تیراندازان رشته تراپ این روزها همچنان رویای داشتن زمین اختصاصی را در سر می پرورانند.
کد خبر: ۵۳۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹ 27 June 2015
رشته تراپ از رشته های مدال آور تیراندازی است که ورزشکاران همدانی در این رشته حرف های زیادی برای گفتن دارند اما متاسفانه این رشته در حسرت یک زمین اختصاصی می سوزد.

به گزارش مهر، تیراندازی در اسلام مورد توجه بوده به حدی که ائمه معصومین علیه السلام نیز در این رشته ورزشی که در واقع رزمی نیز هست شرکت نموده اند.

آغاز تیراندازی‌‌ به اهداف پروازی در قرن ۱۶ میلادی صورت گرفت و در قرن ۱۹ و قبل از آنکه وجود سازمان‌هایی مانند باشگاه موجب ایجاد فدراسیون‌های ملی شوند، اتحادیه‌ تفنگ‌‌ سوییس در سال ۱۸۲۴ تشکیل شد.

به دنبال آن اتحادیه‌ تیراندازی در سال ۱۸۵۹ در انگلیس، ۱۸۶۱ در آلمان و مدیران نظامی در سال ۱۸۷۱ چنین سازمانی را در آمریکا ایجاد کردند.

تمرین تیم ملی تیراندازی جانبازان و معلولین 

در رقابت‌های تیراندازی معمولا از ۳ نوع اسلحه شامل طپانچه، تفنگ و تفنگ شکاری استفاده می‌شود و هر کدام از این سلاح‌ها قوانین مربوط به خود را دارد و به حالت‌های ایستاده، دارزکش و به زانو شلیک می‌شود.

در حدود سال ۱۷۰۰ میلادی رشته تراپ به عنوان اولین رشته از گروه اهداف پروازی در انگلستان ایجاد شد بطوریکه در ابتدا این ورزش با تیراندازی به کبوتران زنده ای انجام می شد که از قفسی رها می شدند و نام تراپ به معنی تله نیز از همان زمان باقی مانده است و اکنون نیز به دستگاه های پرتاب بشقابک در هر سه رشته اصلی یعنی تراپ، تراپ دوبل و اسکیت ماشین تراپ می گویند.

رشته های تیراندازی به اهداف پروازی رشته هایی مهارتی هستند و در گروه ورزشهای نیازمند به اجرای مهارتهای پیچیده قرار می گیرند کمااینکه تیراندازان باید بتوانند مهارت خود را در دفعات زیاد به نحوی ماهرانه تکرار و به طور مستمر تمرین کنند.

اما استان همدان نیز در رشته تیر اندازی حرف های زیادی برای گفتن دارد و ورزشکارانی بسیار خوبی در این رشته فعالیت دارند که مه‌لقا جام‌بزرگ (متولد ۱۳۷۰ در همدان) تیرانداز زن ایرانی است که در بازی‌های آسیایی گوانگ‌ژو در تفنگ بادی تیمی ۱۰ متر مدال نقره و در ماده ۵۰ متر سه وضعیت مدال برنز گرفت.

مه‌لقا جام بزرگ اولین ورزشکار ایرانی است که سهمیه المپیک لندن را گرفت و نخستین زن ایرانی است که در ماده تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر، ایران را صاحب سهمیه کرد.

او در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی مونیخ در سال ۲۰۱۰، برای اولین بار موفق به حضور در مرحله فینال شد و با قرار گرفتن در رده پنجم جهان، توانست ایران را صاحب سهمیه المپیک کند.

خبرگزاری مهر برای اطلاع کامل از وضعیت این رشته ورزشی در استان همدان گفتگویی با رئیس هیئت تیراندازی استان همدان انجام داده است.

تمرین تیم ملی تیراندازی جانبازان و معلولین 

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان با بیان اینکه تیراندازی یکی از قدیمی ترین ورزش هایی است که هنوز هم انجام می شود، اظهار داشت: تیراندازی به روش های سنتی به زمان انسان های اولیه باز می گردد و همیشه یکی از نیازهای بشر آموزش این رشته ورزشی بوده است.

علیرضا شمسی پور افزود: در دین ما نیز یکی از رشته هایی که بارها ائمه معصومین بر آموزش آن به فرزندان تاکید داشته اند رشته تیر اندازی بوده است.

وی با بیان اینکه در همدان برای توسعه رشته تیراندازی زحمت های بسیاری کشیده شده است، گفت: استان همدان ظرفیت بسیار بالایی در رشته تیراندازی دارد و ورزشکاران همدانی ظرفیت جهانی در این رشته دارند و همیشه در مسابقات خود را ثابت کرده اند.

۲۰۰ نفر به صورت حرفه ای و سازمان یافته و دارای بیمه ورزشی در رشته تیراندازی در استان همدان فعالیت دارند

شمسی پور با اشاره به ورزشکاران این رشته در استان همدان بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر به صورت حرفه ای و سازمان یافته و دارای بیمه ورزشی در رشته تیراندازی در استان همدان فعالیت دارند، هرچند که تعدادی نیز با سایر بیمه های ورزشی در این رشته فعالیت می کنند.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان با بیان اینکه توجه به شهرستان ها از اولویت های هیئت تیراندازی استان همدان است، گفت: در حال حاضر سه شهرستان ملایر، کبودرآهنگ و بهار از شهرستان های فعال هیئت تیراندازی استان همدان هستند.

شمسی پور یادآور شد: یکی از اولویت ها و برنامه ها در سال ۹۴ این است که سایر شهرستان های استان را نیز فعال و از تمام ظرفیت های استان در راستای رشد رشته تیراندازی همدان در کشور استفاده کنیم.

تمرین تیم ملی تیراندازی جانبازان و معلولین 

وی با اشاره به وضعیت مربیان و داوران این رشته در همدان بیان کرد: در سال ۹۳ یکی از بهترین کارهایی که هیئت تیراندازی استان انجام داد توجه به بخش آموزش مربیان و داوران بود و کلاس های بسیاری در این زمینه برگزار کرد.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان عنوان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۵۰ داور و مربی در بخش آقایان و ۴۰ داور و مربی در بخش بانوان در رشته تیراندازی در استان همدان فعالند که در نوع خود بسیار عالی است و در زمینه مربی و داور کوچکترین مشکلی در استان وجود ندارد.

شمسی پور با بیان اینکه تقویم ورزشی ۹۴ هیئت بسته شده است، گفت: یکی از برنامه های این تقویم ارتقا سطح مربیان و داوران است و در سال ۹۳ تعداد بسیار زیادی کلاس مربیگری درجه ۲ و ۳ برگزار شد اما در سال ۹۴ باید سطح داوران و مربیان خود را ارتقا دهیم.

وی عنوان کرد: طبق هماهنگی های صورت گرفته با فدراسیون امسال باید کلاس های ارتقا داوری و مربیگری درجه ۲ و ۱ برگزار شود.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان با اشاره به ارزیابی فدراسیون در سال ۹۳ بیان کرد: هیئت تیراندازی استان همدان همواره در بین ۱۰ هیئت برتر کشور قرار داشته است.

شمسی پور در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینکه چرا در ارزشیابی اداره کل ورزش و جوانان استان همدان در سال ۹۳ هیئت تیراندازی استان همدان جزو ۱۰ هیئت ضعیف استان معرفی شد، گفت: دبیر هیئت تیراندازی استان و اعضای هیئت در ارسال گزارش هیئت به اداره کل ورزش و جوانان استان کوتاهی کرده اند.

وی افزود: همیشه در این ارزشیابی جایگاه خوبی داشته ایم اما متاسفانه علاوه بر کوتاهی اعضای هیئت، اداره کل استان نیر در این ارزشیابی هیئت را مورد بی مهری قرار داده است.

تیراندازی

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان با بیان اینکه هیئت تیراندازی استان همدان هیچگونه افتی نداشته است، بیان کرد: در سال ۹۳ نزدیک به ۳۰ اعزام ورزشکار به کشورهای خارجی داشته ایم و ابتدای امسال نیز سه اعزام خارجی داشته ایم.

وی با اشاره به آغار فعالیت مدرسه تیراندازی استان گفت: با شروع فصل تابستان طبق برنامه ریزی های قبلی مدرسه تیراندازی استان در سالن شهید ضرابیان کار خود را آغاز کرده است.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان عنوان کرد: از تمام علاقه مندان و خانواده ها دعوت می کنم که برای ثبت نام به سالن شهید ضرابیان و دفتر هیئت تیراندازی استان مراجعه کنند.

سالیانه بیش از شش میلیون تومان صرف هزینه خرید ساچمه و سیبل می شود

شمسی پور با بیان اینکه رشته تیراندازی نیازمند توجه بیشتر کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان و مسئولین است، بیان کرد: تنها رشته ای هستیم که هر روز مصرفی داریم و روزانه ساچمه و سیبل مصرف می کنیم و سالیانه بیش از شش میلیون تومان صرف هزینه خرید ساچمه و سیبل می شود.

وی عنوان کرد: هیچ رشته ورزشی وجود ندارد که هر روز مواد مصرفی و دور ریز داشته باشد در صورتی که ورزشکاران ما باید هر روز تعداد بسیاری ساچمه و سیبل برای تمرین خود مصرف کنند.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان با اشاره به وارداتی بودن وسایل این رشته گفت: ساچمه و سیبل آلمانی است و فدراسیون نیز هیچ پولی بابت خرید این وسایل در اختیار ما نمی گذارد.

سایت تیراندازی اهداف پروازی استادیوم ازادی

شمسی پور افزود: برای تعمیر و خرید سلاح های خود نیز نیاز به اعتبارات داریم.

وی با اشاره به خرید کمپرسور برای هیئت بیان کرد: سلاح ها باید بعد از چند بار مصرف شارژ شوند و در صورتی که شهرداری کمپرسور داشت اما حاضر نبودند که سلاح های ما را پر کنند و ما مجبور بودیم هر هفته ۲۰۰ هزار تومان هزینه کنیم تا این کپسول ها را به تهران ببریم و بر کنیم و دوباره به همدان بازگردیم.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان عنوان کرد: خوشبختانه موفق شدیم با هزینه ۲۵ میلیون تومان یک کمپرسور را برای هیئت تیراندازی خریداری کنیم که کار بسیار بزرگی را در این زمینه انجام داده ایم.

شمسی پور با اشاره به مشکلات رشته تراپ در همدان گفت: سلاح های مخصوص این رشته در همدان وجود دارد و تنها مشکل ما نداشتن زمین برای فعالیت در رشته تراپ است.

امیدوار هستیم که استانداری و شهرداری زمین مناسب این رشته را در اختیار ما بگذارند

وی افزود: ورزشکاران توانمند و خوبی در رشته تراپ در همدان فعالیت می کنند و حتی این ورزشکاران در مسابقات کشوری نیز با وجود اینکه زمینی نداریم عملکرد مناسبی دارند اما امیدوار هستیم که استانداری و شهرداری زمین مناسب این رشته را در اختیار ما بگذارند.

رئیس هیئت تیراندازی استان همدان با بیان اینکه همدان می تواند میزبان مسابقات کشوری باشد بیان کرد: زیرساخت این رشته در استان همدان فراهم است و در سطح استان بیش از ۱۵۰ خط تیراندازی وجود دارد.

شمسی پور عنوان کرد: سالن اختصاصی تیراندازی همدان نیز دارای ۲۴ خط استاندارد است که این قابلیت را فراهم کرده تا میزبانی مسابقات و اردوهای مختلف ملی را داشته باشیم نهادهایی مانند آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، سپاه، شرکت گاز و دانشگاه آزاد نیز دارای خط تیراندازی هستند.

وی با اشاره به وضعیت بانوان بیان کرد: بانوان نیز پا به پای آقایان در این رشته فعالیت می کنند.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار