باقری عنوان کرد: بر اساس گزارش سازمان خواربار جهانی ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی طی سال‌های اخیر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۵ تریلیون دلار برسد در حالی که سهم کل کشور ما از تجارت این کالا تنها دو درصد است.
کد خبر: ۵۲۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ 14 November 2017
رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی همراه با ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری است، گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان همدان در سال ۱۳۹۵، ۶ هزار و ۸۷۷ هکتار بوده است که دارای رتبه سوم در کشور است.

به گزارش ایکنا، احمد باقری رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار کرد: امروزه داروهای شیمیایی به واسطه اثرات زیان بار و جبران ناپذیری که بر پیکره آدمی بر جای می‌گذارند کم کم جای خود را به داروهای گیاهی می‌سپارند.

وی افزود: اگر چه نسبت داروهای گیاهی به داروهای شیمیایی در سطح جهان ناچیز است اما روند جایگزینی با سرعت بیشتری دنبال می‌شود به نحوی که در حال حاضر حدود ۲۵ درصد از داروهای موجود دارای منشا گیاهی هستند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اضافه کرد: از سویی طبیعت نمی‌تواند همواره جوابگوی نیاز انسان به این منابع ارزشمند باشد بنابراین باید برای کشت و پرورش این گیاهان اقدام کرد.

باقری عنوان کرد: بر اساس گزارش سازمان خواربار جهانی ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی طی سال‌های اخیر حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ به ۵ تریلیون دلار برسد در حالی که سهم کل کشور ما از تجارت این کالا تنها دو درصد است.

وی در ادامه به جایگاه گیاهان دارویی در ایران و استان پرداخت و گفت: جایگاه گیاهان دارویی در ایران و استان تعداد گونه های گیاهی شناخته شده در ایران حدود ۸ هزار گونه برآورد می‌شود که از این بین حدود ۲ هزار و ۳۰۰ گونه از این گیاهان دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ایی و آرایشی- بهداشتی هستند که این تعداد دو برابر تعداد گونه های موجود در قاره اروپا است.

باقری ابراز کرد: علاوه بر آن یک هزار و ۷۲۸ گونه از این گیاهان اندمیک بوده و منحصرا در ایران رویش کرده که از این حیث ایران به همراه کشور ترکیه دارای غنی ترین منبع و تنوع گیاهان دارویی در دنیا است که به عنوان یک ظرفیت انحصاری محسوب می‌شود.

وی گفت: بر اساس سند ملی گیاهان دارویی دولت مکلف است کشت این گیاهان را تا پایان سال ۱۴۰۴ و برنامه ششم توسعه به ۵۰۰ هزار هکتار برساند که انقلابی در کشت گیاهان دارویی است، بر اساس این هدف هم اکنون۱۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به کشت گیاهان دارویی اختصاص دارد.

باقری با بیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی همراه با ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری است، گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان همدان در سال ۱۳۹۵، ۶ هزار و ۸۷۷ هکتار بوده است که دارای رتبه سوم در کشور است.

این مقام مسئول با بیان اینکه همدان در زمینه تولید گشنیز و رازیانه رتبه اول کشور را دارد، اظهار کرد: ۱۹ قلم گیاه دارویی در استان همدان کشت می‌شود که برخی از آنها شامل گل‌ گاوزبان، سنبل الطیب، بابونه، آویشن، خاکشیر، نعناع فلفلی،ختمی، به لیمو و اسطوخودوس، آرتیشو یا کنگر فرنگی، گل همیشه بهار و کاسنی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار