قدیری‌ابیانه:
قدیری‌ابیانه با بیان اینکه به همه مفاد برجام عمل کردیم اما آمریکایی‌ها هیچ یک از تعهدات خود را عمل نکردند، یادآور شد: بر خلاف خواسته رهبر معظم انقلاب دیپلمات‌های ما ضمانتی بابت این تعهدات دریافت نکردند و در پاسخ گفتند قول کری برای ما ضمانت است.
کد خبر: ۵۲۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰ 06 November 2017
سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه با بیان اینکه تنها راهکار آمریکا برای جلوگیری از سقوطش تصاحب منابع نفتی ماست، گفت: اشغال منابع نفتی ما هدف نهایی آمریکاست.

به گزارش ایسنا، منطقه همدان، دکتر محمدحسن قدیری‌ابیانه امروز در مراسم سخنرانی "مرگ بر آمریکا آری یا نه؟" در دانشگاه بوعلی‌سینا اظهار کرد: برخی بر این باورند به جای دشمنی با آمریکا بهتر است به دوستی با او بپردازیم و از در مذاکره و لبخند و گاهی قهقهه مشکلات خود را حل و تحریم‌ها را رفع کنیم.

وی ادامه داد: در سال 92 برخی سران کشور اعلام می‌کردند باید برای حل مشکلات کشور از سر دوستی با آمریکا رفتار کرد و این خود موجب ایجاد شک و شبهه در دل مردم شد. در آن زمان رهبر معظم انقلاب با علم به اینکه مذاکرات نتیجه خوبی نخواهد داشت اما به رئیس جمهور اجازه مذاکره با عنوان نرمش قهرمانانه را دادند.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه به همه مفاد برجام عمل کردیم اما آمریکایی‌ها هیچ یک از تعهدات خود را عمل نکردند، یادآور شد: بر خلاف خواسته رهبر معظم انقلاب دیپلمات‌های ما ضمانتی بابت این تعهدات دریافت نکردند و در پاسخ گفتند قول کری برای ما ضمانت است.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم با آمریکا با حفظ عزت و منافع وارد مذاکره شویم و تحریم‌ها را حل کنیم، خوب است اما دیدیم که مذاکره کردیم و آنها به هیچ یک از قول‌های خود عمل نکردند چرا که آنها در پی حفظ منافع خود هستند.

سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا با بیان اینکه اکنون بدهی آمریکا به 20 هزار و 500 میلیارد دلار رسیده که این مبلغ معادل 500 سال درآمد نفتی ایران است، ادامه داد: مردم آمریکا نگران هستند چرا که در این کشور چند میلیون نفر کارتن‌خواب وجود دارد و 50 میلیون نفر نیز زیرخط فقر هستند به طوریکه مردم آمریکا و شرکت‌ها در مجموع 55 هزار میلیارد دلار بدهی دارند.

وی با بیان اینکه اگر دلار آمریکا نقش و ارزش خود را از دست بدهد، آمریکا دچار مشکلات مالی زیادی خواهد شد، افزود: هند، ژاپن و چین به‌زودی قدرت اقتصادی دنیا را به دست می‌گیرند و آمریکا از این موضوع نگران است.

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: در حال حاضر جهان در حال دوقطبی شدن است که یکی از قطب‌های اصلی آن جهان اسلام است که در صورت متحد شدن این افراد به قدرت بزرگی تبدیل خواهند شد چرا که از منابع و عظمت زیادی برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی آمریکا هیچ‌گاه به سقوط خودش رضایت نمی‌دهد به طوریکه برای حفظ جایگاه و منافع خود از هیچ تلاش و جنایتی فروگذار نمی‌کند، تأکید کرد: اکنون اقتصادهای بزرگ دنیا همچون چین، ژاپن و کره به منابع نفتی نیاز دارند بنابراین اگر آمریکا بتواند منابع نفتی خاورمیانه که منابع عظیمی است، در سیطره خود بگیرد، به طور قطع کشورهایی همچون چین به آمریکا وابسته خواهند شد.

این کارشناس امور سیاسی ادامه داد: آمریکا نقشه تقسیم عربستان را به 5 کشور در روزنامه‌ای در همین کشور چاپ کرده و تا وقتی که کشور ما وجود دارد، صلاح نیست به عربستان حمله کند.

تجزیه ایران جزء اهداف اصلی آمریکاست

وی بیان کرد: با فرض مسلط شدن بر کشور ما مردم اجازه استعمار را به این کشور نخواهند داد و ممکن است انقلاب دیگری رخ دهد بنابراین برای جلوگیری از این امر، تجزیه ایران جزء اهداف قطعی و پیش نهایی آمریکایی‌هاست.

قدیری‌ابیانه تأکید کرد: اگر با آمریکا دوست شویم، مرگ بر آمریکا نگوییم، از حجاب دست بکشیم و حتی مسلمان بودن خود را نیز انکار کنیم، باز هم آمریکا دست از طمع به نفت ما بر نخواهد داشت.

وی درباره اظهارات اروپا درباره برجام نیز گفت: اروپا از برجامی حمایت می‌کند که همه تحریم‌ها علیه ایران باشد و ایران نیز به همه تعهداتش عمل کند چرا که رابطه تجاری اروپا با آمریکا بیش از هزار میلیارد دلار است اما با ایران سالیانه فقط 20 میلیارد دلار رابطه تجاری دارد بنابراین آنها منافع خود و آمریکا را در اولویت می‌بینند.

کارشناس عالی امور استراتژیک وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش گفت: سال گذشته سهم هر ایرانی از درآمد نفتی ماهیانه 73 هزار تومان بود در حالیکه مردم تصوری بیش از این میزان دارند.

وی اظهار کرد: بدهی دولت در اوایل سال 700 هزار میلیارد تومان بود، به عبارتی دولت به اندازه 10 سال درآمد نفت بدهی دارد که البته حقوق‌های نجومی و اختلاس‌ها این وضعیت را بدتر می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متأسفانه در ایران همه ما متوقع و تنبل بار آمده‌ایم، افزود: دانشجو رسالتش ایجاد کار و راهگشا بودن است نه اینکه خود گره‌ای بر گره‌های دیگر باشد.

قدیری‌ابیانه در پایان گفت: اگر در کشورهای دیگر پیشرفتی را داده به علت کار و تلاش در آن کشورها بوده نه به خاطر رفع تحریم‌ها و مسائل دیگر بنابراین همه تلاش ما باید برای پیشرفت در حوزه اقتصاد مقاومتی باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار