مسئول دفتر قرآن و عترت اداره ارشاد اسلامی گفت: علی رغم وعدههای متعدد مسئولین سرنوشت بیمه فعالان قرآنی باز هم نامعلوم است.
به گزارش ایکنا؛ یکی از اساسیترین دغدغههای جامعه قرآنی بحث بیمه تأمین اجتماعی و بیمه تکمیلی است که با درنظرگرفتن بیمه فعالان قرآنی و توقف سه ساله روند این بیمه تا چند ماه گذشته، امید فعالان قرآنی بر این بود که با توجه به وعدههای مسئولان دولتی و متولیان این امر، این مسئله هرچه سریعتر ساماندهی و صندوق ویژه فعالان قرآنی شکل بگیرد که با توجه به عدم تخصیص بودجه در سالهای گذشته و مسائل و مشکلاتی از این دست، مترصد آن شدیم تا این موضوع را از مسئولین مربوطه مورد پیگیری قرار دهیم.
اسفندماه سال گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جمع اصحاب فرهنگ و هنر استان همدان اظهار کرد: تا بهمن ماه سال ۹۵ بیش از ۱۸هزار فعال قرآنی از حمایتهای بیمه برخودار بودند و بهمن ماه ۹۵ حدود ۱۲ هزار نفر به این تعداد افزوده شدند، به سراغ مسئول دفتر قرآن و عترت اداره ارشاد اسلامی استان همدان رفتیم تا از وی جویا شویم که سهم استان همدان از بیمه فعلان قرآنی چه تعداد بوده و آیا این روند ادامه داشته یا منقطع شدهاست؟
مصطفی بادامی، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره ارشاد اسلامی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از همدان اظهار کرد: متأسفانه علی رغم وعدههای متعدد مسئولین بیمه فعالان قرآنی هنوز برقرار نشدهاست اگرچه در پاسخ مطالبات ما گفته میشود که روند پیگیریها برای برقراری مجددد بیمه این افراد در جریان است اما هنوز ابلاغی در این موضوع به دست ما نرسیدهاست.
وی افزود: افرادی که به دلیل عدم پرداخت به موقع حق بیمه دچار قطعی بیمه شدهاند با مراجعه به دفتر قرآن و عترت اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان مورد معرفی به معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد میگیرند تا روند بیمه آنها تداوم یابد البته پروسه زمانبری دارد اما منتج به نتیجه مطلوب خواهد شد.
مسئول دفتر قرآن و عترت اداره ارشاد اسلامی با بیان اینکه بیمه فعالان قرآنی در دور جدید با مشکل اعتبارات مواجه است عنوان کرد: چنانچه این معضل مرتفع شود ممنوعیتی برای ثبتنام از افراد جدید در بیمه فعالان قرآنی نخواهد بود و کسانی که در صندوق هنر عضو باشند میتوانند در این موضوع ثبتنام کرده و از حمایتهای بیمهای برخوردار شوند.
متأسفانه فعالان قرآنی تنها تاشکلی نیستند که در این دولت بیمه آنها قطع شدهاست و اقشار دیگری مثل قالیبافان و هنرمندان صنایع دستی هم در این گروه قرار گرفتهاند مجلس نسبت به تصویب بیمه دو گروه مذکور اقداماتی داشته اما فعالان قرآنی در این بین مهجور واقع شده و کسی به فکر حمایت از آنها نیست.
فعالیت رد حوزه قرآن که از منابع مبانی فکری تربیتی در نظام ماست اقدامی ارزشمند و درخور توجه است در حالی که نه تنها در زمینه دستمزد و حقوق شرایط مطلوبی برای فعالان این عرصه وجود ندارد بلکه همین حمایت بیمهای که حداقل حمایت از یک قشر فرهنگی معرفتی است هم برای این گروه با اما و اگرهای بیسار و وقفههای نابجا اعمال میشود، ای کاش به اندازه ادعای قرآنی بودن جامعه کمی هم در عمل به دفاع از حقوق این کتاب الهی و فعالان این عرصه متعهد بودیم.