استاد سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به بالا بودن میزان متانول در عرقیات گیاهی عرضه شده در بازار همدان، انتظار می‌رود شهروندان میزان مصرف آن را تعدیل کنند.
کد خبر: ۶۰۹۹۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵ 23 May 2018
 استاد سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با توجه به بالا بودن میزان متانول در عرقیات گیاهی عرضه شده در بازار همدان، انتظار می‌رود شهروندان میزان مصرف آن را تعدیل کنند.

به گزارش ایرنا، امیر نیلی احمدآبادی افزود: عرقیات یکی از پر مصرف‌ترین شکل‌های استفاده از گیاهان دارویی است که از گذشته‌های دور برای درمان بیماری‌های مختلف کاربرد داشته است.

وی اظهار داشت: 'متانول' یک الکل 'نوروتوکسیک' مهم است که در جریان تولید عرقیات گیاهی ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: میزان متانول موجود در عرقیات گیاهی عرضه شده در شهر همدان در یک تحقیق مورد مطالعه قرار گرفت.

احمدآبادی ادامه داد: برای دستیابی به نتیجه‌ای صحیح و علمی، ۶۰ عدد از پنج نوع عرقیات گیاهی عرضه شده در شهر همدان جمع آوری و با روش گاز کروماتوگرافی (GC/FID) از نظر محتوی متانول ارزیابی شد.

وی بیان کرد: یافته‌ها گویای این است که در ۳۳ مورد از نمونه‌های جمع آوری شده، متانول در محدوده غلظتی ۳۵.۸ تا ۹۰.۳۱ میلی گرم دسی لیتر سنجش شد.

احمدآبادی تاکید کرد: همچنین نسبت متانول - اتانول در تمام نمونه‌های آلوده، بیش از حد مجاز تعیین شده توسط اتحادیه اروپا ارزیابی شد.

استاد سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: اگرچه سطح دریافت متانول توسط هر فرد در حد مطلوبی برآورد شده است و نگران کننده نیست، اما باید مصرف اینگونه محصولات را تعدیل کرد.

وی توضیح داد: شهروندانی که در خطر فقر اسید فولیک هستند یا افرادی که مقادیر بالایی از این نوشیدنی‌ها مصرف می‌کنند باید مصرف عرقیات را کاهش دهند.

احمدآبادی تاکید کرد: کنترل متانول در عرقیات تولید شده امری ضروری است و میزان بالای آن بیانگر کیفیت پائین محصول است.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود سازمان‌های مسئول، استانداردی را برای متانول موجود در عرقیات گیاهی تدوین کنند.

وی گفت: صنایع تولید کننده عرقیات گیاهی باید با بازنگری و مطالعه بر روی روش‌های به کار گرفته شده در تولید عرقیات، سعی کنند تولید این آلاینده را به حداقل کاهش دهند.

یک هزار و ۵۴۰ گونه گیاهی در همدان شناسایی شده است که ۳۹۴ گونه از ۷۱ خانواده گیاهی خاصیت دارویی دارند.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار