رویش گل و گیاه و ایجاد فضای سبز در سطح شهر موجب ایجاد آرامش روانی و انتقال حس طراوت و شادابی به شهروندان می‌شود در صورتی که همدان از کمبود فضای سبز رنج می‌برد.
کد خبر: ۴۸۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲ 17 June 2015
رویش گل و گیاه و ایجاد فضای سبز در سطح شهر موجب ایجاد آرامش روانی و انتقال حس طراوت و شادابی به شهروندان می‌شود در صورتی که همدان از کمبود فضای سبز رنج می‌برد.

به گزارش فارس ، شهر همدان به واسطه آب و هوای سرد و کوهستانی در بحث فضای سبز و گل و گیاه شرایط خاصی دارد و از اواسط بهار تا انتهای تابستان می‌توان شهر را با گل‌های رنگارنگ و چمن‌های با طراوت سرسبز کرد.

شهر همدان دارای ظرفیت خوبی است که دستگاه‌های متولی بتوانند در گسترش فضای سبز حرکت کنند اما در این میان سپردن امور فضای سبز همدان و نگهداری آن به شرکت‌های خدماتی کاری است که در سال‌های اخیر بیشتر موجب آسیب به فضای سبز همدان شده چراکه به اعتقاد برخی از کارشناسان و حتی مسئولان، این شرکت‌ها به دلیل عدم استفاده از نیروی متخصص در بحث نگهداری فضای سبز عملکرد مناسبی ندارند.

نگهداری و توجه به فضای سبز و کاشت گل و گیاه و ایجاد فضای مناسب در شهر همدان تنها خاص منطقه جنوب شهر همدان (وضعیت جغرافیایی همدان معکوس است) و برخی از مناطق خاص است و این مهم نشان می‌دهد که ساکنان حاشیه شهر همدان و برخی از مناطق و شهرک‌ها سهمی از فضای سبز و گل و گیاه ندارند.

استفاده از تانکرهای آبرسانی برای آبیاری فضای سبز در بخشی از مناطق تنها هدررفت آب را به دنبال دارد و کاش برخی از مسئولان برای رصد این موارد شب‌ها در شهر گشتی بزنند و موارد را از نزدیک ملاحظه کنند.

روند کاشت گل نیز در اکثر نقاط شهر یکسان دیده نمی‌شود و نگهبانان مناطق گلکاری شده در سطح شهر توانایی نگهداری مناسب از چهره زیبای شهر را ندارند.

هرس درختان به دست کارگران غیر متخصص در برخی از نقاط شهر هم از دیگر مباحثی است که هر چند بارها و بارها گفته شد اما گویا مسئولان، کار را به دست کارگران غیر متخصص سپرده‌اند و آنان نیز نه از سر تعمد که سهواً، در بسیاری از موارد درختان را قلع و قمع کردند.

در بحث فضای سبز و کاشت گل و گیاه در شهر همین نکته قابل توجه است که مسئولان این حوزه نظارت بیشتری بر روند امور داشته باشند و بازرسی‌ها را بیشتر کنند.

همدان در بحث پوشش گیاهی ظرفیت‌های قابل توجهی دارد که البته در سال‌های اخیر به دلیل کمبود آب و خشکسالی این روند دچار مشکل شده و جدای از مسئولان حمایت و توجه عموم مردم را نیز طلب می‌کند.

پوشش گیاهی همدان با وجود گیاهان خودرو که بعضاً در صنعت دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند بحث قابل توجهی است و باید نهایت استفاده از این ظرفیت به عمل آید.

بنابر اعلام مسئولان، سرانه فضای سبز همدان از متوسط کشوری کمتر است و لازمه بالا بردن این عدد موارد متعددی است که جلوگیری از ورود دام عشایر به پوشش گیاهی منطقه، گسترش فضای سبز و کاشتن درخت و گیاه، جلوگیری از ساخت و سازهای بی‌جا و بدون مجوز و تخریب فضای سبز از این موارد است.

در حال حاضر برخی از پروژه‌ها آسیب بسیاری به پوشش گیاهی استان وارد می‌کند و محیط زیست نیز تحت تأثیر برخی از این پروژه‌ها شرایط مناسبی ندارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار