دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان در خصوص سخنرانی مبلغان و ائمه جماعات در مساجد نیز گفت: پیش‌بینی شد یک‌هزار و 500 نفر از مبلغان و مبلغات در سطح استان تذکر لسانی را در 2 هزار و 100 کانون جماعتی و جمعیتی داشته باشند.
کد خبر: ۲۴۳۴۱۶
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹ 10 June 2016
با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان تدابیر لازم برای اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر اندیشیده شده و طرح‌ طلایه‌داران امر به معروف در اشاعه فرهنگ تذکر لسانی با هماهنگی دستگاه‌های مختلف برای احیای این امر اجرایی می‌شود.

به گزارش فارس ، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است که وقتی همه آحاد جامعه درگیر این مسئله مهم شوند، جامعه به سمت اخلاق و انسانیت حرکت کرده و جامعه به سمت نشر خوبی‌ها گرایش می‌یابد.

وقتی فردی با دیدن حرکت زیبایی آن را تبلیغ کرده و در مقابل با مشاهده امر ناپسندی تذکر بر نهی آن دهد، این عمل به واقع موجب رشد اخلاقی آن جامعه شده و سعادت آن را در پی خواهد داشت.

تذکر لسانی و اجرای فریضه امر به معروف منوط به یک ماه خاص نیست و باید همواره در سطح جامعه ساری و جاری باشد تا بتوان کمتر شاهد ناهنجاری در زندگی اجتماعی شد.

با فرارسیدن ماه رمضان و لزوم رعایت احکام و موازین شرعی در سطح شهر، امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی شکل عملی‌تری به خود می‌گیرد و باید در راستای حفظ حرمت این ماه الهی گام برداشت.

در ماه رمضان برخی به علت بی‌اطلاعی یا گاهی عمدی، اعمالی را در اماکن عمومی انجام می‌دهند که نه تنها حرمت ماه خدا زیر سئوال می‌رود، بلکه گاهی هتاکی به روزه‌داران و کسانی است که خود را برای استفاده از برکات این ماه آماده کرده‌اند.

در این حین است که اقشار جامعه با ورود به موقع می‌توانند با تذکر دوستانه خود هم افراد را از این عمل قبیح دور کنند و هم فریضه امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کنند.

هرچند گاهی خیلی از ما خود را خارج از گود می‌دانیم و به سهولت از کنار ناهنجاری‌ها گذر می‌کنیم در حالی که شاید آن فرد از سر بی‌اطلاعی دست به آن عمل زده است.

البته دارالمومنین همدان این روزها با حال و هوای معنوی همراه شده و کمتر شاهد ناهنجاری و بی‌حرمتی به ماه خداست اما گاهی در برخی نقاط، اشخاصی هستند که نیاز به تذکراتی دارند یا در مواقع خاصی اقدام به توزیع اغذیه می‌کنند که تذکر لسانی و امر به معروف کارساز خواهد بود.

بر این اساس دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با تأکید بر اینکه در بحث تذکر لسانی و امر به معروف مردم باید دخیل باشند، اظهار کرد: مردم نباید امر به معروف که امر الهی است را به نیروهای این ستاد واگذار کنند بلکه خود باید در هر محفلی در راستای اجرای احکام الهی تذکرات خود را داشته باشند.

محمدجواد بیات با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر اساسی‌ترین رکن فریضه‌هاست گفت: قبولی تمام فرایض منوط و مشروط به اقامه این دو واجب الهی است.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های تذکر لسانی در سطح شهر فعال خواهند بود، گفت: نوبت اول تذکر لسانی در استقبال از ماه رمضان صورت گرفت و 22 تیم در سطح شهر همدان فعالیت داشتند.

بیات یادآور شد: در نوبت دوم مانور تذکر لسانی توسط نیروهای بسیجی با حمایت دستگاه قضا انجام می‌شود.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه در معاونت فرهنگ، تحقیقات و آموزش نیز برنامه‌هایی انجام می‌شود، گفت: تمهیدات لازم برای انجام کار فرهنگی و ایجاد شرایط مناسب برای اقامه فریضه الهی و انجام امر به معروف و نهی از منکر فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌ها نیز 9 ستاد استانی فعالیت می‌کنند و همان موضوعات با برش شهرستانی فعالیت خواهند کرد.

بیات با تأکید بر اینکه مردم باید در این زمینه حضور فعالی داشته باشند، افزود: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است و آحاد مختلف مردم باید دخیل باشند.

*تظاهر به روزه‌خواری جرم مشهود است

وی ادامه داد: اگر امر به معروف مسئله‌ای دولتی شود خیلی موثر نخواهد بود پس مردم باید به عنوان مسلمان ورود کنند اما دخیل شدن آنها باید با اصول باشد.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به اجرای طرح طلایه‌داران امر به معروف در اشاعه فرهنگ تذکر لسانی، خاطرنشان کرد: در این طرح 300 نفر آموزش دیده‌اند و در دو بخش خواهران و برادران در ماه رمضان امر به معروف و نهی از منکر را خواهند داشت.

وی با بیان اینکه ممکن است این افراد به تنهایی کار به جایی نبرند، اظهار کرد: مردم نیز باید در کنار نیروهای آموزش دیده کمک کنند.

بیات با بیان اینکه طبق مصوبات جلسات ستاد امر به معروف، فروش اغذیه و باز بودن مراکز عرضه غذا و رستوران در طی روز تخلف است، گفت: دستورات لازم داده شده که مراکز توزیع اغذیه برای مسافران نیز در حواشی شهر و خارج از مرکز شهر صورت گیرد.

وی یادآور شد: 55 مورد از سالن‌های غذاخوری برای ارائه خدمات به مسافران تقاضا داشتند که از سوی اتحادیه اغذیه و چلوکبابی آنها به اداره اماکن و نیروی انتظامی معرفی شدند.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان تصریح کرد: طبق پیش‌بینی صورت گرفته از سوی دستگاه قضا و دادگستری، کسانی که تظاهر به روزه‌خواری کنند به عنوان یک جرم مشهود برخورد خواهد شد.

وی با بیان اینکه نیروهای دستگاه قضا در طول روز فعال هستند و طبق گزارشات مردمی نیز برخورد می‌کنند، افزود: مردم می‌توانند با تماس با 110 با معاونت پیشگیری نیروی انتظامی در طول سحر تا افطار گزارشات خود را اعلام کنند تا نیروی انتظامی نیز برای برخورد قانونی اقدام کند.

بیات از هماهنگی با شوراهای امر به معروف و نهی از منکر دستگاه‌های اجرایی به منظور انجام فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی خبر داد و گفت: این هماهنگی منجر به اقدام پیشگیرانه به منظور حفظ حرمت ماه رمضان از سوی دستگاه‌های اجرایی است.

*قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر لازم‌الاجراست

وی در ادامه با اشاره به قانون حمایت از آمران معروف و ناهیان از منکر که سال گذشته از طریق مجلس در 24 ماده تصویب شد، گفت: این قانون با تأیید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شده که لازم‌الاجراست.

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه ضمن هماهنگی انجام شده، استانداری همدان هم در اجرای این قانون ورود کرده است، بیان کرد: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی برای تبیین قانون حمایت از آمران به معروف است.

وی با اشاره به اقدامات هشداردهنده برای پیشگیری از اسراف و تبذیر در مراسم‌های افطاری، خاطرنشان کرد: در این زمینه هماهنگی با پایانه‌های حمل و نقل، نظارت بر فروش اغذیه در ایستگاه‌های راه آهن ملایر و پایانه‌های اتوبوس صورت گرفته است.

بیات یادآور شد: در راستای معرفی قانون و تشکیلات جدید ستاد امر به معروف از ظرفیت‌های مراسم‌های افطاری عمومی که توسط شهرداری‎‌ها و دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود، استفاده خواهد شد.

وی اضافه کرد: در استان همدان 126 شورای امر به معروف در سطح ادارات کل، دستگاه‌های مختلف دولتی و حوزه‌های اقتصادی و بانک‌ها فعال است.

*پیش‌بینی تذکر لسانی 1500 نفر از مبلغان در مساجد

دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر استان همدان در خصوص سخنرانی مبلغان و ائمه جماعات در مساجد نیز گفت: پیش‌بینی شد یک‌هزار و 500 نفر از مبلغان و مبلغات در سطح استان تذکر لسانی را در 2 هزار و 100 کانون جماعتی و جمعیتی داشته باشند.

وی با اشاره به راه‌اندازی شورای گفت‌وگوی بازار اسلامی با مدیریت ستاد امر به معروف اصناف یادآور شد: بر این اساس در ماه رمضان گروه‌های تذکر لسانی در مراکز تجاری و مراکز خرید تذکر لسانی را خواهند داشت که این مسئله از دو روز پیش از 18 مرکز خرید و مجتمع تجاری شروع شده است.

*تدابیر امر به معروف در شهرستان اندیشیده شده است

فرماندار همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: تدابیر امر به معروف در ستاد امر به معروف شهرستان دیده شده و نیروی انتظامی موظف شد تا نظارت لازم را داشته باشد.

علی تعالی گفت: اصناف و اتحادیه‌ها ملزم به گشت‌های بازرسی در حوزه‌های مرتبط شدند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضا نیز پای کار است و حمایت‌های لازم را در این زمینه خواهد داشت، بیان کرد: غیر از مراکزی که برای مسافران ورودی به شهرستان مشخص شده‌اند، سایر مراکز حق عرضه غذا در ماه رمضان را ندارند.

فرماندار شهرستان همدان یادآور شد: امیدواریم تذکر لسانی کارساز باشد زیرا مشاهده موارد متخلفان از طریق قانون پیگیری خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار