مدیرکل اداره محیط زیست استان همدان بابیان اینکه امسال در تمامی شهرستان‌ها با کاهش ۵۰ درصدی روز‌های آلوده نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. 
کد خبر: ۷۰۵۶۲۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸ 20 January 2019
سید عادل عربی از ثبت ملی غار سراب و منطقه الوندخبرداد.
به گزارش ایسنا، عربی در نشست هم‌اندیشی با دبیران سازمان‌های مردم نهاد محیط زیستی به‌مناسبت روزملی هوای پاک با اشاره به انجام سرشماری در سال‌جاری، گفت: پرندگان آبزی، غیر آبزی و پستانداران امسال مورد سرشماری قرار گرفتند؛ بر اساس این سرشماری، شاهد رشد ۱۷ درصدی پستانداران در استان بوده‌ایم.
وی از پیگیری حق آبه تالاب آق‌گل خبرداد و مطرح کرد: ظرفیت سازی مدیریت و آموزش مسائل محیط زیستی از جمله موارد پیگیری‌های درحال انجام اداره کل محیط زیست در سال‌جاری است.
وی بابیان اینکه امسال در تمامی شهرستان‌ها با کاهش ۵۰ درصدی روز‌های آلوده نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. 
عنوان کرد: در سطح استان ۵ ایستگاه پایش کیفی هوا وجود دارند که شهروندان می‌توانند هرروز کیفت هوا و میزان آلاینده‌ها را در این تابلو‌ها مشاهده کنند.
عربی از رتبه سوم کشوری استان همدان در حوزه پژوهش خبرداد و اظهار کرد: برای نخستین بار از امسال طرح پژوهشی با کمک دانشگاه ملایر در حوزه پیدایش منشا گردوغبار آغاز شده است که هنوز به نتیجه نهایی نرسیده‌ایم.
مدیرکل اداره محیط زیست استان همدان با اشاره به پایش‌های انجام شده در رابطه با فاضلاب واحد‌های صنعتی، مطرح کرد: پروژه پژوهشی با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان برای تاثیر فاضلاب بر منابع آب‌های زیرزمینی شروع شده است؛ همچنین نمونه برداری از رودخانه و سد‌ها نیز همچنان درحال انجام و پیگیری است.
عربی از بی‌خطر کردن ۱۰۰ درصدی پسماند‌های پزشکی دولتی خبرداد و گفت: پسماند‌های پزشکی خصوصی کمی با مشکل مواجه است که برای حل آن برنامه‌هایی درنظر گرفته شده است.
وی با اشاره به بازگرداندن پسماند‌های صنعتی ویژه در خط تولید استان و سایر استان‌ها، بیان کرد: درنظر داریم ۵۸ هزار تن پسماند صنعتی‌ویژه در خط تولید سایر استان‌ها به‌کار گرفته شود از این رو روزانه ۵۰۰ هزار تن پسماند فولاد ویان در راه‌سازی استان اصفهان استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین ۵۰۰ تن پسماند گچی لاله‌جین درحال انتقال به کارخانه سیمان اکباتان است.
وی بابیان اینکه خوشبختانه استاندار فعلی همدان نخستین استانداری است که به محیط زیست اهمیت می‌دهد، تصریح کرد: استاندار همدان با استناد بر برنامه ششم توسعه اداره کل محیط زیست را مکلف به ارائه گزارش و برنامه‌های گوناگون کرده است و اهمیت ویژه‌ای نسبت به محیط زیست می‌دهد.
عربی اهمیت آموزش و نهادینه کردن فرهنگ محیط‌زیستی را در جامعه الزامی دانست و عنوان کرد: پیش‌نیاز اجتماعی کردن مسائل محیط‌زیستی آموزش است؛ استان همدان اولین استان کشور در حوزه آموزش اعضای شورای اسلامی روستا‌ها و دهیاران و همچنین آموزش ساکنین حاشیه تالاب‌ها بوده است.
وی از ایجاد ۳ تفاهم‌نامه با نیروی‌انتظامی، معاونت پیشگیری از شروع جرم دادگستری و شورای شهر خبرداد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مدیران و دستگاه‌های اجرایی بامحوریت مدیریت سبز و همکاری با اداره آموزش‌وپرورش باموضوع زباله ازجمله اقدامات و همکاری اداره محیط زیست با سایر ارگان‌ها بوده است.
مدیرکل اداره محیط زیست استان همدان اولویت اصلی مباحث آموزش را، آموزش عمومی برای عامه مردم دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات این اداره فرهنگ سازی و تغییر عادت مردم به نفع محیط زیست است چراکه ایران مردمانی پرمصرف هستند.
عربی با اشاره به الزام اهمیت مردم به محیط زیست براساس بند ۱ اصل ۵ قانون اساسی، مطرح کرد: حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی است که متاسفانه فراموش شده است. مردم باید به این اصل توجه کنند چراکه باتوجه به وارونگی دعوا در آینده‌ای نزدیک استلن همدان همانند اراک تبدیل به استانی آلوده می‌شود.
وی بابیان اینکه ۲ برنامه تا پایان سال‌جاری پیش‌بینی شده است که هنوز به اجرا نرسیده، مطرح کرد: برگزاری کارگاه آموزشی برای شکارچیان و سمن‌های محیط زیستی از دو برنامه‌های اجرا نشده است کهدباید تا قبل سال‌جدید برگزار شوند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار