سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: با توجه به اینکه سوادآموزی به مناطق روستایی، عشایری، حاشیه‌ شهرها به ویژه والدین دانش‎آموزان مورد توجه است، حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از اولیای بی‎سواد دانش‌‎آموزان تعیین وضعیت شدند.
کد خبر: ۷۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۳ 25 February 2015

سرپرست معاونت سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: با توجه به اینکه سوادآموزی به مناطق روستایی، عشایری، حاشیه‌ شهرها به ویژه والدین دانشآموزان مورد توجه است، حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر از اولیای بیسواد دانش‌آموزان تعیین وضعیت شدند.

حسین بهرامی‌نوید در گفت‌وگو با  تسنیم ، با بیان اینکه طرح انسداد بی‌سوادی برای افراد سنین ۱۰ تا ۴۹ سال اجرا می‌شود، اظهار داشت: طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۰ تعداد افراد بی‌سواد در سطح استان همدان ۷۵ هزار و ۴۸۸ نفر اعلام شد .

وی افزود: در سه سال اخیر تلاش بسیاری توسط نهضت سوادآموزی انجام گرفته است به طوری که تعداد بی‌سوادان در استان همدان به ۵۶ هزار و ۸۱۷ نفر تقلیل پیدا کرده است.

سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده تا سال تحصیلی ۹۶-۹۵ باید نرخ باسوادی در استان به ۹۸.۵ درصد برسد برای تحقق این اهداف هر ساله سهمیه‌ای را برای سوادآموزی به افراد در نظر گرفته شده است.

وی گفت: براساس برنامه تدوین شده امسال ۱۰ هزار نفر از مردم استان همدان زیر پوشش سوادآموزی قرار می‌گیرند که از این تعداد ۷ هزار نفر سوادآموز، ۲ هزار نفر در مرحله تحکیم سواد و یک‌هزار و ۲۰۰ نفر در دوره انتقال قرار دارند.

بهرامینوید ریشه‌کنی بی‌سوادی را نیازمند عزم ملی و همکاری نهادهای دولتی و غیردولتی دانست و بیان کرد: اولویت نخست نهضت سوادآموزی استان همدان زیر پوشش قرار دادن مناطق روستایی، عشایری، حاشیه‌ شهرها به ویژه والدین دانشآموزان است که بر این اساس از بین ۱۹ هزار و ۹۸۷ نفر از اولیای دانش‌آموزان استان حدود ۸ هزار و ۵۰۰ نفر بیسواد تعیین وضعیت شده‌اند.

وی عنوان کرد: نرخ باسوادی استان در حال حاضر ۹۵.۵ درصد است که از نرم کشوری یک درصد بالاتر نشان می‌دهد اما همچنان با سوادی جزو اولویت‌های فرهنگی خانواده‌ها قرار ندارد و پرداخت یارانه نقدی سبب شده که درصد باسوادی و بی‌سوادی والدین دانشآموزان گم شود.

سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: براساس آمار ثبت احوال استان همدان امسال باید ۲۹ هزار نفر در کلاس اول ابتدایی ثبت نام می‌کردند اما از این تعداد ۲۷ هزار و ۶۰۰ نفر ثبت نام کردند و بر این اساس یک‌هزار و ۴۰۰ نفر وارد چرخه تحصیل نشدند و در صورت احتساب مهاجرت در مجموع ۹۰۰ نفر دانش‌آموز لازم‌التعلیم از تحصیل محروم شدند.

وی ابراز کرد: از مجموع دانش‌آموزان استان همدان تنها ۳ درصد آنها ترک تحصیل کردند که عوامل این اقدام به تفکر خانواده‌ها به ادامه تحصیل و کسب درآمد برای رفع مشکلات اقتصادی بستگی دارد.

بهرامینوید افزود: یکی از مبادی انسداد بی‌سوادی وابسته به حوزه آموزش ابتدایی است که باید از طریق دهیاران، بخشداران و فرمانداران، بهزیستی و کمیته امداد کودکانی را وارد حوزه تعلیم و تربیت آموزش و پرورش کنیم.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار