مدیرعامل شرکت آبفا استان همدان از کاهش ۵۵ درصدی بارندگی همدان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: کاهش برداشت آب از سد اکباتان در برنامه شرکت آبفا است.
کد خبر: ۲۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹ 04 February 2015
مدیرعامل شرکت آبفا استان همدان از کاهش ۵۵ درصدی بارندگی همدان نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: کاهش برداشت آب از سد اکباتان در برنامه شرکت آبفا است.

به گزارش تسنیم سیدهادی حسینی بیدار در جریان افتتاح بند انحرافی و کانال انتقال آب رودخانه خاکو اظهار داشت: دوره خشکسالی ۳۰ ساله‌ای برای کشور پیش‌بینی شده که نزدیک به ۱۴ سال از این مدت گذشته است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی استان همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۵ درصد کاهش داشته است، افزود: این در حالی است که میزان بارش‌ها در سال ۹۳ نسبت به میانگین بلندمدت ۳۰ درصد کاهش داشته است.

حسینی بیدار با اشاره به افتتاح بند انحرافی و کانال انتقال آب رودخانه خاکو  تصریح کرد: این پروژه در دو فاز اجرایی شده و برای فاز اول ۷۰۰ میلیون تومان و برای فاز دوم ۳۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با تاکید بر اینکه وظیفه شرکت تامین آب نیست، بیان کرد: اما شرکت آبفا همدان در این زمینه وارد شده و با بهره‎برداری از این پروژه به دنبال کاهش برداشت آب از سد اکباتان هستیم.

وی با اعلام اینکه از چاه‌های دشت همدان برای تامین آب شهر نزدیک به ۶۰۰ لیتر در ثانیه برداشت می‎شود، عنوان کرد: میزان ظرفیت بند خاک و در تامین آب ۱۱ برابر چاه‌های کشاورزی دشت بهار است که در زمان بارش‌ها توان تامین هزار لیتر در ثانیه آب را دارد.

حسینی بیدار تصریح کرد: بند انحرافی رودخانه خاکو به منظور استفاده از آب رودخانه در فصول غیرزراعی و هداست آن به سمت تصفیه‌خانه آب شهید بهشتی همدان و همچنین برای تامین کوتاه‌مدت آب شرب شهر همدان از سوی شرکت آبفا اجرایی شده است.

وی تملک زمین محل احداث بند انحرافی به مقدار ۵ هزار مترمربع، اجرای کانال سنگی با نصب دال بتنی به طول ۶۵۰ متر، لوله‌گذار با لوله فولادی به طول ۴۶۲ متر و اجرای حوضچه رسوب‌گیر بتنی را از جمله اقدامات انجام شده در فاز اول این پروژه برشمرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان عملیات خاک‎برداری به حجم ۳ هزار تن، آرماتوربندی به مقدار ۱۶ تن، سنگ‌کاری به حجم۶۵۰ مترمکعب، بتن‌ریزی به حجم ۲۲۰ مترمکعب و نصب دو فقره دریچه آبگیر از دیگر اقدامات انجام در فاز دوم این پروژه اعلام کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار