همدان شهری است که گردشگری آن در فصول بهار و تابستان رونق می‌گیرد، اما امسال تاسیسات گردشگری آن به خاطر کرونا این فصول را برای درآمدزایی از دست داده‌اند، حمایت دولت و مجلس از آن‌ها در دو فصل باقی‌مانده می‌تواند جان تازه‌ای در رگ‌های بی جان آن‌ها تزریق کند تا بتوانند برای سال آینده که امیدواریم کرونایی در کار نباشد، جبران مافات کنند.
کد خبر: ۸۸۸۸۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹ 18 August 2020
فصل درآمد گردشگری در همدان رو به اتمام است و حال تاسیسات گردشگری که ۶ ماه است دست به عصا حرکت می‌کنند، روبراه نیست.

به گزارش فارس، چند روز گذشته نشست هم‌اندیشی آسیب‌شناسی گردشگری در ایام کرونا در تالار قرآن برگزار شد که علاوه بر فعالان گردشگری رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، شهردار، مدیرکل میراث فرهنگی، معاون گردشگری، مدیر حج و زیارت استان، اعضای شورای شهر همدان، مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر، رئیس جامعه هتلداران استان همدان و تعداد دیگری از مدیران در آن حضور داشتند.

در این نشست انتظار می‌رفت به صورت راهبردی مشکلات گردشگری همدان متاثر از کرونا، بررسی شده و راهکار برون‌رفت از آن بررسی و عملیاتی شود، اما همه سخنرانان به جز فعالان گردشگری تنها به تعریف و تمجید از گردشگری، گزارش عملکرد و... پرداختند و سر گردشگری و فعالان این حوزه بی‌کلاه ماند!

 فعالان گردشگری اعم از انجمن دفاتر مسافرتی، هتلداران، تاسیسات گردشگری و شرکت‌های خصوصی از درد و رنج‌های این روز‌ها گفتند و از اینکه ممکن است عدم حمایت دولت تاسیسات آن‌ها را به مرحله تغییر کاربری سوق دهد، اما مدیران و نماینده مجلس حین پاسخگویی نه تنها راهکاری برای برون‌رفت از آن ندادند بلکه وعده‌ای که آن‌ها را به آینده روشن دلخوش کند نیز داده نشد.

هتلداران از نبود مسافر، پایین آمدن سطح اشغال هتل به سه درصد و نبود منابع برای پرداخت حقوق پرسنل گفتند و تاسیسات گردشگری هم از درد روز‌های کرونایی که منجر به عدم مراجعه مسافر، اما گویی گوش مدیران از این حرف‌ها پر بود و فقط آمده بودند دوباره بشنوند و بروند.

درست است برخی تصمیمات به دستگاه‌های بالادست، وزارتخانه‌ها و هیات دولت بر‌می‌گردد، اما گریزی به صحبت حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان در این جلسه می‌زنیم که چند بار تأکید کرد «۷۰ درصد مشکلات در داخل استان قابل حل است» که باید سوال کرد، پس چرا خبری از حل مشکل نیست که نیست؟!

همه قبول داریم مقصر شرایط کنونی وضعیت گردشگری نه در همدان که در کشور چیزی جز کرونا نیست، اما آیا نمی‌توان راهکاری برای برون از این شرایط نیز در نظر گرفت؟

بعد از رفع محدودیت‌ها وضعیت بسیاری از مشاغل به حالت اولیه بازگشت (هرچند همچون گذشته نیست)، اما مشاغل وابسته به گردشگری به علت اینکه با تفریح و سرگرمی مردم در ارتباط است و این روز‌ها فعلا در اولویت مردم نیست، بدون درآمد هستند، این بخش باید در اولویت حمایت مجلس و دولت قرار گیرد.

اینکه برخی هتل‌ها قصد تبدیل به مراکز دیگر همچون بیمارستان را دارند درد بزرگی لااقل برای همدان است، زیرا چندین سال بود که همدان گردشگرپذیر، از نبود هتل رنج می‌برد و با اعمال طرح‌های تشویقی و جذب سرمایه‌گذار صنعت هتل‌سازی جان گرفت، اما شنیدن این خبر از هتلداران آب سردی بر پیکره گردشگری همدان بود!

اینکه شورای شهر برگزاری چنین نشستی را ترتیب داد، اتفاق خوبی بود، اما خود آن‌ها جز موارد کلی به بیان جزییات و راهکار‌های برون‌رفت از این مشکل اشاره نکردند در حالی که این مجموعه اتاق فکری است که می‌توانست ایده‌هایی را برای حل مشکل ارائه دهد.

البته حاجی‌بابایی خواستار برگزاری دوباره جلسه‌ای با محوریت مشکلات گردشگری شد تا به نتایج مثبتی دست یافت که امیدواریم در صورت تکرار این نشست ایده‌ها و راهکار‌های مناسبی برای حمایت از گردشگری شهرمان ارائه شود.

همدان شهری است که گردشگری آن در فصول بهار و تابستان رونق می‌گیرد، اما امسال تاسیسات گردشگری آن به خاطر کرونا این فصول را برای درآمدزایی از دست داده‌اند، حمایت دولت و مجلس از آن‌ها در دو فصل باقی‌مانده می‌تواند جان تازه‌ای در رگ‌های بی جان آن‌ها تزریق کند تا بتوانند برای سال آینده که امیدواریم کرونایی در کار نباشد، جبران مافات کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار