تفاهم‌نامه اجرای مدیریت بهره وری و نگهداری از پارک جنگلی شهر کرفس از توابع شهرستان رزن با هدف ایجاد پارک فرا منطقه‌ای ۱۲۰ هکتاری میان اداره کل منابع طبیعی استان همدان و شهرداری کرفس امضا شد.
کد خبر: ۹۷۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸ 05 July 2021
تفاهم‌نامه اجرای مدیریت بهره وری و نگهداری از پارک جنگلی شهر کرفس از توابع شهرستان رزن با هدف ایجاد پارک فرا منطقه‌ای ۱۲۰ هکتاری میان اداره کل منابع طبیعی استان همدان و شهرداری کرفس امضا شد.

به گزارش تابناک همدان، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان اسفندیار خزائی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در حاشیه امضای این تفاهم نامه با حضور نماینده مردم شهرستان رزن ودرگزین در مجلس شورای اسلامی، گفت: به دنبال مذاکره با شهرداری شهر کرفس و انعقاد این تفاهم نامه، مدیریت پارک جنگلی ۱۲۰ هکتاری این شهر به شهرداری واگذار می‌شود. 

اسفندیار خزائی با اشاره به نقش مهم شهرداری‌ها در توسعه جنگل‌کاری و بهسازی فضای سبز شهری و تاکید بر مشارکت شهروندان در این حوزه، افزود: ترویج و توسعه فضای سبز، جلب مشارکت مردم و موسسات دولتی و غیردولتی از ارکان مهم حفظ و توسعه فضای سبز و طرح‌های جنگلکاری در استان همدان است.
 
وی افزود: جنگل شاهکار خلقت وجنگل‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین سامانه حیات‌بخش در جوامع، نقش مهمی در ایجاد آسایش و رفاه جوامع بشری دارند، چراکه در کنار حفظ محیط زیست و اکوسیستم می‌توان توسعه فضای سبز و بهره‌برداری اقتصادی نیز انجام داد موضوعی که ضرورت برنامه‌ریزی و ایجاد سازوکار مناسب برای احیا و توسعه جنگل‌ها در استانی همچون همدان را دوچندان می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: این تصمیم بهترین راهکار حفظ و مراقبت از پارک‌های جنگلی و راهبرد جلب مشارکت شهرداری‌ها است که می‌تواند علاوه بر کارآفرینی و اشتغالزایی نتایج و ثمرات ارزشمندی در خصوص مراقبت از جنگل‌های شهر کرفس در مقابل تصرف احتمالی، جلوگیری از آتش سوزی و حتی کمک به غنای پوشش گیاهی منطقه داشته باشد.

خزائی اضافه کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان تاکنون مدیریت چهار پارک جنگلی دست کاشت حیدره، پارک جنگلی سد اکباتان و پارک جنگلی تپه ابوذر در نهاوند وپارک جنگلی شهر شیرین سو را به شهرداری محول کرده است.

وی هدف ازاحاله مدیریت پارک‌های جنگلی را حفاظت و حراست ازجنگل‌های دانست و افزود: رویکرد منابع طبیعی از محول کردن مدیریت پارک‌های جنگلی به شهرداری، بهسازی، بازسازی، سبک‌سازی، چابک سازی و زیباسازی است و این سیاست‌ها همواره باید از سوی مجری طرح رعایت شود.

خزائی گفت: بر اساس این تفاهم نامه ۱۲۰ هکتار از اراضی جنگلکاری شده شهر کرفس به مدت یک سال به شهرداری شهر کرفس برای مراقبت و نگهداری از آتش سوزی و آبیاری و توسعه فضای سبز واگذار شد.

خزائی این تفاهم نامه را تضمینی برای نگهداری و توسعه پارک جنگلی دانست و ابراز امیدواری کرد با حفظ و نگهداری صحیح این پارک جنگلی بتوان آن را به یک پارک فرا منطقه‌ای در شهرستان رزن ودرگزین تبدیل کرده و خدمات مختلفی را به ویژه در زمینه گردشگری، توسعه و نگهداری فضای سبز شهری ارائه کرد.

حسن لطفی نماینده مردم شهرستان رزن ودرگزین در جلسه انعقاد تفاهمنامه مدیریت ونگهداری پارک ۱۲۰ هکتاری شهر کرفس گفت: منابع طبیعی برای ایجاد این پارک جنگلی از هیچ کوششی فروگذار نکرده واین اقدام منابع طبیعی شایسته تقدیر وتحسین است.

 نماینده مردم رزن ودرگزین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امبدواریم با امضای این تفاهمنامه شهرداری بتواند در راستای توسعه فضای سبز برای مردم طبیعت دوست شهر کرفس مثمر ثمر باشد وپشتوانه محکمی برای حفظ منابع طبیعی منطقه باشد.

 لطفی تصریح کرد: برای نهکداری این پارک جنگلی خیرین شهر کرفس به کمک منابع طبیعی وشهرداری می‌آیند تا بخشی از هرینه نگهداری وتوسعه این پارک جنگلی را بر عهده بگیرند.

 وی ادامه داد برای آبیاری این پارک جنگلی امورآ ب نیز باید به شهرداری کمک کند تا درمجوز صدور حفر چاه مشکلی ایجاد نشود وتا زمانیکه این اتفاق محقق نشده از پسماند آب‌های مازاد برای آبیاری این پارک جنگلی استفاده خواهد شد 

 نمایند مردم رزن ودرگزین در خانه ملت این پارک جنگلی را نیاز مردم خوب شهر کرفس عنوان کرد وگفت: درشهرستان‌های رزن ودرگزین باید توسعه فضای سبز وجنگلکاری قوت بگیرد ومنابع طبیعی وشهرداری ودستگاه‌های متولی باید در این زمینه پیشرو باشند.

لازم به ذکر است نزدیک به ۴۵ هزارهکتار جنگل، اراضی جنگلی و ذخیره گاه جنگلی در استان همدان وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار