رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر از کشت بافت گیاهان کمیاب در مرکز کشت دانشگاه آزاد ملایر به عنوان یکی از ۶ مرکز کشت بافت در کشور خبر داد و گفت: در این مرکز گونه‌های گیاهی کمیاب و در حال انقراض مانند بنفشه آفریقایی از طریق کشت بافت تکثیر می‌شود.
کد خبر: ۶۲۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹ 04 July 2018
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر از کشت بافت گیاهان کمیاب در مرکز کشت دانشگاه آزاد ملایر به عنوان یکی از ۶ مرکز کشت بافت در کشور خبر داد و گفت: در این مرکز گونه‌های گیاهی کمیاب و در حال انقراض مانند بنفشه آفریقایی از طریق کشت بافت تکثیر می‌شود.

به گزارش فارس، عباس ملک حسینی با اشاره به اینکه رویکرد دانشگاه آزاد به سمت کیفی‌سازی است اظهار کرد: ما باید به سمت دانشگاه کارآفرین برویم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد ملایر در حال حاضر با حدود یکصد رشته از مقطع کاردانی تا دکترا فعالیت دارد گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۲۰۰ دانشجو در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با اشاره به اینکه تعداد اساتید این دانشگاه یکصد استاد و کادر اداری و پرسنلی این دانشگاه نیز ۱۴۰ نفر است تصریح کرد: طی سال‌های اخیر دانشگاه آزاد واحد ملایر دستاورد‌های خوبی را در حوزه‌های مختلف داشته است.

وی با اشاره به راه‌اندازی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد ملایر از سال گذشته گفت: ساختمان خاتم‌الانبیاء (ص) در ۷ هزار متر مربع با ۲۳ هکتار زمین سال‌ها بود که به صورت مسکوت باقی مانده بود که طی یک فرآیند زمانی کوتاه با پیگیری مسوولان و نمایندگان ملایر اقدام به راه‌اندازی این دانشکده کردیم.

ملک‌حسینی با بیان اینکه حدود ۵۴۰۰ میلیون تومان برای تجهیزات و حدود ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای ادامه ساختمان این دانشکده هزینه شد افزود: بهمن ماه سال گذشته ۴۰ دانشجو در دو رشته در این دانشکده پذیرش شدند که امسال نیز دو رشته دیگر به این دانشکده اضافه می‌شود.

 وی با بیان اینکه این دانشکده ظرفیت حدود ۵ هزار دانشجو را در سال‌های آتی دارد گفت: این دانشکده می‌تواند با ظرفیت‌های بالایی که دارد در آینده نزدیک در بسیاری از رشته‌های علوم پزشکی دانشجو بپذیرد که با توجه به مجوز‌های وزارت علوم باید بتوانیم در سال‌های آتی مجوز جذب دانشجو در رشته‌های مختلف را داشته باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با بیان اینکه در حال حاضر این دانشکده از نظر تجهیزات آزمایشگاهی مجهز بوده و دانشجویان از امکانات آن استفاده می‌کنند گفت: زیرساخت‌های لازم برای جذب دانشجو در این دانشکده وجود دارد.

*انعقاد تفاهمنامه با آکادمی علوم بلاروس و نیوزلند

وی در ادامه به امضای تفاهمنامه دانشگاه آزاد ملایر با دانشگاه بلاروس و آکادمی علوم بلاروس اشاره کرد و افزود: در این تفاهمنامه به دنبال این هستیم همکاری‌های علمی از قبیل: تبادل دانشجو و همکاری‌های مشترک علمی هستیم، ضمن اینکه با کشور نیوزلند نیز در این زمینه وارد اقدام خواهیم شد.

ملک‌حسینی به اقدام علمی دانشگاه آزاد اسلامی ملایر در راستای حمایت از ایده‌های نخبگان در سطوح مختلف اشاره کرد و گفت: یکی از دستاورد‌ها و اقدامات ارزشمند این دانشگاه ایجاد مرکز کشت بافت در این دانشگاه بوده است.

وی با بیان اینکه تنها در کشور ۶ مرکز کشت بافت وجود دارد که یکی از این مراکز در دانشگاه آزاد واحد ملایر است تصریح کرد: در این مرکز گونه‌های گیاهی کمیاب و در حال انقراض مانند بنفشه آفریقایی از طریق کشت بافت تکثیر می‌شوند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با بیان اینکه چند ماهی است این مرکز در دانشگاه فعالیت خود را شروع کرده است، گفت: یکی از معتبرترین کلکسیون بنفشه آفریقایی را در این مرکز داریم که تجهیزات این مرکز نیز بومی‌سازی خود دانشجویان و نخبگان آن است.

وی با بیان اینکه فاز تجاری گیاهان پرورشی این مرکز نیز به زودی آغاز می‌شود گفت: حدود ۱۵۰ گونه بنفشه آفریقایی در این مرکز تکثیر شده است.

ملک‌حسینی اضافه کرد: در این مرکز از برگ گیاه به صورت بافت تکثیری هزاران گیاه تکثیر می‌شود که علاوه بر ایجاد اشتغال و کارآفرینی می‌تواند از انقراض گونه‌های مختلف نیز جلوگیری کند.

 وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد ملایر در‌های خود را به روی نخبگان و مردم باز کرده که هر کس هر ایده و خلاقیتی که قابلیت کار را داشته باشد حمایت کند و دنبال برندسازی آن باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر اضافه کرد: حتی در بحث مبل و منبت و پروش گونه‌های مختلف انگور نیز دانشگاه وارد کار شده و می‌تواند در آینده ایده‌های مختلف در این مورد را نیز حمایت کند.

*ساخت کانکس تاشو در دانشگاه آزاد

وی با اشاره به دستاورد‌های دیگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر تصریح کرد: بعد از زلزله کرمانشاه یک مرکز «پس از حوادث مترقبه» در دانشگاه آزاد ایجاد شد که با فکر نخبگان اولین محصول این مرکز طراحی و ساخت کانکس تاشو بود.

ملک‌حسینی با بیان اینکه این کانکس در ابعاد کانکس معمولی طراحی شده و هزینه آن نیز حدود ۱۰ میلیون تومان است گفت: این کانکس طوری طراحی شده که می‌تواند در همه جا مورد استفاده قرار گرفته و حمل و نقل آن بسیار آسان است.

وی ساخت سازه‌های بتنی سبک و قابل حمل و خانه‌های گندی مانند ژاپن، اما بومی شده ایران را نیز از دیگر طرح‌های این مرکز دانست که در حال انجام است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در ادامه با اشاره به افزایش رشته‌های دانشگاه آزاد در سال‌های آینده گفت: به احتمال زیاد امسال بتوانیم رشته حقوق در مقطع کارشناسی را زیر پوشش و نظارت همدان در این دانشگاه بیاوریم تا در سال آینده مجوز آن را در دانشگاه خود بگیریم.

وی با بیان اینکه همه تلاش مسوولان دانشگاه آزاد اسلامی ملایر این است که دانشگاه موتور و محور توسعه باشد گفت: باید به سمتی برویم که کیفی‌سازی بعد از کمیت محور کار ما باشد.

ملک‌حسینی با بیان اینکه برخی از رشته‌های این دانشگاه تا ۵۰ درصد تخفیف شهریه دارد تصریح کرد: پرداخت وام‌های دانشجویی، برگزاری مراسم‌های مختلف فرهنگی و مناسبتی را از برنامه‌های صورت گرفته در دانشگاه آزاد اسلامی ملایر بوده است.

وی با بیان اینکه دانشگاه باید به سمتی برود که فرهنگ کارآفرینی و تولید را در جامعه گسترش دهد خاطرنشان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات امروز جامعه ما فرهنگ مصرف‌گرایی است و باید به سمتی حرکت کنیم که شاهد کم شدن مصرف‌گرایی باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار