مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه تولید عسل در سال‌های گذشته سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است، افزود: مدیریت زنبورداری مقداری بستگی به شرایط اقلیمی دارد.
کد خبر: ۴۲۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳ 11 May 2017
مدير امور طيور جهاد كشاورزي استان همدان با بيان اينكه سال گذشته در استان همدان يك‌هزار و 962 تن عسل توليد شد، گفت: 213 نفر براي دريافت تسهيلات ايجاد زنبورداري به بانك معرفي شدند.

به گزارش فارس ، محمدرضا خدابنده‌لو با بیان اینکه ارزش اقتصادی زنبور عسل برای کشاورزی و محیط زیست بیشتر به گرده‌افشانی است، اظهار کرد: 10 درصد ارزش زنبور عسل به تولیدات است و 90 درصد اررزش زنبور عسل به گرده‌افشانی و لقاحی است که در گیاهان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان کل زنبورداران ثبت شده دارای دفترچه و کد شناسایی 2 هزار و 228 نفر هستند، ادامه داد: این زنبورداران 203 هزار و 53 کندوی عسل دارند.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه 103 فروند کندوی بومی و 202 هزار و 950 کندوی مدرن در استان همدان وجود دارد، افزود: سال گذشته در استان همدان یک‌هزار و 962 تن عسل تولید شد.

وی با بیان اینکه زنبورعسل علاوه بر عسل فرآورده‌ها یا تولیدات دیگر مانند ژل رویال، گرده گل، موم بچه، کندو و... دارد، بیان کرد: میزان تولیدات دیگر زنبورعسل در مقابله با خود عسل قابل توجه نیست اما از نظر ارزشی شاید خیلی مورد توجه باشد.

خدابنده‌لو با اشاره به اینکه در استان همدان 20 کیلوگرم ژل رویال تولید شده است، تصریح کرد: یک‌هزار و 554 کیوگرم گرده گل و 60 هزار و 115 موم در استان همدان تولید شد.

وی با اشاره به اینکه ژل رویال هم به شکل طبیعی تولید می‌شود هم زنبورداران می‌توانند به صورت خاص نسبت به تولید آن اقدام کنند، ادامه داد: میانگین مصرف جهانی عسل 220 گرم گزارش شده است.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در کشور‌های ثروتمند میزان مصرف عسل برای هر فرد در طول سال 2.5 کیلو اعلام شده است، بیان کرد: در ایران میانگین مصرف سالانه عسل برای هر فرد بین 950 تا 960 گرم است.

وی با اشاره به اینکه میانگین مصرف عسل در ایران از میانگین جهانی بالا تر اما از کشور‌های ثروتمند پایین‌تر است، افزود: فعالیت زتبورداری هیچ آثار تخریبی برای محیط زیست ندارد و حتی باعث تقویت محیط زیست می‌شود.

خدابنده‌لو با اشاره به اینکه تولید عسل در سال‌های گذشته سالانه 10 تا 15 درصد افزایش داشته است، افزود: مدیریت زنبورداری مقداری بستگی به شرایط اقلیمی دارد.

وی با بیان اینکه امسال بارندگی‌ها خوب بوده است، ادامه داد: اگر در فصل زنبورداری ریزگرد‌ها را نداشته باشیم یا کم باشد، وضعیت تولید عسل در استان مطلوب خواهد بود.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال جاری نیز میزان تولید عسل استان افزایش 15 درصدی داشته باشد، ادامه داد: تگرگ و باران به زنبور خسارت وارد نمی‌کند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 213 نفر  برای بهره‌مندی از تسهیلات بانکی از محل صندوق توسعه ملی بانک کشاورزی معرفی شدند، افزود: مبلغ پرونده این افراد 5 میلیارد و 941 میلیون تومان بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار