مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان تعداد چاه‎های فاقد پروانه استان همدان را 3 هزار حلقه اعلام کرد و گفت: این چاه‎ها هنوز در حال بهره‎برداری بوده تا دولت تصمیم خود را درباره تعیین تکلیف این پروژه‎ها بگیرد.
کد خبر: ۵۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰ 24 June 2015
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان از بدهی ۸۰ میلیارد تومانی به پیمانکاران پروژه‌های آب همدان خبر داد و گفت: اتمام پروژه‌های حوزه آب ۸۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

به گزارش تسنیم ، مرتضی عزالدین به مناسبت هفته صرفه‏جویی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برخی بر این باورند که همدان استان سرسبز و پرآبی است ولی باید اعلام کرد که وضعیت منابع آبی استان همدان در شرایط مناسبی قرار ندارد.

وی با اشاره به اینکه 85 درصد از آب موردنیاز در استان همدان از طریق منابع آب زیرزمینی تامین میشود، افزود: استان همدان در تنش آبی قرار گرفته و نیاز است تا رسانه‌ها در زمینه فرهنگسازی صرفهجویی آب فعالیت بیشتری داشته باشند.

عزالدین با بیان اینکه در استان همدان سه حوضه آبریز اصلی کرخه، سفیدرود، دریاچه نمک وجود دارد، تصریح کرد: این امر سبب شده تا از نظر مدیریت منابع آب برای شرکت آب منطقهای مشکل ایجاد شود.

کاهش 21 درصدی بارشهای استان همدان

وی میانگین بارش‌های استان همدان را 330 میلیمتر اعلام کرد و گفت: متاسفانه در سال آبی 93-94، 303 میلیمتر بارش داشته‌ایم که نسبت به متوسط بلندمدت 12 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 21 درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان میزان تبخیر آب در استان همدان را 67 درصد دانست و گفت: متوسط حجم بارش‌های سالانه استان همدان 6 هزار و 388 میلیون مترمکعب است که با تبخیر صورت گرفته میزان پتانسیل آب تجدیدشونده در استان به 2 هزار و 688 میلیون مترمکعب می‌رسد.

وی با بیان اینکه سهم آب‌های زیرزمینی از منابع آبی تجدیدشونده هزار و 948 میلیون مترمکعب و مابقی از منابع آبی سطحی است، عنوان کرد: تعداد محدودههای مطالعاتی در استان همدان 13 دشت است که همه به سبب برداشتهای بیش از اندازه همگی آنها ممنوعه شده و دشت کبودراهنگ ممنوعه بحرانی است.

252 میلیون مترمکعب کسری مخزن داریم

عزالدین میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی همدان را 2 هزار و 200 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سالانه با 252 میلیون مترمکعب کسری مخزن مواجه بوده و از سوی دیگر دشتهای استان همدان هر سال با افت یک متری آب مواجه می‌شود.

وی با اعلام اینکه بیش از 80 درصد دشتهای استان همدان دچار تنش آبی هستند، گفت: در استان همدان 17 هزار و 471 حلقه چاه وجود دارد که به طور متوسط هزار و 828 مترمکعب آب از آنها برداشت میشود.

عزالدین تعداد تعداد چمشه‌ها و قنوات استان همدان را به ترتیب 3 هزار و 40 دهنه و هزار و 603 رشته اعلام کرد و گفت: از این چمشهها و قنوات نیز به ترتیب 250 میلیون و 92 میلیون مترمکعب آب برداشت میشود.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد از منابع آب استان در حوزه کشاورزی، 7 درصد در حوزه شرب و 3 درصد در بخش صنعت مصرف میشود، عنوان کرد: در حال حاضر راندمان بخش کشاورزی 30 درصد، شرب و صنعت نیز 65 درصد است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای همدان بیان کرد: راندمان آب در این سه بخش مطلوب نبوده و نیاز است در بخش کشاورزی فکر اساسی برای تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از آب صورت گیرد.

1200 میلیارد تومان پروژه آب در همدان در دست اجراست

وی درباره پروژههای بخش آب استان همدان نیز گفت: در حال حاضر در استان همدان هزار و 200 میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم که برای اتمام این پروژه‌ها به 810 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان همدان با اعلام اینکه 80 میلیارد تومان به پیمانکاران پروژههای آب بدهکار هستیم، عنوان کرد: با وجود محدودیت‌های مالی تمامی پروژه‌ها همچون سدها و آبرسانی‌ها در حال انجام است.

پروژه آبرسانی از تالوار به همدان 96 به بهره‏برداری می‏رسد

وی پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان را بزرگترین پروژه آبرسانی غرب کشور دانست و گفت: تاکنون برای این پروژه 215 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل به 300 میلیون تومان دیگر نیاز دارد.

عزالدین با بیان اینکه این پروژه تاکنون 52 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: امسال برای این پروژه 32 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و این در حالی است که سال گذشته 26 میلیارد تومان اعتبار مصوب داشت.

وی با اعلام اینکه امیدواریم امسال در سفر هیئت دولت به استان همدان اعتبار ویژهای به این پروژه تخصیص یابد، بیان کرد: در صورت تخصیص اعتبار کامل می‏توان اعلام کرد که این پروژه در مدت دو سال به بهره‌‏برداری کامل می‏رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان همدان عنوان کرد: پروژه آبرسانی از سد کلان به ملایر در حال حاضر 32 درصد پیشرفت داشته و تاکنون برای این پروژه 20 میلیارد تومان هزینه شده و اتمام آن نیازمند 54 میلیارد تومان دیگر است.

واگذاری اجرای تصفیهخانههای ملایر و تویسرکان به بخش خصوصی

وی میزان اعتبار سال گذشته این پروژه را 6 میلیارد و 700 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: امسال برای پروژه آبرسانی از سد تالوار به استان همدان 7 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

عزالدین بیان کرد: در این پروژه آبرسانی، احداث تصفیهخانه به روش BOT به سرمایه‌‏گذار بخش خصوصی واگذار شده و نخستین پروژه آب در استان همدان است که برای اجرا به بخش خصوصی واگذار می‏شود، تصفیهخانه این پروژه نیازمند 50 میلیارد تومان اعتبار است.

وی درباره پروژه آبرسانی از سد سرابی به تویسرکان نیز گفت: این پروژه که 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارد برای اتمام به 36 میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته و تاکنون نیز برای آب 4 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان همدان عنوان کرد: سال گذشته 2 میلیارد و 700 میلیون تومان برای این پروژه اعتبار در نظر گرفته شده بود که امسال به پیگیریهای صورت گرفته به 6 میلیارد تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: برای اجرای تصفیهخانه این پروژه نیز به دنبال جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی هستیم که تاکنون 5 شرکت اعلام آمادگی کرده و تا 16 تیر ماه سرمایهگذار تصفیهخانه آبرسانی از سرابی به تویسرکان نیز انتخاب می‌شود.

عزالدین با بیان اینکه در حال حاضر 7 پروژه سد در استان همدان در دست اجراست، اظهار داشت: سد کلان ملایر 98 درصد، سد سرابی تویسرکان 92 درصد، سد شنجور رزن 85 درصد و گرین نهاوند 8 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و عملیات اجرایی دو سد آلان و خرمرود نیز به زودی آغاز می‏‌شود.

822 حلقه چاه غیرمجاز در همدان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقهای همدان با اشاره به اینکه تاکنون هزار و 500 چاه غیرمجاز(حفرشده پس از سال 85) در استان همدان شناسایی شده است، گفت: برای هزار و 300 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان حکم قضایی انسداد گرفته شده و تاکنون نیز 822 چاه غیرمجاز از این تعداد مسدود شده است.

وی با اعلام اینکه استان همدان رتبه نخست را در انسداد چاههای غیرمجاز دارد، تصریح کرد: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز 95 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفهجویی شده و در مخازن زیرزمینی استان همدان ذخیره شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان همدان با تصریح بر اینکه سال گذشته 6659 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان مسدود شده است، بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون نیز 163 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و در نهایت سبب صرفهجویی 15 میلیون مترمکعبی در مصرف آب شده است.

عزالدین تصریح کرد: بسیاری از چاه‌ها قبل از سال 85 حفر شده که کشاورزان به خاطر عدم اطلاع نسبت به دریافت پروانه بهره‏برداری اقدام نکرده‏اند و دولت هنوز تصمیمی برای این چاهها نگرفته است.

وی تعداد چاههای فاقد پروانه استان همدان را 3 هزار حلقه اعلام کرد و گفت: این چاهها هنوز در حال بهرهبرداری بوده تا دولت تصمیم خود را درباره تعیین تکلیف این پروژهها بگیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار