مدیر کل انتقال خون استان فارس با اشاره به اینکه این سازمان در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۲۰ به مدت سه ساعت پذیرای اهدا کنندگان خواهد بود، گفت: تنها پنج نفر در فارس گروه خونی بمبئی دارند.
کد خبر: ۴۷۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۶ 14 June 2015
تابناک فارس به نقل از شبستان:دکتر محمدحسین کریمی، مدیر کل انتقال خون استان فارس امشب (23خرداد) در حاشیه مراسم تجلیل از اهداکنندگان مستمر خون که در هتل الیزه شیراز برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه اهدا 153 هزار واحد خون بعد از تهران دومین استان کشور است، گفت: زنان پنج هزار و 600 نفر و مردان 147 هزار نفر خون خود را اهدا کرده اند که 80 هزار نفر خون دهی مستمر دارند.

 وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی به خاطر ارج نهادن به اهدا کنندگان خون روز 14 ژوئن مصادف با 24 خرداد را در تقویم خود ثبت کرده است، افزود: از سال 2004 تاکنون همه ساله این روز ارج نهاده می شود.

 کریمی با یادآوری این مطلب که این سازمان نیز از تمام اهدا کنندگان خون مستمر، باراولی ها و اهدا کنندگان پلاکت تقدیر کرد، اظهار داشت: کمبود گروه های خون منفی و همچنین کمبود اهدا خون توسط بانوان 2 مشکلی است که با آن مواجهیم اهدای خون بانوان در فارس سه و نیم درصد است که با متوسط کشوری آن که هشت و نیم درصد است فاصله زیادی دارد.

 مدیر کل انتقال خون استان فارس نیز در خصوص گروه خونی OH موسوم به گروه خونی بمبئی نیز گفت: افراد دارای این گروه خونی در کشور شناسایی شده اند که برای زمان مورد نیاز خون را به هم خون خود اهدا کنند و در مجموع در فارس پنج نفر وجود دارد.

 وی با اشاره به اینکه برای یادبود مرحوم دکتر حق شناس این سازمان برنامه ریزی شد، افزود: اهدا کنندگان در ماه مبارک رمضان بیماران را فراموش نکنند و از ساعت 20 تا 23 شیفت برای اهدای خون در پایگاه قوامی شیراز در نظر گرفته شده است که اهدا کنندگان بتوانند بعد از افطار در این کار خداپسندانه شرکت کنند.

 بر اساس این گزارش، سیده معصومه دستغیب، مدیر کل بانوان و امور خانواده استانداری فارس نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اینکه خانم ها رفتارهای پرخطر کمتری دارند، گفت: باید در زمینه خون دهی خانم ها فرهنگ سازی شود.

 وی با تاکید بر اینکه بر اساس گفته پزشکان خانم ها سال سه مرتبه می توانند خون خود را اهدا کنند، افزود: در این خصوص باید نشست های آموزشی توسط سازمان انتقال خون برگزار شود.

 این مقام مسئول با اشاره به اینکه اگر این فرهنگ سازی انجام شود حتی اگر خانم ها خون نیز ندهند به طور حتم می توانند خانواده را برای خون دهی ترغیب کنند، اظهار داشت: برنامه ریزی هایی انجام شد که با همکاری سازمان انتقال خون برنامه آموزشی برگزار خواهیم کرد.

 خاطر نشان می شود، در پایان این مراسم از اهداکنندگان مستمر خون تجلیل شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار