دین مبین اسلام در عین حال که به زندگی دنیایی انسان توجه دارد و خداوند متعال وسایل رفاه و آسایش او را در دنیا فراهم آورده است، مسلمانان را به عدم افراط و تفریط در این زمینه فراخوانده و به یک زندگی معتدل و خوب دعوت می‌کند.
کد خبر: ۱۸۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰ 29 February 2016

با ورود مدرنیته به کشورهای اسلامی، سبک زندگی نیز رنگ و بوی غربی گرفته و این حاصل نفوذ سبک زندگی غربی در کشورهای اسلامی است.

به گزارش تابناک همدان؛ متأسفانه امروزه کشورهای غربی با ابزاری‌هایی که در اختیار دارند در صدد تغییر نگرش و سبک زندگی در کشورهای اسلامی هستند، آنها با ترویج برخی کالاها که درشان مردم اسلامی نیست می‌خواهند بنیان‌های جامعه را سست و ضعیف کنند.

از سوی دیگر وجود آسیب‌های اجتماعی در جامعه منجر به تغییر سبک زندگی اجتماعی شده و راه را برای نفوذ دشمن باز کرده است، مهم‌ترین آسیب‌های موجود در جامعه مربوط به تغییر نگرش‌ها، رواج فرهنگ غرب در میان خانواده‌ها و تغییر سبک زندگی دینی به غیر دینی است.

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بهبود و اصلاح سبک زندگی از جدی‌ترین کارهایی است که باید صورت پذیرد؛ و برای انجام این وظیفه باید به بررسی شاخص‌های رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود در واقع تمامی عناصر جامعه باید در شرایطی رو به بهبود قرار گیرند تا اصلاح سبک زندگی صورت گیرد.

اما چقدر زندگی ما با این سخن همراه است؟

با بالا رفتن وضعیت مالی، جمعیت انسان‌ها تجمل گرایی و استفاده از کالاهای جدیدتر روندی سعودی یافته است، خانواده‌ها اثیر چشم و هم چشمی‌ها ی شده‌اند که زندگی آنان را با مشکلاتی مواجه کرده است

اما چه کسانی سبک زندگی ما ایرانی‌ها را تغییر داده‌اند؟

کشورهای غربی با استفاده از ابزار تولید فیلم و همچنین فضای مجازی، بنیان خانواده‌ها را هدف قرار داده و سبک زندگی اسلامی را دستخوش تغییراتی کرده‌اند که مقابله با این معضل هوشیاری بیشتری می‌طلبد.

از آن جا که جامعه ما یک جامعه دین دار، دین محور و خدامحور است و در آن پایبندی به دین و سنت تا حدود زیادی یافت می‌شود، رواج اندیشه‌ی مدرنیته مشکلاتی برای کشور و استان ایجاد کرده است.

یک جامعه شناس در این باره گفت: عده‌ای که به جریان روشنفکری غیر دینی شهرت یافته‌اند می‌خواهند با نام پیشرفت و توسعه، اندیشه‌های غربی و تجدد حاصل از رشد و گسترش بینش غربی را گسترش دهند.

ناهید روحانی با بیان اینکه تاریخ و سنت اسلامی - ایرانی ما با صنعت مدرنیته‌ی غرب همخوانی ندارد افزود: عادات و سبک زندگی مردم امر مهمی است که باید در کنار نو بودن به سنت ساده بودن نیز توجه شود، در غیر این صورت تضادهای اجتماعی گریبان گیر خانواده‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه جامعه ایرانی علی رغم مقاومت‌های آگاهانه به سوی فرهنگ غربی پیش رفته و رنگ و بوی غربی گرفته است.

در دنیای امروز سبک زندگی غربی و آمریکایی به عنوان سبک رایج و پذیرفته شده تلقی می‌شود، فراموش شدن تمدن و سبک زندگی ایرانی و اسلامی نتیجه دور شدن از آئین ایرانی و اسلامی است.

حال این سؤال ایجاد می‌شود؛ مسئولین امر برای مبارزه با تجمل گرایی و سبک زندگی ایرانی اسلامی تا کنون چه کاری انجام داده‌اند؟

نباید فراموش کرد سبک زندگی غیر دینی تضعیف کننده نهاد خانواده‌ها است و مسئولین امر نباید برای تنوع و خوش آمد برخی افراد تمدن کشور و استان را دستخوش تغییرات قرار دهند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار