عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه وعده‌های نامزدها باید کارشناسانه باشد، عنوان کرد: شاهد عملی نشدن بسیاری از وعده‌ها در دوره‌های پیشین بودیم که باید افراد به این موضوع توجه کنند چرا که وعده‌ها باید عملی و قابل اجرا باشد و این نکته نیز از جمله ضعف‌های انتخاباتی است.
کد خبر: ۴۲۱۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶ 09 May 2017
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: متأسفانه در مناظرات انتخاباتی به راحتی دروغ گفته و وعده‌های غیرواقعی داده شده و ترس و بیم در دل مردم ایجاد می‌‌شود.

به گزارش ایسنا، حسن رحیمی‌روشن با بیان اینکه اخلاق انتخاباتی یک اصل کلی اسلامی- ایرانی است، اظهار کرد: باید دقت داشته باشیم هدف وسیله را توجیه نکند چرا که اگر قرار است به هدفی برسیم، وادار نشویم از هر راه و روشی برای رسیدن به امر موردنظر استفاده کنیم. متأسفانه همه ما این موضوع را قبول داشته و همیشه تکرار می‌کنیم اما در عمل رعایت نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر اینکه وعده‌های نامزدها باید کارشناسانه باشد، عنوان کرد: شاهد عملی نشدن بسیاری از وعده‌ها در دوره‌های پیشین بودیم که باید افراد به این موضوع توجه کنند چرا که وعده‌ها باید عملی و قابل اجرا باشد و این نکته نیز از جمله ضعف‌های انتخاباتی است.

وی خاطرنشان کرد: کاندیداها باید دقت داشته باشند تحقق بعضی از وعده‌های مطرح شده مانند ایجاد شغل که در برنامه ششم توسعه آمده و در متن قانون وجود دارد، امری ضروری است و اگر نرسند کم‌کاری شده است.

رحیمی‌روشن با اشاره به تفاوت شعار و برنامه‌محوری، گفت: برنامه‌محوری امری کارشناسی شده است و نقاط قوت و ضعفی نیز در این زمینه دیده می‌شود.

وی افزود: گاهی مواقع شاید برنامه‌ای به صورت 100 درصد محقق نشده و با درصدی تفاوت کسب شود اما شعار، مبنای کارشناسانه ندارد و به نوعی حالتی احساسی است.

این مدرس دانشگاه یادآور شد: انتخابات به صورت کلی ریشه در اخلاق و فرهنگ سیاسی دارد که نشان می‌دهد با وجود اینکه ریشه در دو موضوع دارد اما در عمل به صورت صحیح رعایت نمی‌شود.

وی عنوان کرد: بعضی از نامزدهای انتخاباتی از آینده‌ای تاریک حرف می‌زنند که این امر نشان می‌دهد با اخلاق اسلامی، انسانی و فرهنگ سیاسی مطلوب و شفاف فاصله زیادی داریم.

وی خاطرنشان کرد: در انتخابات اخیر فرانسه حزب جمهوری‌خواه با احزاب دیگر فاصله عقیدتی زیادی داشته و مناظرات تند و تیزی برگزار کرد اما نکته قابل توجه این بود که با وجود تمام نشدن شمارش آراء حزب جمهوری‌خواه شکست را پذیرفت و به رقیب خود تبریک گفت که متأسفانه این نوع رفتار در کشور ما خیلی کم مشاهده می‌شود و امیدواریم بیشتر اتفاق بیفتد.

رحیمی‌روشن تصریح کرد: در برگزاری مناظرات نیز نقاط ضعفی وجود دارد که اگر بخواهیم و پا روی نفس و خواسته‌های شخصی بگذاریم، این موارد نیز قابل رفع است چرا که پای مردم و جامعه در میان است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه گاهی بی‌اخلاقی‌هایی در دو مناظرات انتخاباتی اخیر مشاهده شد، اظهار کرد: مناظره چهارچوبی دارد، در برخی موارد دیده شد که نامزدها به سوالی که مجری می‌پرسید، توجهی نداشتند و تنها موارد موردنظر خود را مطرح می‌کردند.

رحیمی‌روشن اضافه کرد: این کار از طرفی خیلی خوب بود چرا که باعث می‌شد تا شفافیت‌هایی در مباحث ایجاد شود تا مردم بهتر بتوانند تصمیم بگیرند اما نقاط ضعفی نیز دربرداشت.

وی در بخش دیگری برگزاری مناظرات انتخاباتی از منظر اجتماعی را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این امر موجب شد تا بسیاری از نقاط ضعف و قوت کاندیداها مشخص شود اما برای تصمیم‌گیری نهایی باید منتظر سومین مناظره بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار