مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: از کل تعهد این استان مبنی بر ساخت 120 هزار واحد مسکن مهر از سال 1386 تاکنون 91 هزار 591 واحد مسکن مهر به متقاضیان تحویل داده شده است.
کد خبر: ۵۶۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 01 February 2018

به گزارش تابناک : رضا نوروزی روز پنجشنبه افزود: 43 هزار و 555 واحد از این مجموعه در شهرهای جدید گلبهار و بینالود، 56 هزار و 976 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت و نیز 18 هزار و 861 واحد مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت استان خراسان رضوی قرار دارند.
وی ادامه داد: ساخت این واحدها به صورت تعاونی، انبوه سازی و خودمالک با بهره گیری از تسهیلات 25 میلیون تا 30 میلیون تومانی و آورده متقاضی بوده است که هر بخش تقریبا یک سوم طرح مسکن مهر ساخته شده را در برمی گیرد.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: با توجه به تغییرات تقاضا و مشکلات تعاونیها 99 هزار و 791 واحد مسکن مهر فعال در استان به صورت واقعی ساخته و از این تعداد تاکنون 91 هزار و 591 واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.
وی افزود: 32 هزار و 700 واحد از کل پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی در دولت دهم و تعداد 56 هزار و 586 واحد در دولت یازدهم افتتاح شده است. برای تکمیل ساخت 28 هزار و 409 واحد مسکن مهر باقیمانده در خراسان رضوی تا پایان امسال در دولت دوازدهم برنامه ریزیهای لازم انجام شده است.
نوروزی در مورد تعداد واحدهای فاقد متقاضی مسکن مهر در خراسان رضوی نیز گفت: از 160 هزار واحد مسکن مهر ثبت نام شده در استان 58 هزار و 39 متقاضی انصراف داده اند یا تمایلی به دریافت مسکن مهر ندارند.

* موانع تکمیل طرح مسکن مهر در خراسان رضوی
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه گفت: شاخصترین مانع در مسیر تکمیل کار، رکود حاکم بر بازار، کم شدن تقاضا و پایین آمدن سطح تمایل متقاضیان به دلیل رکود وضعیت اقتصادی است. کم شدن تعداد سازندگان مسکن یا پیمانکاران نیز به تبع بی رغبتی متقاضی و کمرنگ شدن همکاری آنان در پرداخت به موقع یا آورده مالی، بوجود آمده است.
وی افزود: تعدادی از پیمانکاران نیز در عمل توانایی تکمیل پروژه ها یا صلاحیت کامل را نداشته اند لذا اجرای پروژه ها با مشکل مواجه شده است. وجود مشکل در تعاونیها و یا مسئولان آنها به دلیل ناآشنایی و تخصص باعث شد که مشکلات عمده ای برای اعضا تعاونی و تکمیل پروژه بوجود آید.
نوروزی ادامه داد: مشکلات زیرساختی و تاسیسات زیربنایی که در برخی پروژه ها به ویژه در گلبهار برای ایجاد شبکه های آب، برق و گاز وجود داشته که با پیگیری به حد قابل قبولی رسیده و برطرف خواهد شد.
وی فقدان امکانات کامل در پروژه ها مانند دسترسی مناسب به شبکه های حمل و نقل عمومی، استفاده از امکانات بهداشتی نظیر درمانگاهها، بوستانها و فضای سبز، کامل نشدن فضاهای خدماتی و تجاری، مذهبی و مدرسه را نیز از دلایل بی رغبتی متقاضیان برای تکمیل بدهیهای خود و استفاده از واحدهای مسکن مهر در برخی از پروژه ها ذکر کرد.
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در پروژه های تعاونی ساز مسکن مهر سرمایه اندک، تورم سالهای 92 و 93 و کمبود منابع مالی مردم چالش بزرگ این حوزه بوده است. البته دلایل دیگری مانند کاهش اعتبارات دولتی و کاهش درآمد نفتی، نرخ بالای سود بانکی، کاهش سطح درآمد و پس انداز خانوارها که گریبانگیر صنعت ساختمان به صورت عمومی نیز می باشد در این پروژه ها وجود دارد.

* تهمیدات برای رفع مشکلات واحدهای تعاونی ساز و فاقد متقاضی در مسکن مهر
وی همچنین گفت: در خصوص مشکلات پایان کار و فروش اقساطی نشستهای جلسات متعددی با شهرداریهای ذیربط از طریق کمیته های مشخص شده توسط شورای مسکن برگزار شد و شهرداریها نیز همکاری و مساعدت لازم را در این زمینه انجام خواهند داد.
نوروزی افزود: شهرداریهای برای پروژه هایی که نازک کاری و نماکاری را تکمیل و در صورت استفاده از آسانسور مدارک مربوط به آن را با تایید مهندسان ناظر به شهرداری ارائه کنند، گواهی پایان کار را صادر خواهند کرد.
وی ادامه داد: فروش اقساطی همه پروژه هایی که تکمیل شده و به بانک معرفی می شوند نیز انجام شده و می شود. با پیگیریها و بررسیهای متعدد انجام شده شرکتهای تعاونی که توانایی تکمیل پروژه های خود را نداشته(گلبهار) به انبوه سازان منتقل شده و اعضایی که تمایل داشته باشند می توانند از طریق انبوه سازان با پرداخت آورده خود اقدام به دریافت واحد مسکونی نمایند و در صورت عدم تمایل مبالغی را که به تعاونی پرداخت کرده اند بازپس خواهند گرفت.

* تمهیدات برای تکمیل زیرساختها
مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه گفت: در کل پروژه های مسکن مهر کشور که شبکه های تاسیسات زیربنایی و زیرساختی آنها دچار مشکل است هیات دولت اقداماتی را انجام و مبالغی را برای انجام خدمات به شرکتهای مربوطه تخصیص داده است.
نوروزی ادامه داد: با استفاده از اعتبارات دولت و اعتبارات یارانه ای شبکه های زیرساختی مورد نیاز مسکن مهر در گلبهار اجرا و تکمیل خواهد شد. در سایر پروژه های مسکن مهر در شهرهای خراسان رضوی نیز برای تکمیل زیرساختها علاوه بر استفاده از امکانات ملی، به صورت محلی و با استفاده از حداکثر توان دستگاههای استانی و همکاری و هم افزایی خوبی در حال پیگیری است.

 

 

 

منبع : ایرنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار