کارگردان تئاتر کودک همدان گفت: آموزش صحیح و استاندارد در تئاتر همدان وجود ندارد.
کد خبر: ۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴ 03 March 2015

کارگردان تئاتر کودک همدان گفت: آموزش صحیح و استاندارد در تئاتر همدان وجود ندارد.

به گزارش ایسنا ؛ بهرام دوست ‌قرین گفت: با توجه به اینکه چند ماهی است به کرج رفته‌ام قصد داشتم فعالیت خود را در این شهر و تهران نیز ادامه دهم از این رو در حال حاضر مقدمات لازم برای ارائه کار در تعدادی از فرهنگ سراهای تهران از جمله فرهنگسرای شفق و تالار هنر فراهم شده است.

وی افزود: در این مدت نیز نمایش «خاله سوسکه» را در کرج آماده کردیم که در سال جدید و از 20 فروردین تا 20 اردیبهشت در همدان اجرا می‌شود که البته عوامل و بازیگران این کار اغلب از هنرمندان همدانی ساکن تهران هستند.

این کارگردان تئاتر با تأکید بر اینکه امکانات موجود در تئاتر همدان در هیچ کجای کشور فراهم نیست، اضافه کرد:  کار در تهران و همدان هر کدام شرایط و مشکلات خاص خود را دارند اما اگر بخواهیم همدان را با کشور مقایسه کنیم، شرایط و امکانات مهیا شده برای هنرمندان تئاتر همدان در هیچ کجای ایران وجود ندارد.

وی گفت: ارشاد اسلامی همدان در زمینه همکاری و حمایت از گروه‌های تئاتر رتبه اول را در کشور دارد به طوری که شرایط لازم از قبیل ساعت، سالن‌های تمرین، اجرا و.... به نحو شایسته‌ای در اختیار گروه‌های نمایشی قرار می‌گیرد.

دوست ‌قرین با بیان اینکه بحث‌های مالی در همدان قابل قیاس با تهران نیست، افزود: حمایت‌های مالی گروه‌های تهرانی جدا از کشور بوده که البته در این زمینه نیز با توجه به توان مالی ارشاد همدان نسبت به سایر استان‌ها حمایت‌ مناسب ‌تری صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به عدم موفقیت تئاتر همدان در سال‌های اخیر ابراز داشت: با وجود امکاناتی که در همدان برای گروه‌های نمایشی مهیا شده، پیشرفتی از طرف خود اهالی تئاتر این شهر صورت نگرفته است.

این کارگردان تئاتر افزود: اخیراً تنها در فضای مجازی است که همدان تولید استاد می‌کند و در این گونه محیط‌ هاست که 80 درصد تئاتری‌های همدان به درجه فاخر استادی نائل شده‌اند در حالی که در عالم واقعیت هیچ جایگاهی ندارند.

وی گفت: با توجه به نبود قانون و استانداردهای لازم، متاسفانه مشاهده می‌شود فردی که برای نخستین بار برای تست دادن مراجعه می‌کند پس از یکی دو ماه بازیگری، چند ماه بعد کارگردان و اگر خیلی تحمل کند یک سال بعد در فضای مجازی خود را استاد این رشته نامیده و با جمع کردن چند نفر در اطراف خود، از لفظ گروه هنری نیز استفاده می‌کند.

دوست ‌قرین با اشاره به درخشش سال‌های اخیر گروه‌های نمایشی ملایر افزود: هنرمندان این شهر با حداقل امکانات، چنان حرفه‌ای کار می‌کنند که رتبه‌های برتر جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره بین‌المللی فجر را از آن خود می‌کنند در حالی که 10 سال است حتی یک گروه از همدان به این جشنواره راه پیدا نکرده تا اینکه بخواهد رتبه بیاورد.

وی افزود: گروه‌های هنری شهرستان‌هایی مثل ملایر یا رزن و.. بدون ادعا و چشمداشتی موجبات فخر و مباهات استان را فراهم کرده‌اند.

این هنرمند تئاتر ابراز داشت: برخی از گروه‌های نمایشی همدان می‌خواهند از طریق ایجاد ارتباط غیر حرفه‌ای و به عناوین مختلف به جشنواره تئاتر کودک و نوجوان راه پیدا کنند که در نهایت چون آثار آنها بسیار ضعیف است، بدون کسب رتبه‌ای موجب تحقیر تئاتر این شهر می‌شوند.  

وی با انتقاد از عدم تحقیق در عملکرد گروه‌های نمایشی شهر همدان ادامه داد: سئوال من اینجاست که چرا به این وضعیت رسیدگی نمی‌شود؟ چرا ریشه‌ یابی و تحقیق نمی‌شود که تئاتر همدان سال‌هاست در حال عقب‌ گرد است؟

دوست ‌قرین با بیان اینکه چرا همه امکانات دولتی به صورت رایگان در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که سال‌هاست هیچ بازدهی نداشته و در جشنواره‌ای که خود آنها میزبان هستند حتی یک مقام نیز کسب نمی‌کنند، گفت: این در حالی است که می‌توان به جای آن‌ها از گروه‌هایی همچون ملایر حمایت کرد.

وی یکی از دلایل اصلی بروز این مشکلات را عدم آموزش صحیح و استاندارد در بین اهالی تئاتر دانست و گفت: در شرایط کنونی، اهالی تئاتر همدان به خصوص کارگردانان و بازیگران جدید نیازمند برگزاری کلاس‌های آموزشی هستند.

این کارگردان تئاتر ابراز داشت: با وجود بزرگانی چون محمد جواد کبودراهنگی، نصرالله عبادی، حسین صفی و... در حوزه تئاتر همدان که هر کدام از شخصیت‌های باتجربه تئاتر محسوب می‌شوند نیاز به دعوت از مدرسان غیر بومی نبوده و با کمترین امکانات می‌توان نسبت به برگزاری دوره‌های مختلف اقدام کرده و از تجربیات آنها استفاده کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار