عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کمتر از ۲۵ درصد از جمعیت کشور در روستا‌ها سکونت دارند که این امر به لحاظ مقیاس بین‌المللی نشانه عدم توسعه پایدار روستایی است.
کد خبر: ۶۲۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ 08 July 2018
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: کمتر از ۲۵ درصد از جمعیت کشور در روستا‌ها سکونت دارند که این امر به لحاظ مقیاس بین‌المللی نشانه عدم توسعه پایدار روستایی است.

به گزارش ایسنا، اکبر رنجبرزاده در همایش دهیاران بخش مرکزی و پیرسلمان شهرستان اسدآباد، افزود: سکونت ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستا‌ها نشان از آن دارد که توسعه پایدار در سطح روستا‌های کشور اتفاق نیفتاده و باید تلاش کنیم روستائیان را با راهکار‌های مختلف از جمله ارائه تسهیلات اشتغالزایی و ایجاد زیرساخت‌های لازم در روستا‌ها حفظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه دولت طرح‌های ویژه‌ای برای اشتغال و توسعه روستایی فراهم کرده است، ادامه داد: در صورتی‌که سال‌ها پیش در رابطه با این طرح‌های ویژه در کشور اقدام شده بود به طور قطع امروز میزان سکونت جمعیت در سطح روستا‌ها تا این حد کاهش نمی‌یافت و دچار چنین وضعیتی در رابطه با سکونت روستایی نبودیم.

رنجبرزاده تصریح کرد: باید در راستای استفاده از تسهیلات اشتغال روستایی و طرح‌های پایدار مردم را توجیه و حمایت کرد چرا که دادن تسهیلات بدون برنامه و ایجاد رضایت مقطعی مردم فایده‌ای ندارد و اشتغال پایدار ایجاد نمی‌کند.

وی در ادامه با اشاره به جابجایی اشتباه ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بودجه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با ردیف‌های متفرقه یارانه‌ها در کشور اظهار کرد: طرحی دو فوریتی مجلس شورای اسلامی در این رابطه تدوین و تنظیم و امضا کرده که پس از پایان تعطیلات صحن مجلس، به عنوان نخستین اولویت طرح‌ها این میزان بودجه به وزارت کشور برای خدمات‌دهی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بازخواهد گشت.

رنجبرزاده با تأکید بر اینکه این امر یک ضرورت اساسی بود، خاطرنشان کرد: در صورتی‌که مجلس نسبت به این طرح اقدام و ورود پیدا نمی‌کرد دست وزارت کشور خالی و اعتبار دهیاری‌ها در سال ۹۷ تقریبا صفر می‌شد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دهیاران روستا‌ها مدافع حقوق مردم و توزیع عادلانه امکانات و ثروت در روستا‌ها هستند، گفت: هر یک از ما در حوزه کاری خود باید سهم و وظیفه خود را به نحواحسن ایفا کنیم که خوشبختانه دهیاران شهرستان اسدآباد در این راستا دهیارانی پرنشاط و فعال بوده و رضایت از آنان حاصل است.

وی تأکید کرد: دهیاران سعی بر آن داشته باشند در راستای اشتغال کمیته اشتغال خودجوش در روستای خود تشکیل داده و افراد توانمند را برای کارآفرینی با کمک تسهیلات اشتغالزایی هدایت کنند و نسبت به اشتغال روستای خود، چون رفاه، بهداشت و مقاوم‌سازی اهمیت دهند.

وی در رابطه با استخدام دهیاران نیز تصریح کرد: به طور قطع این اتفاق روی خواهد داد و نخستین گروهی که باید موقعیت آنان در کشور تثبیت شود، دهیاران هستند که مجلس نیز موافق آن است.

فرماندار شهرستان اسدآباد نیز گفت: از دهیارانی که بتوانند در فرصت باقیمانده از تمدید سهمیه اشتغالزایی روستایی طرح‌های بیشتری در روستای خود معرفی کنند و طرح‌های آنان به ثمر برسد، تجلیل خواهیم کرد.

کریم حمیدوند با اشاره به دو برابر شدن سهمیه اشتغال روستایی سال گذشته شهرستان از ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تصریح کرد: برخی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تن به ایجاد اشتغال نمی‌دهند و در بحث وثیقه سخت‌گیری می‌کنند که نیاز است در این راستا نسبت به سخت‌گیری‌ها کاسته و اجازه دهند در این فرصت باقیمانده جذب حداکثری سهمیه محقق شود.

وی با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی سرجمع اعتبارات امسال شهرستان، افزود: با وجود کاهش اعتبارات، انتظار است دهیاران با تلفیق کمک‌های دهیاری و مردمی کار بیشتری را در سطح روستا‌ها برای توسعه و آبادانی هر چه بهتر روستا‌ها انجام دهند.

فرماندار شهرستان اسدآباد در پایان خاطرنشان کرد: شهرستان اسدآباد دارای دهیاران فعالی بوده که در راستای خدمت به مردم فراتر از جا‌های دیگر در حرکت هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار