معاون عمرانی فرماندار همدان گفت: بخش کشاورزی استان همدان بالاترین جایگاه اشتغال‌زایی و تولید ناخالص را در کشور به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۴۹۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱ 18 June 2015
معاون عمرانی فرماندار همدان گفت: بخش کشاورزی استان همدان بالاترین جایگاه اشتغال‌زایی و تولید ناخالص را در کشور به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا ، "حسین افشار" در کارگروه امور اقتصادی و تولیدی بخش کشاورزی شهرستان همدان، افزود: با وجود افزایش جمعیت شهری و کاهش جمعیت‌های روستایی اما همچنان کشاورزی در تولید استان همدان بسیار بالاست.

وی اظهار کرد: ما باید در حد امکان از تمام ظرفیت‌های اجرایی در بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی برای رسیدن به امنیت غذایی استفاده کنیم.

افشار با تاکید بر اینکه کشاورزی در استان همدان در بخش باغی و زراعی دارای ریسک بالایی بوده، گفت: هر ساله در استان با مشکلات متعددی مانند خشکسالی، سرمازدگی و تگرگ مواجه هستیم در این راستا باید برای کمک به بخش کشاورزی خدمات را گسترش دهیم.

وی از پیش‌نیازهای توسعه بخش کشاورزی را اطلاع رسانی و فرهنگ‌سازی عنوان و تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی‌هایی در جهت کاهش خسارات ناشی از حوادث طبیعی کوچک داشته باشیم چراکه ممکن است سرمایه افراد با یک حادثه کوچک از بین رود، اگر چه صندوق بیمه‌ای و دولت نیز باید کمک کنند که حداقل سهمیه کشاورزی را از بیمه بگیرند و کشاورزان باید این موارد را در نظر داشته باشد.

هدف بخش کشاورزی درآمدزایی و تولید است

افشار با اشاره به زیرساخت‌های بخش کشاورزی عنوان کرد: اقتصاد استان همدان، در بخش کشاورزی از حالت معیشتی خارج شده و برای تولید مواد غذایی خود به دنبال کشاورزی نیست بلکه هدف این بخش درآمدزایی و تولید است که می‌طلبد منابع مالی کشور در همه بخش‌ها به این بخش کمک کنند.

معاون عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه فلسفه وجودی این کارگروه خارج کردن بخش کشاورزی از محدود بودن به دو دستگاه بوده، گفت: بخش کشاورزی باید به موضوعی فراگیر و فرابخشی تبدیل شود.

اختصاص بیش از دو میلیارد تومان وام ارزان به بنگاه‌های کوچک کشور

افشار از اختصاص دو هزار و 850 میلیارد تومان وام ارزان در هیأت دولت برای بنگاه‌های کوچک در کشور خبر داد و اضافه کرد: همدان می‌تواند از این وام در جهت صنایع کشاورزی بهره‌مند شود که به زودی سهم استان‌ها مشخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: ما باید برای معرفی واحدهای کوچک اولویت‌بندی‌ها را مشخص کنیم چراکه این وام می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی را در بخش کشاورزی استان برطرف کند و حداکثر بهره‌برداری را از این بخش داشته باشیم.

افشار در ادامه با اشاره به خسارات وارد شده در بخش کشاورزی به شهرستان اظهار کرد: طبق گزارشات سال گذشته تنها به کشاورزان شهرستان همدان، 52 میلیارد تومان خسارت وارد شد که اگر پوشش بیمه‌ای خوبی در سطح شهرستان گسترش یافته بود بسیاری از خسارت‌ها جبران می‌شد.

معاون عمرانی فرماندار همدان در بخش دیگری با اشاره به مدیریت منابع آب یادآور شد: سال گذشته حدود 15 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش شبکه آبیاری قرار گرفت.

15 هزار و 700 هکتار از تعهدات محقق شده است

افشار با بیان اینکه 15 هزار و 700 هکتار از تعهدات محقق شده افزود: تعهد استان 12 هزار هکتار بوده که سه هزار هکتار بیشتر از این تعهد محقق شده است که اعتبار خوبی نیز به این بخش اختصاص یافته و مردم استقبال مناسبی را نسبت به این مهم داشته‌اند.

وی در ادامه به کشت جایگزینی اشاره و تصریح کرد: در سال‌های گذشته در استان همدان، دشت کبودراهنگ به عنوان پایلوت به منظور مرسوم کردن کشت جایگزینی در این شهرستان انتخاب شد که هدف از این طرح عدم کاهش درآمد و تولید محصول با حداقل آب است که ما با جدیت در این بحث وارد شدیم.

افشار همچنین با بیان اینکه کشت دوم ممنوع بوده، تصریح کرد: کشاورزان اولین ضربه‌ای را که در کشت اول می‌بینند به مرور زمان خسارت‌ها آشکارتر می‌شود.

معاون عمرانی فرماندار همدان در پایان با اشاره به مکانیزاسیون بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: این مسأله قابل قبول نیست که با حداقل اندوخته ماشین‌آلاتی گرفته شده و این دستگاه‌ها با 40 ساعت کارکرد دچار نقص فنی شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار