مدیرعامل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر اهدای خون در همدان روال عادی را طی می‌کند، گفت: با توجه به حجم اهدای خون طی روزهای اخیر با نیت کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، ذخیره گروه خونی O- در همدان به 30 برابر رسید.
کد خبر: ۵۲۶۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴ 19 November 2017
مدیرعامل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه در حال حاضر اهدای خون در همدان روال عادی را طی می‌کند، گفت: با توجه به حجم اهدای خون طی روزهای اخیر با نیت کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه، ذخیره گروه خونی O- در همدان به 30 برابر رسید.

به گزارش فارس؛ افشین محمدی، در خصوص روند اهدای خون به زلزله‌زدگان غرب کشور اظهار کرد: استان همدان از همان روزهای نخست وقوع حادثه اعلام کرد که ذخایر ما طوری است که نیازی به مراجعه اهداکنندگان نیست.

وی با بیان اینکه از همان ابتدا برنامه ما طوری بود که بر اساس پیش‌بینی نیاز عمل کنیم، اظهار کرد: قبل از زلزله ذخایر فرآورده‌های خون استان همدان پنج برابر نیاز روزانه بود و این مهم همیشه جزو برنامه‌های سازمان انتقال خون همدان است، ضمن اینکه سعی بر این است ذخایر ما کمتر از پنج روز نباشد.

مدیرعامل انتقال خون استان همدان ادامه داد: از همان اوایل وقوع زلزله طی تماس با کرمانشاه اعلام کردیم که درخواست خود مبنی بر نیاز به فرآورده‌های خونی را اعلام کنند که بر این اساس همان روز 90 واحد پلاسما، 20 واحد کرایو و 30 واحد گلبول قرمز فشرده گروه منفی به کرمانشاه تحویل داده شد.

*حجم اهداکنندگان فرصتی برای شناخت افراد داری گروه خونی O-

وی پس از اعلام نیاز فرآورده‌های خونی از صدا و سیما، سازمان انتقال خون همدان هم با حجم زیادی از اهداکنندگان مواجه شد، اظهار کرد: با وجود اینکه در همدان به اهداکنندگان خون اعلام می‌شد، نیازی به اهدا نیست، اما بسیاری از آنها قانع نمی‌شدند اما همین حضور که اکثریت آنها گروه خونی O - بودند، فرصتی برای شناخت افراد دارای این گروه خونی شد.

محمدی ادامه داد: با توجه به اینکه برنامه انتقال خون بر این است که از اهداکنندگان بار اول خون گرفته نشود، سعی شد اطلاعات و شماره تماس مراجعه‌کنندگان را گرفته و از آنها در زمان‌های دیگر برای اهدای خون دعوت شود.

وی با تأکید بر اینکه در همان روزهای نخست با حجم زیاد اهداکنندگان مواجه شدیم، افزود: در همان روز 140 واحد اهدای گروه خونی O- تهیه شد که خیلی بیشتر از میزان توقع ما بود.

مدیرعامل شرکت انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه در روز دوم جمع‌آوری خون برای زلزله‌زدگان 90 واحد اهدای خون O- صورت گرفت، گفت: با توجه به اینکه فرد اهداکننده تا سه ماه اجازه اهدای خون ندارد، بنابراین اگر از همه اهداکنندگان با گروه خونی O- خون گرفته می‌شد برای زمان‌های دیگر که به این نوع گروه خونی نیاز داشتیم، با مشکل مواجه می‌شدیم، بنابراین تصمیم گرفتیم از اهداکنندگان مستمر به ویژه گروه‌های منفی خون گرفته نشود و تنها از اهداکنندگان باسابقه خون گرفته شود.

* ذخایر فراورده‌های خونی در همدان 13 برابر میانگین مصرف است

وی با بیان اینکه بالغ بر 5 هزار مراجعه‌کننده تا روز پنج شنبه به انتقال خون همدان مراجعه کردند، افزود: بالغ بر 3 هزار از این افراد نوبت‌دهی شدند و از آنها تقاضا کردیم که بر اساس تماسی که با آنها صورت می‌گیرد، در سازمان حضور یابند.

محمدی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که بتوانیم این 3 هزار نفری که توقع اهدای خون داشتند، بعدها شناسایی کرده و بتوانیم درصدی از آنها که می‌توانند سال‌ها خون اهدا کنند را جزو اهداکنندگان مستمر قرار دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر ذخایر فرآورده‌های خونی در همدان 13 برابر است، افزود: در حالت عادی سعی داریم ذخایر پنج برابر میانگین مصرف روزانه باشد.

مدیرعامل انتقال خون استان همدان با اشاره به 30 برابر شدن ذخیره خون در گروه O- اظهار کرد: خواهش می‌کنیم دیگر مردم مراجعه نکنند و اهدای خون همچون روزهای عادی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار