در نقاط مختلف همدان از سعیدیه گرفته تا رسالت از اعتمادیه تا خیابان پاسداران تعداد قابل توجهی درخت توت وجود دارد و همه ساله بخش عمده محصول این درختان نیز زیر پا له می‌شود.
کد خبر: ۵۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱ 28 June 2015

تعداد قابل توجهی درخت میوه در سطح شهر همدان وجود دارد که به دلیل عدم توجه و نبود برنامه درست محصول این درختان زیر پا له می‌شود، در حالی که برخی از خانواده‌ها در فصل نوبرانه توانایی خرید یک کیلو از این محصول را ندارند.

به گزارش فارس ، کمبود سرانه فضای سبز و کم‌آبی در همدان این روزها به یکی از دغدغه‌های مهم دستگاه‌های متولی و البته شهروندان استان بدل شده و درباره نحوه رسیدگی به فضای سبز و شکل آبیاری در شبکه‌های اجتماعی انتقادات مختلفی از سوی شهروندان مطرح می‌شود.

آبیاری فضای سبز همدان از سوی برخی از شرکت‌ها و پیمانکاران در ساعات گرم روز و استفاده از آب شرب و هدررفت قابل توجه این مهم باعث بروز نگرانی‌هایی از سوی مردم شده است.

نکته دیگر درباره فضای سبز در همدان وجود درختان میوه مختلف مانند توت، سیب و زردآلو است که همه ساله بار قابل توجهی دارند و البته محصول این درختان روی زمین ریخته می‌شود و در نهایت از بین می‌رود.

عموم شهروندان همدان در محلات مختلف به شکلی از این میوه‌ها استفاده می‌کنند و بعضاً دیده می‌شود شب‌ها محصول این درختان میوه را از زمین جمع می‌کنند و یا کودکان در محلات مختلف از این میوه‌ها استفاده می‌کنند.

انتظار می‌رود به دلیل جلوگیری از هدررفت و اسراف این نعمات خداوند شهرداری فکری به حال این درختان داشته باشد.

قیمت توت سفید به عنوان یکی از محصولات نوبرانه در همدان به کیلویی 8 هزار تومان هم رسید و در این میان هستند خانواده‌هایی که توان خرید این محصول را برای خود ندارند و از طرفی در نقاط مختلف همدان از سعیدیه گرفته تا رسالت از اعتمادیه تا خیابان پاسداران تعداد قابل توجهی درخت توت وجود دارد و همه ساله بخش عمده محصول این درختان نیز زیر پا له می‌شود.

در خصوص استفاده صحیح و بهینه از محصول درختان میوه در سطح شهر، شهرداری می‌تواند با همکاری دیگر دستگاه‌ها همچون کمیته امداد و بهزیستی نهایت استفاده را از این محصولات داشته باشد.

در یکی از محلات نسبتاً بالای شهر درخت توت سفید کهنسالی وجود دارد که امسال محصول قابل توجهی نیز دارد در پای این درخت دو خانم نشسته و هر از گاهی کمی توت از روی زمین جمع می‌کردند با احتیاط به طرفشان رفتم و پس از یک سلام و علیک مختصر پرسیدم چرا کامل و مناسب میوه رسیده ریخته پای درخت را جمع نمی‌کنید؟

خانم جوان که انگار خجالت کشیده باشد بلند شد و بی‌خداحافظی کمی دورتر رفت اما خانم مسن‌تر که توت‌ها را در پارچه‌ای جمع می‌کرد، گفت: شاید برخی از عابران نگاه خوبی به کار ما نداشته باشند و بگویند برای چند هزار تومان نشسته و یک ساعت این توت‌ها را جمع می‌کند اما این کار برای من واجب است.

با تعجب پرسیدم واجب؟

نگاهی کرد و یک جمله جواب داد: کفر نعمت از کفت بیرون کند.

این جمله درست و دقیق، اصلی است که این روزها از یادها رفته است و گویا همین اسراف و کفر نعمت سبب شده تا برخی از مواهب الهی را از دست بدهیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار