معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سند راهبردی کنترل دخانیات با اولویت حذف قلیان در استان همدان تدوین شده است.
کد خبر: ۹۸۸۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴ 22 September 2015
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: سند راهبردی کنترل دخانیات با اولویت حذف قلیان در استان همدان تدوین شده است.

به گزارش تسنیم؛حسین عرفانی  با اشاره به تدوین نهایی سند راهبردی کنترل دخانیات در استان همدان اظهار داشت: این سند به منظور کاهش مصرف مواد دخانی در بین اقشار مختلف مردم استان تدوین شده است که در آن حذف عرضه و استعمال قلیان در اماکن عمومی در اولویت قرار گرفته است.

وی افزود: در سند راهبردی کنترل دخانیات، گروه‌های هدف شناسایی شده‌اند و برای تحقق برنامه‌های تدوین شده، فرهنگسازی و ارتقای سطح آگاهی مردم از عوارض و آسیب‌های ناشی از استعمال مواد دخانی به ویژه قلیان مورد توجه قرار گرفته است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با تأکید بر ضرورت کاهش عرضه و تقاضا در کنترل دخانیات تصریح کرد: پیش نویس سند راهبردی کنترل دخانیات توسط معاونت بهداشتی تهیه شده است و از نظرات کارشناسی بسیاری استفاده شده و باید این سند در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ارائه و تصویب شود.

وی گفت: در این سند راهبردی کنترل مصرف دخانیات، طرح جمع‌آوری و برخورد با عرضه کنندگان قلیان در پارک‌ها و بوستان‌های تفریحی و سفره‌خانه مورد توجه قرار دارد و در این سند جلب مشارکت مردمی در اولویت قرار دارد.

عرفانی بیان کرد: بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی که آمار ابتلای آن در استان همدان چشمگیر است ناشی از مصرف دخانیات است و شاهد افزایش مرگ و میر این نوع بیماران هستیم.

وی براساس ارزیابی انجام شده استان همدان در کشور رتبه بالای در مصرف سیگار دارد، افزود: متأسفانه فرهنگ غلط استعمال قلیان در بین خانواده‌های همدانی رواج پیدا کرده است و علاوه بر برخورد با اماکن عمومی عرضه کننده قلیان باید سطح آگاهی خانواده‌ها نسبت به عوارض ناشی از مصرف قلیان را افزایش دهیم.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: اجرای سند راهبردی کنترل مصرف دخانیات با اولویت حذف قلیان بعد از ابلاغ، نیازمند مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی دستگاه‎های اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد است.

وی اظهار داشت: مردم از مضرات قلیان که نسبت به سیگار بسیار بالاتر است، غافل هستند و سلامت خود را به خطر می‌اندازند چرا که عوارضی مانند پوکی استخوان، ابتلا به هپاتیت، بیماری‌های قلبی و عروقی و دیگر بیماری‌ها از مصرف قلیان ناشی می‌شود که باید برای تغییر فرهنگ مردم، روش‌های خود مراقبتی آموزش داده شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار