عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه پژوهش نباید تنها محدود به تولید مقاله باشد، گفت: دستگاه‌های دولتی در کار پژوهشگران سنگ‌اندازی می‌کنند.
کد خبر: ۵۴۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸ 23 December 2017
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه پژوهش نباید تنها محدود به تولید مقاله باشد، گفت: دستگاه‌های دولتی در کار پژوهشگران سنگ‌اندازی می‌کنند.

به گزارش فارس؛ امروزه پژوهش یکی از الزامات پیشرفت در کشورهای توسعه‌یافته است و برای رسیدن به قطار پرسرعت پیشرفت نباید از این مقوله مهم غافل شد؛ پژوهش در حوزه‌های مختلف به ویژه در صنعت به منظور توسعه در این بخش از مسائل اجتناب‌ناپذیری است که در کشورهای پیشرفته  به این مهم بسیار ارزش می‌دهند چراکه پژوهش‌های کاربردی تکمیل‌کننده پیشرفت صنعت است.

شاید امروزه بتوان گفت تا حدودی پژوهش، پژوهشگری و پژوهشگران مغفول مانده‌‌ و پرداختن به این موضوعات نه تنها نباید مختص یک دوره زمانی خاص باشد بلکه نیازمند استمرار پرداختن به آن طی سال است؛ صدالبته که پژوهش نیازمند حمایت همه‌جانبه مسوولان است و در صورت حمایت لازم، امکان کاربردی کردن پژوهش‌ها و استفاده از آنها در عرصه‌های مختلف وجود دارد.

به منظور اطلاع از نظریات دکتر حسن بشیری متولد سال 57 در همدان، دارای مدرک کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرایش نرم‌افزار از دانشگاه اصفهان، کارشناسی ارشد در همین گرایش از دانشگاه شهید بهشتی و دکتری آینده‌پژوهی سیستم‌های پیچیده از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، فن‌آور برتر پژوهشی استان همدان طی دو سال، عضو هیأت علمی و مدیر گروه کامپیوتر دانشگاه صنعتی همدان در خصوص پژوهش، پای صحبت‌های این فن‌آور برتر پژوهشی به مناسبت هفته پژوهش نشستیم که در ادامه این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

فارس: تعریف پژوهش از دیدگاه شما؟

بشیری: پژوهش نباید تنها محدود به تولید مقاله باشد؛ حمایت از تحقیق و توسعه، حمایت از تولید و اشتغال است، باید با یک نظام فکری همه‌جانبه و حمایت از سوی دولت، زنجیره تحقیق، تولید، بازار و نهایتاً رفاه اجتماعی و توسعه رونق گیرد.

پژوهش یکی از اساسی‌ترین نیازها برای نیل به پیشرفت و توسعه همه‌جانبه یک کشور بوده و قدرت و استقلال هر کشوری بر پژوهش و تولید علم استوار است؛ پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با پژوهش‌های علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش ایجاد شده که انجام حجم وسیع پژوهش‌های علمی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی گویای این واقعیت است.

فارس: وضعیت فعالیت‌های پژوهشی کشور در چه سطحی است؟

بشیری: فعالیت‌های پژوهشی در کشور مثبت ارزیابی می‌شود اما با چالش‌هایی نیز روبرو است؛ انجام پژوهش‌ها باید مسئله‌محور و مأموریت‌گرا باشد به عبارت دیگر باید اولویت‌های پژوهشی متناسب با ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای از یک سو و نگاه به تحولات جهانی از سوی دیگر تعیین شود.

در کشور در خصوص پژوهش با نقطه ایده‌آل فاصله داریم ولی کارهایی که طی 10 سال اخیر در حوزه سیستم‌سازی و ساختار شکل گرفته مثبت بوده است.

فارس: دانشگاه صنعتی همدان در زمینه پژوهش چه عملکردی داشته است؟

بشیری: خوشبختانه دانشگاه صنعتی همدان نیز طی سال‌های اخیر رشد بسیار مطلوبی در حوزه تولید علم داشته است اما باید توجه داشت که نباید پژوهش محدود به تولد مقاله باشد؛ پژوهش باید اصیل باشد و پژوهش اصیل هم به معنی کمیت نیست، بلکه باید کیفیت مدنظر قرار گیرد و باید در تولید علم به تجاری‌سازی و سایر موارد توجه شود.

فارس: آسیب‌های پیش روی پژوهش چیست؟

بشیری: سیستم پژوهشی کشور با یک منطق درست پیش نمی‌رود، همواره به دنبال کمیت بوده‌ایم و تنها به آمار و ارقام بسنده کردیم در صورتی که پژوهش اصیل هیچ وقت از کمیت بیرون نمی‌آید و این امر یکی از آسیب‌های مقالات و پایان‌نامه‌هاست.

نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست اما با وجود اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.

فارس: لزوم حمایت از پژوهش و تحقیق چیست؟

بشیری: حمایت از تحقیق و توسعه، حمایت از تولید و اشتغال است؛ باید یک نظام فکری همه‌جانبه و حمایت از سوی دولت باشد تا زنجیره تحقیق، تولید و بازار و نهایتا رفاه اجتماعی و توسعه رونق بگیرد.

به لحاظ نیروی انسانی در هر حوزه پژوهشی در جایگاه مناسبی قرار داریم اما مسئله مهم این است که باید به نیروی انسانی محقق و پژوهشگر ارزش و بها داده شود تا زمینه مساعد برای کار فراهم شود.

فارس: وضعیت پژوهش در کشورهای پیشرفته چگونه است؟

بشیری: پژوهش‌ها در کشورهای پیشرفته بسیار هدف‌گرا شکل می‌گیرد در حالی که در کشور ما پژوهش توسط بخش‌های اجرا که عموماً در یک اقتصاد دولتی یا وابسته به دولت هستند، انجام می‌شود.

فقدان مدیریت اصولی در پژوهش مانع اصلی تحقیق در کشور است؛ متأسفانه اکثر دستگاه‌ها و نهادهای دولتی به جای حمایت از پژوهشگران در کار آنها سنگ‌اندازی می‌کنند و تا زمانی که پژوهش‌ها در ایران دولتی است ما نمی‌توانیم شاهد موفقیت پژوهشگران باشیم.

فارس: نقش تجاری‌سازی در مقالات چیست؟

بشیری: امروزه تحقیقات را به خاطر نوآوری و نوآوری را به خاطر سود اقتصادی نگاه می‌کنند و در دنیای کنونی تحقیقات خصلت فرهنگی به معنای مرسوم کلمه را از دست داده و به عاملی اقتصادی تبدیل شده است.

تجاری سازی بخش مهمی از فرآیند نوآوری است و هیچ تکنولوژی و محصولی بدون آن با موفقیت وارد بازار نمی‌شود؛ ایجاد بسترهایی برای عرضه دانش و تکنولوژی، علاوه بر فراهم آوردن ارزش‌های اقتصادی قابل توجه برای سازمان‌ها، منجر به رشد اقتصادی و تکنولوژیک جامعه می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار