافزایند.  

 بر این مبنا می توان به صراحت عنوان کرد که در ایجاد معابر درون شهری بیشتر خودرو محور اقدام شده است در حالی که مناطق مسکونی مکانی برای زندگی و تردد مردم است و به این منظور ایجاد مکانی امن برای جابجایی شهروندان باید مورد نظر مسوولان باشد.  

 البته نقد عملکرد مسوولان امور ترافیکی بدان معنا نیست که عابران هیچ نقشی در بروز سوانح ندارند بلکه برخی از شهروندان با وجود ایجاد گذرگاهی امن و پل های برقی با خونسردی و بی احتیاطی عرض خیابان را قدم زنان طی می کنند.

   با نگاهی تحلیلی به آمار متوفیان سوانح رانندگی در سال 93 می توان دریافت که 54 درصد معادل 48 نفر از متوفیان و 38 درصد از مجروحان سوانح درون شهری استان همدان را عابران تشکیل می دهند.  

 علت 80 درصد سوانح رانندگی منجر به مرگ عابر، بی توجهی راننده به جلو بوده است در حالی که اگر سطح پیاده رو برای عبور ایمن عابران مهیا می شد دیگر عابر به سطح سواره رو پای نمی گذاشت و چنین سوانح دلخراشی رخ نمی داد.  

 بر خلاف نگرش های شکل گرفته در زمینه بالا بودن تقصیر عابران در بروز سوانح فوتی، آمارها گویای سهم پنج درصدی آنان در بروز سوانح فوتی به علت استفاده نکردن از پل های عابر پیاده است.   ورود وسایل نقلیه به پیاده رو به علت نبود مانع و سکو بسیار سهل و آسان شده است و در بیشتر مواقع به خصوص هنگام ترافیک شاهد عبور موتورسیکلت از معبر پیش بینی شده برای عبورعابران هستیم.  

 داده های آماری گویای این است که 12 درصد از سوانح رانندگی درون شهری بین موتورسیکلت و عابر رخ می دهد همچنین در 10 درصد از سوانح منجر به فوت عابر در سال 93 سازمان های متولی مقصر شناخته شدند.  

 با توجه به آغاز فصل بهار وافزایش استقبال از ورزش پیاده روی در بلوارهای سطح شهر به خصوص از سوی بانوان، نگرانی هایی برای بروز سانحه در بلوار یادگار امام (ره) به علت نبود پیاده رو مناسب وجود دارد.  

 با نگاهی به آمار سوانح می توان دریافت که بلوار یادگار امام (ره) شهر همدان حادثه خیزترین محدوده برای عابران بوده است بگونه ای که سال 93 پنج عابر به علت نبود گذرگاه ایمن در این بلوار جان باختند.   بلوار ارتش با جان باختن سه عابر در سوانح درون شهری و بلوار شهید احمدی روشن با فوت دوعابر در ردیف های بعدی معابر حادثه خیز این استان قرار دارند.  

 سالخوردگان و کودکان هنگام استفاده از معابر بیش از دیگر رده های سنی در معرض خطر و آسیب هستند بگونه ای که 75 درصد عابران متوفی بالای 50 سال و 10 درصد زیر 10 سال سن دارند همچنین 73 درصد از عابران متوفی را آقایان و مابقی را بانوان تشکیل می دهند.

   با توجه به اینکه شعار سال 94 پلیس راهور ارتقای ایمنی برای عابران نامگذاری شده امید می رود با احداث پیاده رو ایمن، مکانیزه کردن پل ها، ایجاد موانع فیزیکی در وسط بلوارهای دارای پل عابر پیاده و ایجاد سرعت گیر در بلوارهای سطح شهر بتوان آمار سوانح منجر به فوت عابران را به حداقل ممکن رساند.  

 حدود 400 هزار خودرو و موتو سیکلت در همدان تردد می کنند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار