علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد
در حالی که در شهرهای باستانی جهان چون روم همچنان چشمه ساران و قنوات مورد استفاده قرار می‌گیرند ،در شهرهمدان شاهد بسته شدن، تغییرمسیر و آلوده شدن آنها هستیم تا جایی که اکنون کهنسالان تنها یادی از وجود آن‌ها در ذهن خود دارند.
کد خبر: ۲۵۵۴۷
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸ 20 April 2015

در حالی که در شهرهای باستانی جهان چون روم همچنان چشمه ساران و قنوات مورد استفاده قرار می‌گیرند ،در شهرهمدان شاهد بسته شدن، تغییرمسیر و آلوده شدن آنها هستیم تا جایی که اکنون کهنسالان تنها یادی از وجود آن‌ها در ذهن خود دارند.

آنچه که مشخص است یکی از مهم‌ترین عوامل برای ادامه زندگی بشر درهرمنطقه ای ماده حیاتی آب است که این امر به علت شرایط ژئوپولوتیکی ایران و قرار گرفتن در مدار کم بارش به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای توسعه کشور تبدیل شده است .

به گزارش تابناک همدان؛ گردشگري طبيعت پديده اي مدرن است كه انگيزه اصلي آن گردشگري، مشاهده و لذت از طبيعت، پديده ها و چشم اندازهاي طبيعي و فرهنگي بوده، و از آن مي توان به عنوان يكي از منابع جديد درآمد در راستاي توسعه ي پايدار نام برد. قنات ها به عنوان يكي از منابع كليدي در حفظ و تامين آب، از اصلي ترين منابع زيرساختي در توسعه منطقه، جذب و نگهداري گردشگران محسوب مي-شود.

بهره برداري از امكانات و توان هاي بالقوه و بالفعل هر سرزمين در چهارچوب اهداف توسعه ي پايدار به صورت يكي از اصول ملي و بين المللي لحاظ مي شود. با توجه به اقليم منطقه ي همدان، و آسيب پذيري منابع زيستي، حياتي و شكنندگي بوم سازگان آن، توسعه-ي قنات ها در راستاي توسعه ي پايدار اهميت به سزايي دارد. اين در حالي است كه در اين منطقه با خشكسالي هاي پي درپي، با خشك شدن بسياري از قنات ها مواجه هستيم. كندن چاه هاي عميق و نيمه عميق و در سايه قرار گرفتن قنات ها و نبود نوآوري در راستاي افزايش ميزان آبدهي آن ها باعث كم بازده شدن آن ها شده است. همچنين مالكيت به شيوه خرده مالكي در مورد بسياري از قنات ها باعث كم توجهي به احيا و بازي قنات ها گرديده است که ادامه ي اين روند، خسارات جبران ناپذیری  وارد می کند.

براي جلوگيري از اين روند با حفظ قنات ها مي توان به احياي زندگي در منطقه پرداخت و علاوه بر اين كه در پي آن، از مهاجرت مردم منطقه نيز جلوگيري مي شود، مي توان گردشگران زيادي را به منطقه جذب کرد.

اگر با تدبیر و استفاده از داشته‌های خود نتوانیم از نعمت‌های خدادادی این استان استفاده کنیم دیری نمی‌پاید که تمدنی که مادها در همدان بنا نهادند از بین خواهد رفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار