نتیجه بخش بودن این طرح مهم مدیریت شهری باعث حضور داوطلبانه مردم در قالب شورای اجتماعی محلات به عنوان مهمترین محرک ایجاد شهری زیبا، مدرن و آباد شده و هم اکنون در سایه بها دادن به ایده‌ها و دیدگاه‌های کارشناسانه قشر‌های مختلف و صاحب نظر شهر همدان این فرآیند اجرا و در حال تکمیل است.
کد خبر: ۸۹۳۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶ 31 August 2020
تشکیل شورای اجتماعی محلات در همدان موجی از مشارکت‌های مردمی را برای به ثمر رساندن مطالبه‌های قانونی ایجاد کرد و اکنون شکل‌گیری آن در محله‌های مختلف این شهر رو به افزایش است.

به گزارش ایرنا، هر چند شورای اجتماعی محلات در دوره گذشته شورای شهر همدان مطرح، اما به مرحله اجرا نرسید، اما شهردار و مجموعه اعضای فعلی پارلمان شهری به این نتیجه رسیدند که حل موثر مشکلات شهر با تمامی قوانین ریز و درشت و آیین نامه‌های دستوری بدون حضور و مشارکت موثر شهروندان امکان پذیر نیست و انبوه چالش‌های برجای مانده بیانگر همین موضوع است.

نتیجه بخش بودن این طرح مهم مدیریت شهری باعث حضور داوطلبانه مردم در قالب شورای اجتماعی محلات به عنوان مهمترین محرک ایجاد شهری زیبا، مدرن و آباد شده و هم اکنون در سایه بها دادن به ایده‌ها و دیدگاه‌های کارشناسانه قشر‌های مختلف و صاحب نظر شهر همدان این فرایند اجرا و در حال تکمیل است.

نتیجه بخش بودن این طرح مهم مدیریت شهری باعث حضور داوطلبانه مردم در قالب شورای اجتماعی محلات به عنوان مهمترین محرک ایجاد شهری زیبا، مدرن و آباد شده و هم اکنون در سایه بها دادن به ایده‌ها و دیدگاه‌های کارشناسانه قشر‌های مختلف و صاحب نظر شهر همدان این فرآیند اجرا و در حال تکمیل است.
کارشناسان امور اجتماعی بهره مندی از دیدگاه و مشارکت مردم در ارتقا سطح کیفی خدمات رسانی مدیریت شهری را مهمترین اصل در شکل گیری شورای اجتماعی محلات می‌دانند.

به گفته آنان با اجرای این طرح روحی تازه در کالبد مدیریت شهری دمیده شده و شهروندان را به این خودباوری رسانده است که می‌توانند در مدیریت امور محله‌ای خود همگام با مدیریت شهری موثر واقع شوند.

هدفگذاری در ۴۸ محله همدان
براساس آمار‌های موجود، شهر همدان از ۷۵ محله تشکیل شده و هم اکنون شورا و شهرداری همدان موفق به راه اندازی شورای اجتماعی محلات در ۱۲ منطقه شده‌اند و قرار است ۴۸ محله دیگر نیز به زودی در فهرست شکل گیری این شورا قرار بگیرند.

کارکرد این شورا افزایش مشارکت‌های مردمی، هویت‌بخشی به محلات قدیمی همدان، نخبه‌یابی و الگوسازی در محلات و کاهش آسیب‌های اجتماعی در محلات تعریف شده و از سال ۹۷ با تشکیل چهار شورا در محلات همدان ایجاد شد.

البته سال قبل نیز هشت محله به فهرست مناطق دارای شورای اجتماعی محلات همدان افزوده شده و اکنون با ۱۲ محله سیاست‌های تعریف شده در حال انجام است.

حالا مدیریت شهری مصمم است تا این شورا را در نقاط مختلف شهر همدان گسترش دهد.

بر همین اساس محلات دره مرادبیگ، کمال‌آباد، بختیاری، شکریه، بهنامجو و روحانی در منطقه یک شهرداری، اعتمادیه، کوچه مشکی، عمران، بهشتی و مزداگینه در منطقه ۲ شهرداری، سیلو، کوی جنت، رضوان و شهرک مدنی فاز ۲ در منطقه سه شهرداری همچنین محلات صادقیه، مطهری و شهرک فرهنگیان فاز‌های یک تا سه در منطقه چهار شهرداری در مرحله نخست صاحب شورای اجتماعی محله می‌شود.

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با تاکید براینکه این شورا تا پایان تابستان امسال افزایش چشمگیری در محلات همدان داشته گفت: تا پایان شهریور ماه امسال شورای اجتماعی ۴۸ محله دیگر همدان نیز فعال خواهد شد.

روح الله وجدی هویدا افزود: فراخوان ثبت نام ۴۸ محله دیگر همدان در چهار مرحله آغاز شده است و شاهد استقبال خوب مردم هستیم.

وی با بیان اینکه مشارکت در مدیریت شهری با شورای اجتماعی محلات را دستور کار داریم، بیان کرد: دبیرخانه مرکزی شورای اجتماعی محلات همدان در مجتمع فرهنگی و هنری عین القضات همدانی قرار دارد که محلات اعلام شده در مرحله نخست برای ثبت نام باید به این دبیرخانه مراجعه کنند.

دبیرخانه مرکزی شورای اجتماعی محلات همدان در مجتمع فرهنگی و هنری عین القضات همدانی قرار دارد که محلات اعلام شده در مرحله نخست برای ثبت نام باید به این دبیرخانه مراجعه کنند.

شورای اجتماعی حلقه اتحاد مردم و مدیریت شهری
رییس شورای اسلامی شهر همدان در این باره می‌گوید: تشکیل و راه‌اندازی شورای اجتماعی محلات به عنوان حلقه اتحاد در تعامل و همکاری، گامی مهم در مشارکت همه جانبه مردم در تحقق اهداف مدیریت شهری است.

کامران گردان معتقد است: ایجاد این شورا منجر به مشارکت مردم در تصمیم گیری‌های مدیریت شهری و انجام هرچه بهتر برنامه‌ها می‌شود.

وی اظهار داشت: بدون تردید با تشکیل شورای اجتماعی محلات می‌توانیم از تجربه صاحب نظران در کیفی‌سازی خدمات هرچه بهتر به شهروندان، آبادانی و توسعه شهری استفاده ثمربخش داشته باشیم.

گردان با اشاره به شروع بکار مرحله فراخوان ثبت نام شورای اجتماعی محلات گفت: در نخستین گام چهار محله را به صورت آزمونه (پایلوت) انتخاب کرده‌ایم تا ضمن پوشش نقاط ضعف احتمالی، در هزینه‌ها نیز صرفه جویی صورت شود.

رییس شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: شورای اجتماعی محلات همدان می‌تواند الگوی کشوری شود و شورا و شهرداری همدان در این حوزه موفق عمل کرده است.

روان‌سازی در حل دغدغه مردم
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این باره گفت: شورای اجتماعی محلات به پیگیری و رفع مطالبات شهروندان سرعت می‌بخشد و در رسیدن به نتایج مطلوب کمک شایانی خواهد کرد.

رضوان سلماسی افزود: این شورا در بررسی و حل مشکلات مردم در مناطق مختلف شهری نقش آفرین خواهد بود و به عنوان بازوان توانمند شورای اسلامی شهر همدان به شمار می‌روند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان: این شورا در بررسی و حل مشکلات مردم در مناطق مختلف شهری نقش آفرین خواهد بود و به عنوان بازوان توانمند شورای اسلامی شهر همدان به شمار می‌روند.
وی اضافه کرد: شورای اجتماعی محلات در واقع پل ارتباطی مردم با مسوولان و مدیران شهری خواهد بود و کمک شایانی به تصمیم گیری‌های شورای شهر خواهد کرد.

سلماسی خاطرنشان کرد: اجرای این طرح می‌تواند به خدمات بهتر و ایجاد عدالت متوازن در خدمات رسانی به خصوص در محلات کم برخوردار منجر شود.

وی بیان کرد: در این شورا باید متناسب با محلات همدان از افراد محله برای کاهش مسایل و مشکلات در تمام زمینه‌ها از فرهنگی و اجتماعی تا مدیریت شهری، بهره ببریم.

سلماسی با اشاره به اینکه همدان دارای چهار منطقه و ۷۵ محله است، گفت: این طرح در مرحله اول در محله جولان، کوی محمدیه، کوی مدرس و کوی کوثر تشکیل شده است.

شهردار همدان نیز با تاکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی شورای اجتماعی محلات هستند و براین پایه شکل گرفته است، گفت: این طرح می‌تواند باعث نگاه ریزبینانه‌تر مدیریت شهری در مشکلات محلات و هم چنین برانگیختن حس مشارکت شهروندی و مدیریت بهتر شهر و در نهایت افزایش رضایتمندی مردم همدان شود.

عباس صوفی افزود: با شکل گیری شورای اجتماعی محلات شاخص‌های شهری افزایش یافته و این مهم ارتباط مستقیمی با تفکر شورایی در محلات دارد.

وی اضافه کرد: تشکیل شورای اجتماعی محلات بدون تردید مشکلات مردم را کاهش و پیگیری توسط مسوولان را هموار می‌کند.

شهردار همدان: تشکیل شورای اجتماعی محلات مشکلات مردم را کاهش و پیگیری توسط مسئولان را هموار می‌کند.
شهردار همدان بیان کرد: اداره این شورا به دست معتمدان و مردم هر منطقه از مزیت‌های طرح شورای اجتماعی محلات به شمار می‌رود ضمن اینکه پیگیری و رفع مشکلات و معضلات محلات را شتاب می‌بخشد.

وی اضافه کرد: شهرداری باید با اتکا به مشارکت شهروندان و با بهره گیری از منابع مردمی، شهر را اداره و طرح‌های شهری را اجرا کنند.

شهردار همدان یادآور شد: شهرداری نهادی اجتماعی و خدماتی است که شورای اجتماعی محلات با رویکرد تعامل بیشتر می‌تواند عامل محرک خوبی برای رسیدن به شهر آرمانی باشد.

صوفی با اشاره به ضرورت همکاری شهروندان در پرداخت عوارض ادامه داد: در شهر همدان بیش از هزار خدمت در شهرداری استخراج و با تشکیل نواحی ۱۲ گانه خدمت رسانی به شهروندان بهتر شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار