استاندار قزوین در شورای حفاظت از منابع آب:
استاندار گفت: با برنامه ریزی و اقدام عملی خود را برای سازگای با بحران کم ابی آماده کنیم
کد خبر: ۵۹۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰ 29 April 2018

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین،شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین به منظور بررسی وضعیت کمبود آب و ارائه راهکار عملیاتی برای خروج از بحران به ریاست استاندار قزوین و با حضور نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و مدیران مربوط در استانداری تشکیل جلسه داد.

عبدالمحمد زاهدی در این جلسه گفت: سال زراعی امسال از کم آب ترین سالهایی است که تاکنون داشته ایم و به دلیل کاهش ذخیره آب سدها به احتمال زیاد در تابستان امسال با کاهش تولید انرژی برق از سدها مواجه خواهیم شد.

استاندار تصریح کرد: امروز موضوع آب یک «فوق بحران» است که اگر فکر اساسی نکنیم در صنعت، کشاورزی، شبکه خانگی، دچار مشکلات جدی خواهیم شد.

وی گفت: اطلاعات بدست آمده نشان می دهد به دلیل تغییر اقلیم تا سال ۲۰۳۰ با کم آبی مواجهیم و باید خود را سازگار کنیم در غیر این صورت باید هزینه های سنگینی متحمل شویم.

زاهدی بیان کرد: باید همه عزم خود را جزم کنیم و مصوبه دولت را در توزیع کمبود آب اجرایی کنیم و با نگاه کارشناسی سهم آب بخش کشاورزی، صنعت، فضای سبز و محیط زیست با تشکیل کارگروه ملی سازگاری آب مشخص شود.

استاندار یادآورشد: اگر ۱۰ درصد مصرف آب در بخش کشورزی کاهش یابد می توانیم نگرانی های خود را برطرف کرده و کمبود را جبران کنیم اما در کوتاه مدت باید جهاد کشاورزی هم برای واپایی کنترل سطح زیرکشت بهاره و زمستانه و اعمال محدودیت در کشت برنج در استان اقدام کند.

وی گفت: در این شرایط ضروری است تا آزادسازی منابع آب در اختیار فضای سبز و خدمات شهری و صرفه جویی حداقل ۳۰ درصدی، تعیین تعرفه مصارف مازاد بر الگوی مصرف آب شرب و بهداشت، تعیین تکلیف چاههای فرم یک و ۵ نیز در دستور کار قرار گیرد.

زاهدی اضافه کرد: استفاده از ایده های شرکت های دانش بنیان، اصلاح باغات موجود هم از راهکارهای اساسی برای مقابله با بحران آب است.

استاندار، دستور داد با تامین ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار از جمله ۵ میلیارد تومان از سوی شرکت آب منطقه ای، دو میلیارد تومان توسط چهار نماینده استان و ۳.۵ میلیارد تومان از سوی برنامه و بودجه، در خصوص نصب ۲۰۴۰ کنتور هوشمند در چاههای کشاورزی استان امسال با سرعت اقدام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار