استان همدان با نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت جزو کهن ‌ترین شهرهای پایدار جهان است که در طول تاریخ همواره اقتصاد خود را از طریق کشاورزی، صناعت و بازرگانی تنظیم نموده و توانسته روزگار خود را بگذراند.
کد خبر: ۱۸۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 22 February 2016

اشتغال و بیکاری در هر جامعه‌ای دو لبه تیغ هستند و گسترش بیکاری پاشنه آشیل دولت مردان محسوب می‌شود.

به گزارش تابناک همدان؛ بعد از انقلاب اسلامی هریک از استانداران و دولتمردان در کنار نمایندگان مجلس در راستای توسعه همه‌جانبه استان با توجه به شرایط جدیدی که در کشور با وقوع انقلاب اسلامی رخ ‌داده بود انجام دادند.

استان همدان در مقاطعی در ریل توسعه و پیشرفت قرار می‌گیرد اما متأسفانه در طی مسیر از دیگر رقبای خود در استان‌های هم‌جوار عقب می‌افتد و هرروز شاهد هستیم که قطار توسعه استان کندتر شده و حتی برخی از کارشناسان معتقدند که سال‌هاست که قطار توسعه استان از ریل خارج‌شده است.

در دولت‌های گذشته نهم و دهم استان از توزیع اعتبارات میلیاردی که در دیگر استان‌ها بود بی‌نصیب ماند و نتوانست از آن خان نعمت گسترده بهره‌ای برد؛ باروی کار آمدن دولت تدبیر و امید مدیریت ارشد استان به محمدناصر نیکبخت که در دولت نهم در استانداری همدان معاون بود رسید.

محمدناصر نیکبخت در روز معارفه خود اولویت برنامه‌های خود را به معیشت و اقتصاد اختصاص داد و شعار همت همگانی برای توسعه استان را سرلوحه کاری خود به رسانه‌ها و مردم استان معرفی کرد.

در سال ۹۲ مقدمات برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان فراهم و در روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان ماه نود و سه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در همدان را با رویکرد «اقتصاد مقاومتی» و با شرکت ۵۰۰ نفر از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و حضور مقامات ارشد دولت برگزار کرد.

از اتفاقات خوشایند این همایش تدوین منشور حمایت از سرمایه‌گذاران در ۱۳ بند در استان همدان بود که به امضای معاون وزیر اقتصاد و دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، امام‌جمعه و استاندار همدان رسید.

همچنین بر اساس اعلام معاون برنامه ‌ریزی استانداری همدان در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری ۴۸ قرارداد و تفاهم ‌نامه در پنل‌های تخصصی میراث فرهنگی، کشاورزی و صنایع تبدیلی، عمران و فعالیت‌های مسکن، صنعت، تجارت و معدن به امضا رسید.

طبق برآورد اولیه حجم سرمایه‌گذاری در این تفاهم‌ها بیش از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.

باگذشت ۱۶ ماه از برگزاری همایش سرمایه‌گذاری هنوز اقدام اثربخشی برای پیگیری نتایج این همایش از سوی مقامات استان انجام نگرفته و تنها برخی از ادارات و سازمان‌ها در گزارش کار خود از طرح‌هایی نام ‌برده‌اند و با درج اسامی به‌عنوان سرمایه‌ گذار میزان رقم پیش‌بینی شده برای سرمایه‌ گذاری، سرانجام امید بخشی مشخص نشده است.

هر یک مدیران خصوصاً فرمانداران در گزارش‌های خود از عملیاتی شدند بخشی از این تفاهم ‌نامه‌ها در حد کلنگ زنی در سطح شهرستان خبر می‌دهند اما هنوز اتفاق خاصی مشاهده نمی‌شود.

اگر در استان همدان با فرصت‌هایی که همایش سرمایه‌گذاری فراهم نموده و از سویی دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای احیای واحدهای صنعتی باید امروز وضعیت اشتغال در استان قابل‌لمس باشد چراکه استاندار بر اساس آماری که در جلسات مختلف استانداری اعلام کرده هرماه به‌ طور میانگین ۸۰۰ تا هزار نفر شاغل شدند که در طی دو سال گذشته باید به رقمی نزدیک به ۲۴ هزار نفر برسیم.

آفتاب ‌نشینان همدان در اطراف میدان مرکزی شهر پیامی را منعکس می‌کنند که آمار اشتغال در استان صحیح نیست چراکه هرروز بر تعداد آفتاب‌نشینان افزوده می‌شود و اگر روزگاری آفتاب ‌نشینی مختص به سالخوردگان بود، اما این روزها جوانان در کنار بزرگ‌ترهای خود بیل و کلنگ به دوش آفتاب‌نشین شده و از نعمت آفتاب برای جذب ویتامینت "d" بهره‌مند می‌شوند.

گسترش آفتاب‌نشینی در بین جوانان جویای کار گواه مدعای جامعه است که در همدان اشتغالی صورت نگرفته و آمار بیمه‌شده‌های جدید که ملاک گزارش استاندار مبنی بر اشتغال‌زایی است صحت ندارد چراکه بیمه‌ شده‌های جدید کسانی هستند که شاغل بودند و بعد از اعمال نظارت در دولت جدید برای آنها لیست بیمه رد شده و جزو بیمه ‌شده‌ها ثبت گردیدند وگرنه فرد جدیدی مشغول کار نشده است.

امید است که مدیریت ارشد استان با دقت نظر بیشتر و راستی آزمایی اقدام به اعلام آمار بیکاری کند و طبق وعده‌ای که جناب نیکبخت در جمع خبرنگاران داده بود گزارشی از عملکرد استان درباره همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری به اصحاب رسانه و شهروندان همدانی ارائه کند.

باگذشت ۱۶ ماه زمان مناسبی برای ارائه گزارش از همایش فرصت‌های همایش سرمایه‌گذاری باشد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار