امام جمعه همدان گفت: شیعیان بر روی فلسفه، عرفان و سازندگی فریضه حج کمتر کار کرده‌اند.
کد خبر: ۹۲۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 13 September 2015
امام جمعه همدان گفت: شیعیان بر روی فلسفه، عرفان و سازندگی فریضه حج کمتر کار کرده‌اند.

به گزارش فارس؛ آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی در خطبه‌های نماز جمعه همدان اظهار کرد: در شهریور ماه، ایران شاهد از دست دادن دو عالم ربانی به نام شهید محراب آیت‌الله مدنی و آیت‌الله طالقانی بوده که خدمات این دو شهید از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد.

وی افزود: برپایی نخستین نماز جمعه در کشور به همت و امامت شهیدطالقانی بوده که این فریضه الهی یکی از عوامل بقای حکومت اسلامی در ایران است.

امام جمعه همدان در ادامه با اشاره به برگزاری کنگره بزرگ حج با حضور میلیونی مسلمانان از اقصی نقاط جهان خاطرنشان کرد: مناسک حج باعث می‌شود مسلمانان بیش از 100 کشور جهان در یک مدت مشخص و با یک هدف دور هم جمع شوند و بزرگترین تشکل در دنیا را رقم بزنند.

وی ادامه داد: حضور حجاج برای انجام مناسک حج تمتع به قدری بزرگ و عظیم است که می‌توان از کنگره بزرگ حج به عنوان زیباترین اتفاق جهان اسلام نام برد.

طه‌محمدی با بیان اینکه اسرار زیادی در برگزاری این کنگره بزرگ نهفته که برای پی بردن به آن نیاز به تدبر است، خاطرنشان کرد: متأسفانه برای ما یک سری اعمال و دورنمایی از حج ترسیم شده و شیعیان بر روی فلسفه، عرفان و سازندگی حج کمتر کار کرده‌اند.

وی ادامه داد: در مناسک حج عدد هفت استفاده کاربردی دارد به عنوان مثال هفت شوط طواف، هفت بار سعی بین صفا و مروه و هفت سنگ برای رمی جمرات که همه آنها دارای اسرار هستند.

خطیب جمعه شهر همدان اضافه کرد: بعد از انقلاب امام راحل بارها توجه به حج ابراهیمی را مورد تأکید قرار دادند و این به آن معناست که باید به ابعاد مختلف این فریضه واجب الهی توجه کنیم.

وی با اشاره به اینکه شیعیان در موعد انجام حج حدود 200 شهید تقدیم اسلام کرده‌اند تا این راه بسته نشود تصریح کرد: امام خمینی (ره) در آن زمان فرمودند «اگر از صدام بگذریم، اگر از جنایت‌های آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت».

طه‌محمدی یادآور شد: حاجی در مدتی که در این سفر روحانی به سر می‌برد باید برای حاجی ماندن عادت کند و همه 30 محرماتی که در طول احرام دارد را بعد از بازگشت هم حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه در مناسک حج شاه و گدا در کنار هم و با یک پوشش وارد حریم امن الهی می‌شوند، گفت: فلسفه وجودی آن معنی خاصی دارد که حاجی باید از تعلقات دنیایی دست بکشد و با همه وجود لبیک حضرت حق را جواب دهد.

امام جمعه همدان افزود: اگر کسی توانایی سفر به حج تمتع را داشت و از آن سرباز زد، به گفته امامان معصوم (ع) یهودی از دنیا خواهد رفت.

وی در یک توصیه اخلاقی از مردان و پدران خواست تا در خانه با بداخلاقی و عصبانیت با اهل و عیال برخورد نداشته باشند و ادامه داد: مردی که در خانه با اهل بیتش بدخلقی کند به فشار شدید قبر دچار خواهد شد.

طه‌محمدی با اشاره به سالروز ازدواج امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) گفت: امیدواریم مسئولان موانع سد راه جوانان برای تسریع در تشکیل زندگی مشترک را برطرف کنند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار