مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر به تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی در سطح این شهرستان اشاره کرد و گفت: ملایر در تولید عسل، شیر، انگور، بادام، مرغ و تخم‌مرغ رتبه اول استان و در تولید گردو رتبه دوم استان همدان را داراست.
کد خبر: ۶۲۱۱۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴ 20 June 2018
مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر به تولید سالانه ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی و زراعی در سطح این شهرستان اشاره کرد و گفت: ملایر در تولید عسل، شیر، انگور، بادام، مرغ و تخم‌مرغ رتبه اول استان و در تولید گردو رتبه دوم استان همدان را داراست.

به گزارش ایسنا، علی مروت‌امیری در جمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه امروزه بحث اقتصاد کشاورزی و توجه به تولید و درآمدزایی از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: اولویت اصلی ما تغییر الگوی کشت و رفتن به سمت تولید محصولات و گیاهان کم‌آب‌بر و قابل صادرات است.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا در سطح شهرستان ملایر در حال حاضر ۱۰۰ هکتار سطح زیرکشت زعفران ۸۰ هکتار سطح زیرکشت گل‌محمدی و ۵۶ هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی است و در کنار آن‌ها صنایع تبدیلی مربوطه نیز در حال راه‌اندازی است.

امیری با بیان اینکه در سطح شهرستان ملایر ۲۱ هزار و ۳۱۸ هکتار باغ وجود دارد، ادامه داد: ۱۰ هزار و ۵۴۳ هکتار از این باغات مربوط به باغات انگور است، ۳ هزار و ۶۴۰ هکتار باغات بادام، هزار و ۷۴۴ هکتار باغات میوه‌های هسته‌دار و مابقی نیز باغات میوه‌های دانه‌دار هستند.

سالانه ۲۳۰ هزار تن انگور در ملایر تولید می‌شود

امیری با اشاره به اینکه تولید سالانه شهرستان در بحث انگور ۲۳۰ هزار تُن انگور است، ادامه داد: میانگین تولید شهرستان در هر هکتار ۲۲ تن است، اما باغدار نمونه ما، چون "محمد غفاری" در روستای افسریه ملایر توانست با اجرای طرح داربستی کردن باغ و رعایت اصول باغداری به تولید ۱۱۰ تن در هر هکتار دست یابد و در سطح کشور به عنوان باغدار نمونه معرفی شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر با بیان اینکه ملایر قابلیت تولید انگور فراوان با کیفیت مرغوب و جهانی را دارد، تصریح کرد: باید با افزایش کیفیت و کار اصولی و آموزش کشاورزان و فرهنگسازی در این زمینه میزان تولید انگور در باغات را به ۲ برابر میانگین کشوری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه تحقق این امر سبب اشتغالزایی، افزایش صادرات، رونق چرخه تولید و کارخانه‌های کشمش پاک‌کنی و ... می‌شود، اظهار کرد: از ۲۳۰ هزار تن تولید سالانه انگور در سطح این شهرستان ۹ درصد سهم تازه‌خوری، ۳ درصد تبدیل به سرکه و آبغوره و سایر فرآورده‌های فرعی و ۸ درصد نیز برای تولید شیره انگور مصرف می‌شود.

امیری با بیان اینکه ۶ درصد انگور تولیدی صرف تولید سایه خشک و ۷۴ درصد نیز تبدیل به کشمش می‌شود، خاطرنشان کرد: جهادکشاورزی ملایر برای کیفی کردن تولید باغات شهرستان چند طرح راهبردی به وزارت جهادکشاورزی پیشن‌ها داده است که در حال پیگیری و جذب اعتبار در این زمینه هستیم.

وی به طرح قطره‌ای کردن باغات ملایر طی یک برنامه ۴ ساله اشاره کرد و گفت: در این طرح مقرر شد ۱۰ هزار هکتار از باغات ملایر به صورت قطره‌ای آبیاری شود که سهم امسال ملایر ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار بوده است.

وی با بیان اینکه دولت در اجرای این طرح برای هر هکتار ۱۰ میلیون تومان تسهیلات درنظر گرفته است، گفت: ایجاد باغات داربستی یکی دیگر از طرح‌های مهم ماست که با اجرای آن کیفیت و کمیت محصولات افزایش یافته و از سرمازدگی محصولات تا حد قابل‌ملاحظه‌ای جلوگیری می‌شود.

امیری با اشاره به اینکه در این زمینه در یک طرح ۵ ساله ۵ هزار هکتار از باغات ملایر داربستی شوند، ادامه داد: برای هر هکتار داربستی کردن باغات ۳۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که نیمی از آن توسط دولت به صورت یارانه پرداخت می‌شود و مابقی آورده خود کشاوزان خواهد بود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر با تأکید بر اینکه اجرای این طرح منوط به تأمین اعتبار و استقبال کشاورزان و باغداران است، گفت: تا کنون ۱۰۰ هکتار از باغات ملایر داربستی شده‌اند و معمولاً باغات جدید ما همگی داربستی احداث می‌شوند چرا که با داربستی کردن باغ مسائل بهداشتی و موارد مبارزه با آفات رعایت می‌شود.

وی به اجرای طرح مبارزه با امراض و آفات در ۱۰ هزار هکتار از باغات ملایر طی یک برنامه ۵ ساله اشاره کرد و افزود: همچنین طرح تغذیه ۱۰ هزار هکتار از باغات شهرستان ظرف مدت ۵ سال تدوین شده و در حال اجراست.

امیری به اجرای طرح بهداشتی کردن تولید محصول انگور و کشمش توسط گونی‌های چتایی برای خشک کردن اصولی انگور و استفاده از سبد ویژه برای نگهداری بهداشتی کشمش در ملایر اشاره کرد و گفت: یکی از عاملان اصلی پایین آمدن میزان صادرات کشمش ملایر کیفیت محصول نهایی بود بنابراین برای افزایش کیفیت و مرغوبیت محصول این طرح درحال اجراست و در همین رابطه پیشنهاد شد تعداد ۲ میلیون سبد برای ۲ سال خریداری شود.
جذب ۴ میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان اعتبار در بخش مکانیزاسیون

وی با بیان اینکه اعتبار شهرستان ملایر در بخش مکانیزاسیون در سال گذشته ۸ میلیارد و ۹۳۵ میلیون تومان بوده است، اظهار کرد: از این رقم ۴ میلیارد و ۲۱۲ میلیون تومان جذب شد همچنین اعتبار این بخش در سالجاری برای ملایر ۶ میلیارد و ۷۳۵ میلیون تومان است.

امیری گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۲۸۲ دستگاه تراکتور و ۶۰ دستگاه کمباین بومی در سطح شهرستان فعال و مشغول به‌کار هستند و ضریب مکانیزاسیون ملایر در سال گذشته ۱.۶۱ بوده است.

۲۰ میلیارد تومان سهم آبیاری قطره‌ای ملایر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر با بیان اینکه در بحث آبیاری قطره‌ای بیش از ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبار برای استان همدان درنظرگرفته شده است، گفت: سهم شهرستان ملایر ۲۰ میلیارد تومان است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی و کمبود آب و اهمیت صرفه‌جویی در بحث آبیاری اراضی کشاورزی، در این زمینه هیچ محدودیت پرداختی وجود ندارد و برای کلیه متقاضیانی که بخواهند سیستم آبیاری قطره‌ای را در اراضی خود اجرا کنند، اعتبار درنظر گرفته می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار