عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: حقوق بشر فایده‌گرا و نسبی غربی عامل کشتار ۲۹۰ مسافر هواپیمای مسافربری را قهرمان معرفی کرده و به او مدال می‌دهد.
کد خبر: ۶۲۶۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳ 03 July 2018
عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا گفت: حقوق بشر فایده‌گرا و نسبی غربی عامل کشتار ۲۹۰ مسافر هواپیمای مسافربری را قهرمان معرفی کرده و به او مدال می‌دهد.

به گزارش فارس، مرتضی قائمی پیرامون حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: هر مکتبی در دنیا بر اساس تعریفی که از انسان دارد نظام حقوقی خود را شکل می‌دهد چنانکه اسلام انسان را خلیفه‌الله و دارای کرامت می‌داند که در مسیر تقرب الهی کار و زندگی می‌کند و به همین تناسب برایش حقوق هم تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه کرامت، شرافت و تعالی انسان منطبق با حیات طیبه او در مسیر بندگی خدا تعریف شده است، ادامه داد: مبتنی بر نگاه اسلام کمالات و حقوق راستین انسان رقم می‌خورد و نیاز‌های دیگر از قبیل: حق مسکنت، حق آزادی بیان، تامین خوراک و پوشاک نیز در شمار حقوق اولیه انسان مدنظر است.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا ادامه داد: آنچه انسان را انسان می‌کند حقوقی است که معطوف به تعالی و کرامت او باشد، اما در رویکرد لیبرال نیاز‌های غریزی مبنای حقوق انسانی تلقی شده و تامین خوراک و پوشاک، مسائل جنسی و لذت‌گرایی انسان است که به حقوق لیبرال جهت می‌دهد.

به گفته وی، سود، لذت و امنیت اصلی‌ترین مسائلی است که در حقوق لیبرال مدنظر قرار گرفته و حقوق متناسب هم در همین سه محور تعریف می‌شود، اما نکته این است که همین تعریف تقلیل‌گرایانه از حقوق بشر هم رعایت نمی‌شود.

قائمی با بیان اینکه غربیان حقوقی که خود به عنوان حقوق بشر تعریف کرده‌اند را به عنوان ابزار و چماقی علیه ملت‌های آزادیخواه به کار می‌برند، تصریح کرد: آن‌ها هرکجا منافعشان اقتضا کند به حقوق خودبنیانشان التزام دارند چنان که آن را تبدیل به قوانین بین‌المللی کرده و نهاد‌های بین‌المللی را در راستای آن حرکت می‌دهند.

وی گفت: آن‌ها هر جا بتوانند از قوانین منبعث از همین رویکرد نظری، سوء استفاده می‌کنند و این را کار به اسم حقوق بشر انجام می‌دهند.

*حقوق بشر در دنیای امروز معنای عکس دارد

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا بیان کرد: برخی از برندگان جوایز صلح غربیان، خون‌آشام‌ترین انسان‌های روی زمین بوده‌اند و بدترین اقدامات را علیه بشریت انجام داده‌اند.

وی ادامه داد: عربستان که با ساختاری قبیله‌ای اداره می‌شود یا اسرائیل به عنوان سفاک‌ترین حکومت جهان بار‌ها در شمار منتخبان حقوق بشر و صلح نهاد‌های غربی بوده‌اند و در چنین دنیایی حقوق بشر معنای عکس دارد.

قائمی بیان کرد: حقوق بشر آمریکایی در ظاهر زیبا و فریب‌دهنده است، اما در عمل این حقوق بشر را باید در افغانستان و پاکستان، در ابوغریب عراق، در گوانتانامو، در یمن و ویتنام و موارد دیگر دید که زمانی آنگ سان سوچی را تجلیل می‌کنند، اما وقتی بوداییان دست به کشتار مسلمانان میانمار می‌زنند صدایی از این حقوق بشر بیرون نمی‌آید.

وی گفت: این‌ها علیه اقدامات جریانات منتسب به اسلام‌گرایی سر و صدا می‌کنند، اما همین‌که حکومت‌های برکشیده غرب در مصر و بحرین و ... دست به کشتار و شکنجه و زندانی کردن جریانات اسلام‌گرا بزنند حقوق بشر غربی خاموش می‌شود.

*غزه و یمن تابلویی واضح از حقوق بشر غربی

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی سینا یادآور شد: مصداق واقعی حقوق بشر غربی را باید در غزه تحت محاصره توسط یار و همپیمان آمریکا دید یا در مرگ و کشتار و گرسنگی و زجر کودکان یمن که توسط متحدان غرب صورت می‌گیرد، جستجو کرد.

وی ادامه داد: از نظر غربیان هر چیزی که منافع آن‌ها را تامین کند هم راستا با حقوق بشر است و هر آنچه که علیه منافع آن‌ها باشد هر چند منافع تمام بشریت را تامین کند ضد حقوق بشر تلقی می‌شود.

*فایده‌گرایی و نسبیت هر جنایتی را توجیه می‌کند

قائمی با بیان اینکه غربیان بر مبنای دیدگاه‌های انسان‌گرا و فردمحور حقوقی را به عنوان حقوق ثابت نمی‌شناسند، خاطرنشان کرد: نظریه‌پردازان غربی متناسب با فایده‌گرایی و پراگماتیسمی که تئوریزه شده حقوق را سیال و نسبی می‌دانند و از این نظر هر چه منافع آن‌ها را تامین کند مطابق حقوق بشر ارزیابی می‌شود.

وی متذکر شد: با این وصف حقوق بشر غربی به نوعی توجیه‌کننده قانون جنگل است چنانکه اقداماتی که از آن‌ها سر زده از بمباران اتمی چند میلیون نفر تا صد‌ها هزار بمب بر سر دیگران ریختن و کشتن افراد بی‌گناه با پهپاد و ... مطابق با همین نگاه فایده‌گرای غربی و حقوق بشر برساخته آن است.

این استاد دانشگاه در ادامه عنوان کرد: مسؤولان و ملت ما باید بدانند این‌ها در شرایط لازم وحشی‌ترین سیاستمداران جهان هستند و تنها در برابر اقتدار و قدرتمندی ملت‌ها کرنش می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق بارز و آشکار حقوق بشر آمریکایی حمله ناو آمریکایی است که از فرسنگ‌ها کیلومتر آن سوتر به آب‌های منطقه آمده و هواپیمای ایرباس ایران را با مسافرانی غیر نظامی که اکثر آن‌ها زن و کودک بودند، مورد هدف قرار می‌دهند.

*قهرمانان ملی آمریکا؛ جنایتکاران بین‌المللی

قائمی تصریح کرد: مقامات مسؤول آمریکایی در مورد شلیک به ایرباس نه تنها عذرخواهی نکردند که حتی به کاپیتان آن ناو هواپیمابر مدال دادند، زیرا بر اساس تعاریف حقوق بشری خودشان او قهرمان است.

وی گفت: هرکس در مسیر منافع آمریکا خون‌ریزتر و سفاکتر باشد قهرمان‌تر است و به تعبیر آن‌ها حقوق بشر را بیشتر رعایت کرده است، زیرا منافع آمریکا را به هر شیوه تامین می‌کند.

به گزارش فارس، در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ (۳ ژوئیه ۱۹۸۸ میلادی) هواپیمای ایرباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک فینیکس حرارتی از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع ۱۲ هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمام ۲۹۰ سرنشین آن‌که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند.

هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند و ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و به درجات بالاتر ارتقا یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار