کد خبر: ۷۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۶ 16 August 2015

یکی ازنیازهای هر جامعه ای دسترسی آسان وراحت به مواد غذایی و همچنین امنیت غذایی است.متاسفانه در جهان مواد غذایی ناسالم منجر به مرگ 2 میلیون نفر در سال میشود که بیشتر آنها را کودکان تشکیل میدهند.مواد غذایی حاوی باکتریهای مضر ، ویروسها، انگلها یا مواد شیمیایی مسئول بیش از 200 بیماری،از اسهال تا سرطان می باشند.

مدیر کل دام پزشکی استان همدان در گفتگو با تابناک همدان گفت:استان همدان ار لحاظ امنیت غذایی در سطح متوسط قرار دارد وارتقاء امنیت غذایی نیاز به تلاش همه جانبه دارد که در وهله اول در دسترس بودن و فراوانی غذا نیزمکمل این امر می باشد که با همکاری و همفکری مسئولین مربوطه محقق می شود .


نقش رسانه ها در بالا بردن سطح سلامت جامعه

محمود رضا رسولی با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی ونقش آن در بالا بردن سطح سلامت جامعه خاطر نشان کرد : رسانه ها از مهمترین مولفه های ایجاد فرهنگ سازی در زمینه بهداشتی هستند وامیدواریم با همکاری رسانه ها وضعیت سلامت استان را ارتقا بخشیم.

رسولی تصریح کرد: خوشبختانه استان همدان از لحاظ بروز بیماری‌ها در امنیت به سر میبرد به طوری که طبق زمان بندی انجام شده تمام بیماری‌ها از جمله تب برفکی و بیماری پی پی آر کنترل شده است و همچنین درزمینه کنترل بیماری‌ها به خصوص بیماری آنفولانزا، تلاش خوبی صورت گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت اداره دامپزشکی در دو بخش اقتصادی و بهداشتی، اظهار کرد: حفظ و حراست از سرمایه دام و حفظ و ارتقای بهداشت عمومی از مهمترین اهداف این اداره است.


تنها 17 کشور در جهان موفق به ریشه کن کردن بیماری تب مالت شده اند

رسولی با اشاره به موضوع تب مالت که یک بحث جهانی است و تنها 17 کشور توانسته‌اند آن را ریشه‌کن کنند، گفت: به دلیل وضعیت ناآرام منطقه برخی از کشورها خاستگاه ویروس تب مالت‌اند و در استان همدان طرح مبارزه با بیماری تب مالت از سه سال پیش آغاز شده که با اجرا و تداوم این طرح پیش بینی می شود 50درصد از بیماری تب مالت در استان کاهش یابد .

مدیر کل دامپزشکی استان همدان از انجام 9 میلیون نوبت سر واکسیناسیون به طور متوسط علیه بیماری‌ها طبق زمان‌بندی مشخص خبر داد و گفت: بیش از 4 میلیون سر نوبت واکسیناسیون علیه بیماری‌ها در استان طی چهار ماهه امسال انجام شده است.


صادرات و واردات فر آورده های دامی فقط با تایید سازمان دامپزشکی

رسولی از صادرات محصولات دامی استان به کشورهای هند، آلمان، چین، آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس خبر داد و گفت: نظارت دقیق بر تولید و عرضه مواد گوشتی در استان وجود دارد و طی چهار ماه گذشته 32 هزار بازدید در این خصوص از اماکن صورت گرفته است.

وی با اشاره به عملکرد اداره دامپزشکی در خصوص صادرات و واردات فرآورده‌های دامی، افزود: تا زمانی که این اداره سلامت دام و شیر را تأیید نکند از واردات و صادرات آن جلوگیری میشود.

مدیرکل دامپزشکی همدان از کنترل و بازرسی 5 میلیون و 330 هزار و 900 قطعه طیور در استان خبر داد و افزود: تعداد 21 هزار و 306 قطعه طیور (32 تن) ضبط شده که معادل سه دهم درصد می باشد.

وی با اشاره به کنترل، بازرسی و نظارت بر مواد خام دامی در سطح استان طی چهار ماه اخیر، گفت: 32 هزار و 526 مورد از واحدهای توزیع، نگهداری، بسته‌بندی و عرضه‌ فرآورده‌های خام دام در استان بازرسی شده‌اند.

رسولی با اشاره به اینکه در این مدت 324 هزار و 65 کیلوگرم از فرآورده‌های غیر قابل مصرف، شناسایی و ضبط شده است، افزود: 147 مورد از واحدها به مراجع قضایی و اماکن ارجاع شده‌اند.

وی با بیان اینکه طی این مدت 383 تن گوشت و مواد دام غیر بهداشتی ضبط و معدوم‌سازی شده‌اند، یادآور شد: 85 هزار و 398 لاشه گوشت گاو، گوساله، گوسفند و بز در چهار ماهه امسال بازدید شد که مقدار 26 هزار و 916 کیلوگرم یعنی 27 تن از این لاشه‌ها ضبط و معدوم‌ شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به اینکه افزایش مکان قرنطینه دام به دلیل تردد راه‌ها امکان پذیر نبوده، یادآور شد: در حال حاضر دو مرکز قرنطینه در شهرستان رزن و صالح‌آباد فعالیت دارند اما باید در این خصوص فرهنگسازی صورت گیرد چراکه برخی از بیماری‌ها به دلیل جابجایی دام‌ها قابلیت انتشار دارد.


آماده سازی زیر ساختها برای پرورش طیور بدون آنتی بیوتیک در همدان

رسولی با بیان اینکه در استان زیرساخت‌های لازم برای پرورش مرغ بدون آنتی‌بیوتیک فراهم شده تا با کمترین تنش اقدام به تولید این نوع مرغ کرد، گفت: با وجود 6 کشتارگاه طیور در استان نیاز به برندسازی در خصوص تولید مرغ وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کنترل لازم در خصوص عدم عرضه مرغ به صورت باز و قطعه‌ای وجود دارد، گفت: قصد ما به خرید مرغ شناسنامه‌دار از سوی مردم است اما اگر به تقاضای مشتری مرغی که دارای شناسنامه است باز و قطعه‌بندی شود مشکلی وجود ندارد.

رسولی خاطر نشان ساخت: اگر فروشندگان به دور از دید مشتری و بازرسان اداره دامپزشکی، مرغ‌ها را به صورت قطعه‌بندی عرضه کنند با آنها برخورد خواهیم کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با اشاره به وجود 6 کشتارگاه طیور در استان که در حال حاضر یکی دو مورد نیز در حال ساخت است بیان کرد: کشتارگاه دام نیز هشت مورد است که سه مورد از آن سنتی و بقیه صنعتی و نیمه صنعتی هستند


اجرای طرح پیش سرد کن گوشت برای اولین بار در همدان

رسولی از اجرای طرح پیش‌سرد کردن گوشت برای نخستین بار در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در کشتارگاه نهاوند این کار آغاز شده و قرارداد آن در صالح‌آباد با تهران نیز بسته شده است.

وی با بیان اینکه گوشت باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یک سردخانه نگهداری شود که به آن جمود نعشی می گویند، گفت: در این حالت میکروب ها و ویروس های گوشت مانند تب کریمه کنگو از بین می رود. قرار داد سیستم پیش سرد صالح آباد نیز بسته شده و به زودی عملیاتی می شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار