با توجه به اینکه برخی از کشور‌های خریدار سیب زمینی استان همدان به تولیدکننده این محصول تبدیل شده‌اند باید بازار‌های جدید صادراتی برای این محصول تعریف شود.
کد خبر: ۶۲۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 04 July 2018
با توجه به اینکه برخی از کشور‌های خریدار سیب زمینی استان همدان به تولیدکننده این محصول تبدیل شده‌اند باید بازار‌های جدید صادراتی برای این محصول تعریف شود.

به گزارش فارس، امروز دیگر به مانند گذشته سیب‌زمینی محصول صادراتی مهمی به حساب نمی‌آید و کشاورزان از بازار این محصول گلایه دارند. کسادی بازار سیب زمینی عوامل مختلفی دارد که فعالان این عرصه آن را به کشت این محصول در کشور‌هایی که پیش از این بازار هدف محسوب می‌شدند و تحریم‌هایی که برای ایران تحمیل شده است، می‌دانند.

با این وجود تعریف و یافتن بازار‌های جدید برای تولید و صادر کردن این محصول بسیار حائز اهمیت است. البته مواردی، چون عدم استفاده از سموم و کود‌های شیمیایی نیز مطرح است چراکه بسیاری از کشور‌ها پیش از ورود کالا به خاک خود آن را آنالیز می‌کند و در صورت نداشتن شاخص‌های مد نظر از وارد کردن آن خودداری خواهند کرد، بنابراین تولیدکنندگان سیب زمینی در استان باید این موارد را رعایت کنند تا بتوانند در بازار‌های خارجی دوام بیاورند.

صادرکنندگان محصولات کشاورزی ریسک‌پذیرند

رئیس انجمن سیب زمینی استان همدان در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه متأسفانه صادرات کشور به دلیل تحریم‌ها و مسائل جهانی از روند مطلوبی برخوردار نیست، اظهار کرد: کشور‌های دشمن مانند آمریکا و انگلیس و رژیم جعلی صهیونیستی هرگز راضی نخواهند شد که روند مطلوبی را به دست آوریم.

خسرو طالبی با اشاره به اینکه صادرکنندگان محصولات کشاورزی همواره به ویژه در زمان تحریم‌ها از خودگذشتگی به خرج می‌دهند و ریسک بالایی را قبول می‌کنند، افزود: با وجودی که برگشت پول تضمین شده نیست، صادرات را تا حد امکان ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه به تازگی کشور‌های هدف صادراتی سیب زمینی، به تولیدکننده تبدیل شدند، تصریح کرد: این مسأله باعث شده تقاضا برای این محصول کاهش یابد و این موضوع نیز باعث کاهش صادرات شود.

این صادرکننده محصولات کشاورزی با اشاره به اینکه کشورهایی، چون امارات هم گوش به فرمان آمریکا و عربستان هستند و در حوزه محصولات کشاورزی با ما مراوده ندارد، ادامه داد: البته محصولات تولیدی ما نیز از مناظر مختلف نمی‌توانند با برخی از محصولات رقابت کند.

وی با بیان اینکه کشورهایی، چون ترکیه به کیفیت توجه می‌کنند، خاطرنشان کرد: تولیدکننده‌های ما به امر کیفیت توجه زیادی ندارند در صورتی که قطعا برای ایجاد بازار‌های جدید باید تولیدکنندگان به کیفیت مناسب دست یابند.

طالبی با تأکید بر اینکه کشاورزان در پرورش محصولات باید کمتر کود و سموم شیمیایی استفاده کنند، گفت: بسته‌بندی در ایران با قیمت بالایی صورت می‌گیرد که این امر باعث افزایش قیمت تمام شده می‌شود بنابراین در حوزه بسته بندی و سورت نیاز به حمایت دولت داریم.

وی با اشاره به اینکه کشاورزان باید از تولید مازاد خودداری کنند تا برای بازار و دولت مشکل مضاعفی ایجاد نکنند، اظهار کرد: صادرات به کشورهایی، چون قطر به دلیل کوچک بودن بازار آن و مطلوب بودن وضعیت اقتصادی به آنالیز محصولات می‌پردازند و اگر از سموم شیمیایی استفاده شود محصولات را باز می‌گردانند.

نایب رئیس انجمن ملی سیب زمینی ایران با بیان اینکه نباید روی کشورهایی، چون قطر تمرکز کرد، افزود: نیاز قطر محدود است و مانند روسیه یک دریای بیکران نیست.

افزایش کیفیت و بسته‌بندی مطلوب شاه‌کلید توسعه صادرات

 یک صادرکننده سیب زمینی در استان همدان نیز در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه توانستیم به بازارهایی، چون ترکمنستان، افغانستان، آذربایجان و قطر صادرات داشته باشیم، اظهار کرد: البته در سال گذشته نمونه‌ای که به قطر فرستادیم توفیقی کسب نکرد، اما امسال توانستیم به محصولی دست یابیم که مورد قبول این کشور واقع شود.

بهزاد بابایی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۰ تن به این کشور صادرات انجام دادیم، افزود: بزرگترین بازار هدف ما روسیه است و ما در تلاش برای حضور در این بازار هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دولت سیب زمینی را به صورت تضمینی کیلویی ۴۰۰ تومان خریداری می‌کند، تصریح کرد: امروز هزینه تولید سیب زمینی حدود ۸۰۰ تومان به ازای هر کیلو است بنابراین به دنبال بازار‌های صادراتی هستیم که با افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده محقق خواهد شد.

این صادرکننده با بیان اینکه به دنبال ارزآوری برای کشور هستیم، ادامه داد: مشکلات بسیاری برای انتقال پول داریم و مجبور هستیم همه امور را به دست بازرگان بسپاریم و تقریبا ۲۰۰ تومان هر کیلو سیب زمینی را بیشتر از همکاران به فروش می‌رسانیم.

وی با اشاره به اینکه امروز محصولات خود را با قیمت تمام شده عرضه کنیم موفق بودیم، خاطرنشان کرد: سیب زمینی از منظر ارزش غذایی در رده سوم قرار دارد و کشت آن به دلیل آسوده بوده همه اقشار به تولید آن اشتغال دارند.

بابایی با اشاره به اینکه چندین استان به کشت سیب زمینی مشغول بوده و حتی کشت فراسرزمینی آن نیز مطرح شده، گفت: همه این موارد دست به دست هم داده که قیمت سیب زمینی به پایین‌ترین قیمت ممکن رسیده است.

وی با بیان اینکه صادرات به عراق بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: کشت سیب زمینی افزایش و صادرات به دلیل تولید سیب زمینی در کشور‌های هدف صادراتی کاهش یافته و بر قیمت آن تأثیر گذاشته است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه تولید با کیفیت همراه با بسته‌بندی مطلوب نقطه قوت ما می‌تواند باشد، افزود: البته در حال حاضر کشور‌هایی که مورد معامله ما هستند به بسته‌بندی اهمیت نداده و حاضر نیستند هزینه آن را بپردازند.

وی با تأکید براینکه تا کنون مشوق‌های صادراتی تخصیص نیافته است، تصریح کرد: برخی به این مشوق‌ها امید بسته بودند و کالا‌های خود را عرضه کرده بودند که امروز با مشکل مواجه شدند.

بدون تردید تولیدکنندگان ما در حوزه محصولات کشاورزی باید ضمن درک تغییرات شرایط بازار‌های جهانی همواره در این راه به دنبال یافتن راه‌های جدید باشند تا بتوانند در کشور‌های هدف حضوری متداوم داشته باشند.

قطعا در شرایطی دولت می‌توانند به حمایت تولیدکنندگان و صادرکنندگان بپردازند که محصول با کیفیت بازارپسند تولید شود؛ چراکه در غیر این صورت حمایت دولت هم بی‌ثمر خواهد بود و موجب هدررفت منابع می‌شود.

البته در این شرایط دولت باید به خوبی نقشه راه را برای کشاورزان ترسیم کند تا آن‌ها بتواند در حوزه تولید مناسب بر روی ریل درست حرکت کنند. بدون تردید مجموعه این اقدامات می‌تواند تولیدات کشاورزی را همچنان در لیست محصولات صادراتی استان قرار دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار