رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان از آماده فعالیت بازرسان بهداشتی طی دهه محرم خبر داد و افزود: تیم‌های ثابت و سیار طی صبح و بعد از ظهر فعال خواهند بود و بازدیدها را از مساجد، تکایا و محل‌های پخش نذورات در برنامه دارند.
کد خبر: ۴۹۸۵۵۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱ 24 September 2017
رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان خواستار تهیه کارت تندرستی توسط آشپزان هیات‌های مذهبی شد.

به گزارش فارس، حسینعلی نوروزی با اشاره به اقدامات واحد بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان در دهه اول ماه محرم اظهار کرد: متاسفانه هر سال مسائل بهداشتی نسبت به نحوه عرضه مواد غذایی نذری در تکایا و حسینیه‌ها آن طور که باید رعایت نمی‌شود و ما نیز همواره با این موضوع مشکل داریم.

وی بااشاره به برگزاری جلسات مختلف در استان باهیات‌های مذهبی نسبت به حساس‌سازی این مسئله، گفت: طی مدتی موارد بهداشتی مدنظر به عوامل هیات مذهبی آموزش داده شده است.

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان از آماده فعالیت بازرسان بهداشتی طی دهه محرم خبر داد و افزود: تیم‌های ثابت و سیار طی صبح و بعد از ظهر فعال خواهند بود و بازدیدها را از مساجد، تکایا و محل‌های پخش نذورات در برنامه دارند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در رابطه با عدم رعایت نکات بهداشتی از سوی برخی از هیات‌ها، تکایا و حسینیه‌ها نسبت به پخش نذورات، گفت: افراد متفرقه فراوانی در خصوص تهیه و عرضه مواد غذایی دخیل هستند، در صورتی که در قوانین بهداشتی اشاره شده اگر فردی در حوزه مواد غذایی دخالت داشته حتما باید از بهداشت فردی خود مطمئن و دارای کارت تندرستی باشد.

نوروزی با بیان اینکه این موضوع همواره به هیات‌ها گوشزد شده اما متاسفانه نتیجه خوبی حاصل نشده است، افزود: هیات‌های مذهبی حتماً عوامل پخت غذا را برای دریافت کارت تندرستی به ما ارجاع دهند تا با انجام معاینات کارت سلامت برای آنها صادر شود.

وی اطمینان به سلامتی افراد را در پخت غذا لازم دانست و گفت: اگر فردی که مشغول پخت غذا بوده دارای بیماری‌های پوستی و عفونی باشد، می‌تواند موجب آلودگی غذا و در نتیجه طغیان این آلودگی شود.

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان با بیان اینکه تعداد کمی از هیات‌ها و حسینیه‌ها این موضوع را رعایت کرده‌اند، افزود: هنگام تهیه غذا باید از دخالت افراد متفرقه جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات موجود بسته‌بندی غذاها و نگهداری آنها به مدت طولانی
است، بیان کرد: متاسفانه گاهی مشاهده شده که غذایی برای نهار تهیه می‌شود و با بسته‌بندی ساعت‌ها در فضای بیرون می‌ماند تا به دست افراد برسد، طبق ضوابط بهداشتی اگر ماده غذایی بیشتر از دو ساعت در هوای محیط بماند عملاً قابلیت استفاده را نخواهد داشت و می‌تواند بیماری ایجاد کند.

نوروزی خواستار عدم نگهداری طولانی مدت مواد غذایی در ایام محرم شد و افزود: حتما مواد غذایی در دمای بالای 70 درجه با گرم نگه داشتن آن و یا کمتر از 6 درجه یعنی دمای یخچال نگهداری شود.

رئیس گروه مهندسی بهداشت محیط و حرفه‌ای همدان با تاکید به عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف پلیمری، گفت: گاهی با مواردی نظیر عدم اطلاع کافی در تهیه مواد اولیه مناسب برای پخت غذا در تکایا و حسینیه‌ها و... مواجه شده‌ایم در صورتی که باید مواد اولیه مناسب تهیه تا از سلامت  غذا مطمئن باشیم.

نوروزی با تاکید به استفاده از مواد اولیه دارای تاریخ تولید، تاریخ انقضاء، پروانه ساخت و عدم استفاده از مواد غذایی فله‌ای، گفت: چون روغن در هیات‌های مذهبی با حجم بالایی استفاده می‌شود حتما روغن سرخ کردنی تهیه شود.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار