ملک زاده تجربیات گرانبهایی دارد که بسیاری از محققان علوم باغی و گیاهی در کشورهای اروپایی را برای استفاده از تجارب او طی طریق کرده و هزینه هایی سنگین را متحمل می شوند تا با بازدید از باغ جادو و الهام گرفتن از ابتکارات و خلاقیت های این باغبان همدانی بتوانند توشه ای برگیرند.
کد خبر: ۴۶۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۵ 20 July 2017
یک محقق علوم باغی و گیاهی در همدان با ابتکار و تجربه ای حاصل از 45 سال تحقیق و پژوهش موفق به پرورش درختان پایه کوتاه در باغ خود شده و انواع درختان میوه را با ارتفاعی حدود 10 سانتی متر به بار نشانده است.

به گزارش ایرنا؛ پرویز ملک زاده که با تلاش و پشتکار خود در تدبیری سخت باورانه، فعل خواستن و توانستن را در میان سنگلاخ هایی بی بهره از هر حیاتی، بر شاخ و برگ درختان باغ خود صرف کرده و با همتی مضاعف و بهره گیری از تجربیات 45 سال تلاش در حوزه باغبانی، توانسته باغی را با نگاهی آموزشی و ترویجی در گوشه ای از اطراف شهر همدان بنا نهد که در آن انواع درختان میوه با ارتفاعی کمتر از 10 سانت به بار بنشینند.

در این باغ کوچک جادویی بیش از 50 نوع مختلف درختچه های پایه کوتاه میوه از آلبالو و هلو و انجیر گرفته تا بادام و گردو و سیب به ثمر نشسته و میوه های آن همچون محصول بوته های توت فرنگی برروی زمین نقش بسته است.

این باغبان خوش ذوق و محقق گل و گیاه همدانی پس از حدود پنج سال تحقیق بر روی پیوند و نشاء گونه های اصلاح شده، انواع آلوی زرد و قرمز و زردآلو و اینگونه میوه های هسته دار را از درختچه های بوته ای به عمل آورده و تولید کرده است.

ملک زاده تجربیات گرانبهایی دارد که بسیاری از محققان علوم باغی و گیاهی در کشورهای اروپایی را برای استفاده از تجارب او طی طریق کرده و هزینه هایی سنگین را متحمل می شوند تا با بازدید از باغ جادو و الهام گرفتن از ابتکارات و خلاقیت های این باغبان همدانی بتوانند توشه ای برگیرند.

این محقق همدانی انگیزه خود از پرورش درختان پایه کوتاه را اینگونه توضیح داد: با افزایش جمعیت جهان، دسترسی به مواد غذایی برای بشر سخت می شود و از آنجا که مشکل اصلی ما در 30 سال آینده تهیه غذای سالم است لذا باید شرایط سهل تری برای دستیابی همگان به مواد غذایی و انواع میوه ها فراهم شود.

ملک زاده عنوان کرد: هفت سال زمان لازم است تا یک درخت میوه به ثمر بنشیند و میوه دهند و من تلاش کردم برای کاهش این مدت زمان چاره ای بیندیشم به همین منظور تولید درختچه های پایه کوتاه در ذهنم خطور کرد چرا که با تولید این درختچه ها طی 2 سال درختچه ها به بار نشسته و می توان از محصولات آنها برداشت کرد.

وی ادامه داد: بعد از 45 سال تحقیق و تلاش فراوان موفق شدم درخت گوجه قرمز و آلو قطره طلا و شلیل و هلو انجیری را هم سطح توت فرنگی به بار بنشانم.

وی ادامه داد: مردم به سمت استفاده از میوه های ارگانیک پیش می روند و من موفق شدم در باغ کوچک خود (باغ جادو) میوه های هسته داری نظیر انواع آلو و زردآلو را با پرورش درختچه های بوته ای در سطح خاک بدون هیچگونه سم و کود شیمیایی پرورش دهم .

ملک زاده بیان کرد: اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم های اقتصادی کشورمان مختص صنعت و پوشاک و علوم پزشکی و خدمات علمی نیست و کشاورزی و باغداری می تواند حرف اول را بزند و با پرورش درختچه های بوته ای و تولید میوه با چنین شیوه ای در زمین های کوچک که محدود آبیاری قطره چکانی برای آنان کفایت می کند در تحقق اقتصاد مقاومتی موثر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز در این خصوص در گفت و گو با ایرنا گفت: ملک زاده یکی از باغداران خوش ذوق همدانی است که حرکتی نو را در راستای توسعه و افزایش تولید در سطح انجام داده است.

حجت الله شهبازی افزود: تولید درختچه های پایه کوتاه در همدان تاکنون فقط برای درخت سیب و گردو انجام شده بود و سازمان جهادکشاورزی آمادگی دارد تا از دستاوردهای این باغدار نمونه استفاده کند.

وی با بیان اینکه توسعه این نوع باغداری در تولید محصولات ارگانیک و افزایش تولید در سطح تاثیر گذار است افزود: بقیه کشاورزان نیز می توانند با الگو برداری از این طرح و استفاده از ظرفیت های آقای ملک زاده به رشد باغداری استان همدان کمک کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر 284 هکتار از باغات سیب و 504 هکتار از باغات گردو همدان پایه کوتاه هستند.

وی اظهار کرد: مساحت کل باغ های استان همدان 74 هزار هکتار است که در سال گذشته 681 هزار تن محصول برداشت شد.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: پیش بینی می شود میزان محصولات باغات استان همدان به 710 هزار تن برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار