کارشناس شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: عفونت‌های روده‌ای، وبا، مسمومیت‌های غذایی، حصبه و بیماری مسافرت از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است که افراد جامعه به ویژه کودکان و سالمندان را تهدید می‌کند.
کد خبر: ۴۵۱۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱ 02 July 2017
کارشناس شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: عفونت‌های روده‌ای، وبا، مسمومیت‌های غذایی، حصبه و بیماری مسافرت از شایع‌ترین بیماری‌های فصل تابستان است که افراد جامعه به ویژه کودکان و سالمندان را تهدید می‌کند.

به گزارش ایسنا؛ مرتضی عابدینی اظهار کرد: مهمترین علت شیوع این بیماری‌ها به ویژه در فصل تابستان استفاده از موادغذایی مانده، حرارت ندادن غذاهای سرد شده، مصرف زرده تخم‌مرغ نیم‌پز، مصرف بستنی و آب‌های آلوده است.

وی عنوان کرد: بیماری‌های عفونتی روده مانند وبا، اسهال خونی و حصبه از مهمترین بیماری‌هایی هستند که طی سال‌های گذشته باعث مرگ و میر در کشورمان شدند و هر ساله آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد می‌سازند.

عابدینی ادامه داد: استفاده از آب سالم، پرهیز از مصرف آب‌های غیرمطمئن مثل چشمه‌ها و رودها و برکه‌ها، ضدعفونی میوه‌ها و سبزی‌ها قبل از مصرف، عدم استفاده از یخ‌های غیربهداشتی و بدون بسته‌بندی، دور نگهداشتن موادغذایی از دسترس حشرات، رعایت بهداشت فردی و شستن دست‌ها قبل از غذا خوردن و پرهیز از شناکردن در آب‌های راکد، آلوده و نامطمئن بهترین راه پیشگیری از این بیماری‌هاست.

این کارشناس شبکه بهداشت و درمان ملایر تصریح کرد: توجه به سلامت موادغذایی از زمان خرید تا پخت آن، در جلوگیری از بروز هر گونه مسمومیت و عفونت روده‌ای بسیار ضروری است.

وی توضیح داد: لازم است باقیمانده غذاهای پخته شده را بعد از مصرف، برای استفاده زودهنگام در یخچال و برای استفاده بلندمدت‌تر در فریزر نگهداری کنید و به خاطر داشته باشید در زمان مصرف مجدد موادغذایی کاملاً حرارت ببیند، همچنین غذای پخته شده معمولاً 2 ساعت بیشتر نباید خارج از یخچال قرار گیرد و در یخچال‌های معمولی نیز غذای پخته شده را 24-48 ساعت بیشتر نمی‌توان قرار داد.

عابدینی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر که می‌توان بر آن تأکید کرد توجه به نوشیدنی‌های رنگی است که با عنوان "یخ دربهشت" به فروش می‌رسند چراکه این نوشیدنی‌ها اغلب حاوی رنگ‌های شیمیایی بوده و در شرایط غیربهداشتی تهیه می‌شوند.

وی توصیه کرد: بهتر است برای رفع تشنگی از آب لوله‌کشی و آب‌های بسته‌بندی شده و در مراحل بعدی از آب میوه‌های بهداشتی که تاریخ مصرف مشخصی دارند، استفاده شود و دیگر مواد خوراکی را نخرید و توجه داشته باشید که موادغذایی مثل نان که قابل شستن و پختن مجدد نیستند، در کنار سبزی و میوه نشسته قرار ندهید.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار