کد خبر: ۶۰۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۹ 10 May 2018
رئیس امور عشایری نهاوند گفت: نهاوند در مجموع دارای یک هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر کوچ رو و نیمه کوچ رو است که این عشایر مجموعا ۲۵ درصد گوشت استان را تأمین می‌کنند.

به گزارش تسنیم، سید ابوالقاسم بنی‌هاشمی، اظهار داشت: کوچ عشایر به شهرستان نهاوند همه ساله از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود که امسال با توجه به بارندگی کم و گرم شدن هوا در جنوب کشور، جابجایی عشایر زودتر از زمان مورد نظر آغاز شد.

وی با اشاره به این‌که ۶۰ درصد عشایر ساکن استان در نهاوند اتراق می‌کنند، تصریح کرد: امسال با کوچ عشایر به شهرستان ۲۴۰ هزار رأس دام عشایر وارد مراتع نهاوند شدند.

بنی‌هاشمی افزود: شهرستان نهاوند در مجموع دارای یک هزار و ۵۰۰ خانوار عشایر کوچ رو و نیمه کوچ رو با ۲۴۰ هزار راس دام سبک است که ۲۵ درصد گوشت استان را تأمین می‌کنند.

وی عنوان کرد: سالانه چهار هزار تن گوشت قرمز و یک هزار و ۵۰۰ تن از مشتقات لبنیات توسط این عشایر تولید و روانه بازار مصرف در نهاوند و شهر‌های اطراف می‌شود.

بنی‌هاشمی مراتع نهاوند را یکی از غنی‌ترین مراتع استان ذکر کرد و گفت: این شهرستان با دارا بودن ۹۳ هزار و ۷۵۰ هکتار مرتع و ۲۱ سامانه عشایری یکی از بهترین مراکز زیست عشایر در فصل ییلاق است و همه ساله عشایری از دو ایل ترکاشوند و حسنوند با طوایف خود وارد آن شده و تا اواسط پاییز در آنجا ساکن می‌شوند.

وی بیان کرد: اکثر عشایر مستقر در شهرستان از ایل ترکاشوند شامل طایفه‌های رحمتی، سلیمانی، گرگه‌ای، نظری و ایل حسنوند از طوایف ابراهیمی و میرزاجان هستند و بر اساس پروانه چرایی که اداره منابع طبیعی صادر کرده است در ۲۱ سامانه عشایری شهرستان مستقر می‌شوند.

رئیس اداره امور عشایری نهاوند اظهار داشت: عشایر مستقر در این شهرستان از مناطق اندیمشک، فکه، دشت عباس، عین خوش و پلدختر به این شهرستان کوچ کرده و در مناطق کوهپایه‌ای گرین، تازناب، گنبد کبود، ورازانه، اسدآباد، دره روغن و تاریک دره خزل مستقر می‌شوند و سپس با سرد شدن هوا از اواسط آبان ماه این شهرستان را به سمت مناطق قشلاقی ترک می‌کنند.

بنی‌هاشمی با اشاره به پرداخت وام به عشایر منطقه در سال گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته از محل اعتبارات تبصره ۱۰ و ۱۲ خشکسالی سه میلیارد ریال وام با نرخ سود چهار درصد به ۶۰ نفر و ۲۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به ۱۲۰ نفر پرداخت شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار