مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان بهسازی امامزاده خضر(ع) همدان با ۱.۲ میلیارد ریال اعتبار انجام می شود.
کد خبر: ۵۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵ 22 June 2015

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان از بهسازی آستان مقدس امامزاده خضر(ع) همدان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال خبر داد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی با بیان اینکه امامزاده خضر(ع) بر روی تپه ای به همین نام در شمال شرقی شهر همدان واقع شده است، اظهار داشت: تپه امامزاده خضر(ع) از گذشته های بسیار دور به ویژه از زمان سلجوقیان به سبب داشتن زیارتگاه و بقعه حضرت خضر(ع) مورد احترام بوده است.

وی با بیان اینکه بنای امامزاده خضر(ع) به شکل مربع و از نظر ظاهر شبیه گنبد علویان است، ادامه داد: این امامزاده از بناهای شاخص دوره سلجوقیان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه محراب امامزاده خضر(ع) از نظر گچ بری از آثار نفیس هنری است، بیان کرد: محراب امامزاده خضر(ع) از چهار مستطیل تو در تو به فاصله تقریبی ۲۰ سانتی متر تشکیل و در فاصله هر مستطیل با گلهای بالارونده پیچ در پیچ پر شده و در میان گلها آیات قرآنی به خط کوفی تزیین شده است.

حجت الاسلام حاجی زین العابدینی با بیان اینکه حاشیه های محراب در فاصله مستطیل ها، با آیات ماندگار سوره حمد گچ بری شده است، عنوان کرد: فضای داخل بقعه نیز منبت شکل و طول هر ضلع ۴.۵ متر و ارتفاعی به طول شش متر است و بر فراز آن گنبد قرار دارد.

وی با بیان اینکه مصالح به کار رفته در ساخت آن آجر با ملات ساروج و سطوح داخلی که کاملابا گچ سفید کاری شده است، بیان کرد: دلیل نامگذاری این امامزاده به نام خضر(ع) این بوده که گفته شده امامزاده خضر(ع) در این مکان دیده شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه سال گذشته دیوارهای اطراف صحن امامزاده خضر(ع) به صورت سنگ چین اجرا و بند کشی و فضای بین دیوار محصور شده تا صحن قدیم پر شود، بیان کرد: با همکاری شورای اسلامی شهر همدان و شهرداری منطقه سه همدان نسبت به تهیه و اجرای جالیز برای گسترش صحن (حیاط) امامزاده اقدام شد.

حجت الاسلام رضا حاجی زین العابدینی با بیان اینکه که با عنایت به گسترش صحن این امامزاده از ۶۰۰ متر به هزار و ۵۰۰ متر مربع حدود دو هزار نفر زائر به صورت همزمان در مراسمات طی سال قابلیت تردد در این آستان را دارند، بیان داشت: این امامزاده با نرده های فلزی با طرحهای اسلیمی، محصور شده که حدود ۲۰ میلیون تومان برآورد هزینه می شود.

وی درخصوص اعتبارات صرف شده برای این بقعه متبرکه گفت: حدود۱۲۰ میلیون تومان برای عملیات عمرانی افزایش صحن و حیات در سال گذشته و امسال هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با بیان اینکه از ۱۲۰ میلیون تومان حدود ۳۰ میلیون تومان در سفر نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور به صورت وام در اختیار این بقعه متبرکه قرار گرفته است، بیان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر همدان نیز جالیز و موزاییک همان کف حیاط را به صورت رایگان در اختیار این امامزاده واجب التعظیم قرار داده اند و مابقی هزینه کرد از طریق نذورات اهدایی صندوق امامزاده و کمک اهالی روستا صورت پذیرفته و طرح تکمیلی آن در نیمه شعبان امسال مورد بهره برداری و استفاده قرار گرفته است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار