سرانه فضای سبز در شهر همدان با استاندارد فاصله زیادی دارد ضمن این‌که امسال یک هزار هکتار جنگل به فضای سبز همدان افزوده می‌شود.
کد خبر: ۴۹۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵ 18 June 2015
سرانه فضای سبز در شهر همدان با استاندارد فاصله زیادی دارد ضمن این‌که امسال یک هزار هکتار جنگل به فضای سبز همدان افزوده می‌شود.

به گزارش تسنیم ، خانواده‌های ایرانی با یافتن فرصت اوقات فراغت از کار و مشغله‌های زندگی برای گذراندن اوقات خود به دل طبیعت و مناطق سرسبز میروند تا با استشمام هوای با طراوات ساعاتی و اوقات خوشی را به سر ببرند.

در شرایطی که زندگی شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی گسترش یافته و خانوادها کمتر از محوطه سبز درونی منازل بهره‌مند هستند وجود و بهره‌مندی از فضای سبز بیش از گذشته احساس می‌شود که در این راستا مسئولان باید با دقت نظر بیشتری با انجام نیازسنجی لازم محیط‌های پرجمعیت بی‌بهره از فضای سبز را شناسایی کنند.

در این راستا ایجاد پارک‌ها و بوستان‌های محلی به میزان قابل توجهی میتواند نیاز مردم به فضای سبز و طبیعت را مرتفع کنند تا کودکان همراه والدین بخشی از اوقات روزانه خود را در پارک‌های محلی به سر ببرند و البته تداوم وجود فضاهای سرسبز نیز در گرو حفظ و نگهداری از آنها بدون وارد کردن آسیب است.

سرانه فضای سبز به ازای هر نفر 8 متر مربع است

معاون خدمات شهری شهرداری همدان از توسعه فضای سبز در امسال خبر داد و اظهار کرد: همدان با دارا بودن 72 عدد پارک همسایگی، 19 عدد پارک محله‌ای، 18 عدد پارک ناحیه‌ای، 10 عدد پارک منطقه‌ای بدون احتساب باغات دارای سرانه فضای سبز 9.6 متر مربع است.

مجید درویشی افزود: پارک‌ها از دیدگاه شهرسازی سبب زیبایی هر چه بیشتر فضای شهری و به تبع آن ایجاد شعف و شادی در روحیه شهروندان می‌شود در این راستا توسعه و افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد آرامش اجتماعی در بین شهروندان در دستور کار است.

وی تصریح کرد: با افزایش 43 هکتار فضای سبز اجتماعی به سرانه فضای سبز شهری نزدیک به یک مترمربع به سرانه فضای سبز پارک‌ها افزوده می‌شود.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان بیان کرد: مفهوم شهرها بدون فضای سبز قابل تصور نبوده چرا که پیامدهای توسعه شهری و پیچیدگی‌های معضلات زیست‌محیطی آن‌ها، موجودیت فضای سبز و گسترش آن‌ها را برای همیشه اجتناب‌ناپذیر کرده است.

وی عنوان کرد: سرانه فضای سبز به ازای هر نفر 8 متر مربع است که با توجه به این که سرانه فضای سبز در شهر همدان با سرانه استاندارد فاصله زیادی دارد باید با توسعه و احیای پارک‌های محلی، منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای بتوانیم به سرانه استاندارد نزدیک شویم.

افزایش فضای سبز نیازمند مشارکت مردمی است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان نیز اظهار داشت: میزان سرانه فضای سبز در کشور به ازای هر نفر یک‌هزار و 700 متر است در حالی که این سرانه در استان همدان 230 مترمربع است.

محمدرضا همتی افزود: سال گذشته 600 هکتار کاشت جنگل در استان همدان انجام گرفته است و امسال نیز کاشت یک‌هزار هکتار جنگل نیز به منظور توسعه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه فضای سبز استان همدان به سبب کاهش منابع آب و سردسیر بودن دچار چالش شده است، تصریح کرد: به منظور هم‌تراز شدن فضای سبز استان با سرانه کشوری باید سالانه کاشت 10 هزار هکتار درخت انجام گیرد که این برنامه زمان‌بر است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: همدان استانی سردسیر است و ورزش بادهای شدید، تبخیر و تعرق بالای آب بسیار بالا است به این دلیل کاهش هر گونه درختی به منظور توسعه جنگل و فضای سبز امکانپذیر نیست و باید گونه‌های متناسب با اقلیم هوایی کاشته شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی که بر استان همدان حاکم است تنها راه توسعه جنگل و فضای سبز جلب مشارکت مردمی برای ایجاد جنگل دست کاشت است و نگهداری این فضاهای سبز باید از طریق فاضلاب‌های محیطی و نیز آب مازاد مصرف مزارع و باغ‌ها انجام گیرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار