کد خبر: ۵۲۹۶۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸ 26 November 2017
به گزارش «تابناک یزد»رییس اتاق بازرگانی استان یزد با اشاره به روابط دوستانه و تجاری ایران و قطر از ایجاد بازاری متناسب با تولیدات استان یزد در قطر خبر داد ولي در عين حال از عدم همکاری برخی از صنعتگران و کشاورزان يزدي در تامین اين بازار خارجی به عنوان عمده‌ترین مشکل ياد کرد.

«محمدرضا قمی» با اشاره به تحریم قطر از سوی کشورهای عربی، این موضوع را فرصتی بی‌نظیر برای اقتصاد ایران مي‌خواند و تصریح مي‌كند: بازار قطر با توجه به ارتباطات و شرایط كنوني، بازاری نو به شمار مي‌رود و قرار است در اين شرايط کلیه نیازهای قطر در بازار رقابتی بین ترکیه و ایران تامین شود .

وی با اشاره به جايگاه كشوري استان يزد در توليد برخي محصولات كشاورزي، اظهار مي‌كند: یزد با توجه به پتانسیل‌های موجود به ویژه در توليد محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی مانند خیار سبز، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، بادمجان و پسته مي‌تواند در بازار محصولات كشاورزي قطر موقعیت خوبی داشته باشد .

رییس اتاق بازرگانی استان همچنين به ظرفيت‌هاي كشوري یزد در توليد مصالح ساختماني نيز اشاره مي‌كند و مي‌گويد: وجود طرح‌هاي بزرگ ساختمانی در اين كشور مي‌تواند توليدات کارخانجات کاشی و سرامیک، سیم و کابل، موزاییک، لوله و اتصالات و ساير محصولات اين بخش را به سمت اين بازار سوق دهد.

وی با اشاره به وجود مشکل بانکی میان دو کشور، اظهار مي‌كند: نقل و انتقال پول تنها مشکلی است که در حال حاضر در روابط بین ایران و قطر وجود دارد هر چند كه اقداماتي از سوي يك از بانك‌هاي كشورمان در اين باره آغاز شده و مي‌تواند در گذر زمان اين مانع را از پيش روي صادركنندگان كشورمان بردارد.

قمی در مورد یکی دیگر از مشکلات موجود در مسیر این تجارت نيز خاطرنشان مي‌كند: متاسفانه کشاورزان و صنعتگران تا زمانی که برای محصولاتشان تقاضایی نیست، بسیار گله‌مند هستند ولي هنگامي كه بازاریابی نيز صورت مي‌گيرد و بازارهاي قطر برايشان مهيا مي‌شود نيز با کوچکترین تغییراتي در بازار داخلي، از تعهدات خود سرباز مي‌زنند و ديگر جواب‌گو تعهداتشان نیستند .

وی در اين رابطه با تولیدات کاشی و سرامیک اشاره مي‌كند و مي‌گويد: چند ماه گذشته به دلیل مشکلات منطقه‌ای و رکود در بخش ساختمان، بخش اعظمي از تولیدات کاشی و سرامیک در واحدهای استان در انبارها دپو و نگهداري مي‌شد اما اکنون که طرف‌های تجاری در خارج از کشور آماده دریافت کالا هستند، تولیدکنندگان با توجه به تغیر بازار داخلی توان پاسخگویی ندارند .

رییس اتاق بازرگانی استان خطاب به تولیدکنندگان و صنعتگران، بيان مي‌كند: تقاضای فعلی در بازار داخلی هیجانی، مقطعی و بدون استمرار است در حالي که اثر صادرات، همیشگی و مستمر خواهد بود و برای کشور حیاتی است .

گفتنی است، نمایشگاه محصولات گلخانه‌ای استان یزد به همت اتاق بازرگانی اخیراً در دوحه برگزار شد و به دلیل استقبال از محصولات گوجه فرنگی و خیار سبز یزد دو تاجر طرف قرارداد توليدكنندگان يزدي شدند و چنانچه امکانات حمل و نقل به خوبی انجام گیرد صادرات خیار سبز و گوجه‌فرنگی استان به دوحه حتمی خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار